mfb Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Har en 750w PSU som bruker mye strøm. Jeg har en kabelforgreining ut av veggen og lurer på om det er dumt å koble strømkabelen fra psu'en inn i den eller om det er best å koble kabelen direkte inn i veggens strømuttak. Fra før av er skjerm, høyttalere og en lampe koblet til forgreiningen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Jeg bruker forgrener, skal gå bra det. Blir litt mer ryddig når alt er samlet. Ville unngått de billige forgrenere dog, de er veldig dårlige. Jeg kjøpte en Monster til rundt 300 kroner, virker veldig solid. Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Skal ikke være noe problem. Jeg har selv skjerm, pc, ekstern harddisk, PS3, lampe aktivt i samme forgreiner (lynvern) og har ikke opplevd problemer. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Det høres fornuftig ut. Man må opp i 2000w på en kontakt før man risikerer svimerker inni, selv rett fra vegg. Men ikke bruk de fra rema 1000 eller ikea. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Du har anbefalt noen før War, men husker ikke hvilken. Har du noe feeling på hva som er en knakende god padde? Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Det høres fornuftig ut. Man må opp i 2000w på en kontakt før man risikerer svimerker inni, selv rett fra vegg. Men ikke bruk de fra rema 1000 eller ikea. Du tuller litt nå. 2000W er jo ikke mer enn 8.7A. De fleste forbrukerkurser i norske hjem er på 10-16A med unntak av platetopp/komfyr kurser som er på 20-25A. De fleste stikkontakter som selges i norge (og jeg sier de fleste da jeg umulig kan vite av alle ) er sertifiserte for 16A, altså 3680W ved 230V. Jeg kan være enig i at det ikke er bra å ha en KONTINUERLIG belastning på 2000W eller mer forbundet via stikkontakt men da er det gjerne pluggen og dens tilstand som blir problemet. Derav kravet om at varmtvannstanker over 1500W skal være fast forbundet eller via en godkjent stikk/plugg kombinasjon. -S Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Over 2000w så er det vel nye krav om direktekobling En varmtvannstank er ofte på 2000w og ikke på 24/7 Når man tar ut støpsel på slike ser man ofte at det er svidd. Bruker disse https://www.nextron.no/main.php3?PI=list&MG=650&SG=3 16A , normal eller med amp-meter eller med amp/IP Det lønner seg å velge en med schuko mot vegg og merk at de finnes med schuko på padden eller som motsatt av psu-kontakt c13 Disse er server grade 4000w hvor kontaktene er loddet til pinne inni padden, VS skjøtekabler som ofte bare er kopperfjærer som øker sjansen for lysbuer Kvadratet på kobberet i de billige skjøtekabelen er også en del av problemet. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Over 2000w så er det vel nye krav om direktekobling En varmtvannstank er ofte på 2000w og ikke på 24/7 Når man tar ut støpsel på slike ser man ofte at det er svidd. Kravet var 2000W men ble endret i NEK:2014 som følge av at produsentene av varmtvannstanker endret spec til 1950W for å tekkes nye NEK:2010. Nytt krav for direktekobling er 1500W men det gjelder kun varmtvannstanker og det kan fravikes ved bruk av industrikontakter. Har jobbet som elektriker nå i 15år og kan ikke si meg enig i at det ofte er svidd når man tar ut støpslene. Det tilhører sjeldenhetene men ja det skjer. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Da må tankene i dag direktekobles da eller være 1490w.. Eller ha dette industri-stikket. PDU vil bare gjøre det værre , da all last går til ett punkt , men det er bedre en skjøtekabel fra ikea. 2200w kjørte jeg pr stikk i 6 mnd, da var alle punktene svidd, men det var 24/7 Jeg er ikke elektriker, men da fikk vi klarhet i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå