Locolita Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) ---->Newbie<---- her! PC starter ikke hver gang jeg prøver å skru opp hastigheten det minste. Må Resete bios for hvert forsøk... Har Følgende oppsett: Abit IC7-MAX3 Hovedkort P4 2.6G Intel 800 PowerColor R9800 Pro Corsair Value PC3200 dual 2x 512MB 2x WD Digital Raptor i RAid 0 Er det noen som har noen gode råd til en som vil trimme opp til 3.2G+ thx Endret 14. november 2003 av Locolita Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Alle må være "newbie" en gang, det er også da et det er mest spennende å prøve seg på overklokking. For å overklokke det kortet ville jeg startet med følgende: - Sett AGP/PCI på "Fixed" i bios (*) - Øk spenningen på minnebrikkene til 2.70V - Det kan være nødvendig å kjøre FSB:MEN på 5:4, det er ikke sikkert at minnet tåler alt for mye over 200MHz. (Det er forresten ikke sikkert at minnet fungerer med 5:4 innstilling, men dette finner du fort ut) - Øk FSB i små trinn. Ikke mer enn 5Mhz økning pr. gang. Sjekk stabiliteten på maskinen før du overklokker mer. (Kjør en stund f.eks. med 3Dmark2001 og prime 95) - Ikke sett prosessorspenningen til noe mer enn 1.60V i bios før du eventuelt har skaffet deg en krafitgere kjøling enn boxed kjøleren. (*) Det er sannsynligvis dette som stopper deg nå, ICH5R sørsiden på intelbrikkesettene er svært følsom for PCI hastigheten. Siden du kjører SATA disker på hovedkortet kan en PCI hastighet bare litt over standardhastighet resultere i at maskinen ikke vil fungere. Dette ordnes enkelt ved å sette den til "Fixed" i bios. Et par tips: - Ikke sett minnet til mer enn 2.80V på IC7 MAX3 hovedkortet. 2.90V eller mer satt i bios resulterer i minnefluktueringer som gjør systemet svært ustabilt, er du riktig uheldig ødelegger du minnebrikkene dine. (Så vidt jeg vet er dette enda ikke fikset) - Dersom maskinen nekter å boote, er det ofte nok å holde nede "insert" kanppen på tastaturet for at den skal starte med standardinnstillinger i bios. Da slipper du å resette bios. Dette burde ihvertfall være nok til å få deg i gang med overklokkingen. Det er mye mer som kan sies, men det finner du ut etter hvert. Edit: Lagt til litt tilleggsinfo Endret 14. november 2003 av byggeren Lenke til kommentar
Locolita Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Takk for hjelpa...skal prøve det...men først skal jeg sove, har bygd 3 pc'er i natt. Hvis dere kommer på noe annet viktig å huske på, feel free to share... Sjekker tilbake i kveld. Thx again! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå