Gå til innhold

Samsung U24E590DS 4k freesync

LMH1

Anbefalte innlegg

Samsung U24E590DS

Hei, er denne skjermen noe å vurdere?

Skal bruke den til film, noe spilling og kontor bruk.

Selvsagt hadde det beste vært å kjøpt dette brukt men tviler på det kommer på bruktmarkedet med det første.

Syns det eneste negative med denne er den ikke støtter 120 hz og 3d.

Har R9 280x kommer ikke å bytte det før AMD skjermkort kommer med Hdmi v2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung U24E590DS

Selvsagt hadde det beste vært å kjøpt dette brukt men tviler på det kommer på bruktmarkedet med det første.

Du har så dårlig skjermkort at jeg ville ikkje anbefale 4k skjerm til deg. At det ikkje støtter 120hz og 3d skal du være glad for. Fordi da måtte du ha oppgradert datamaskinen din seriøst, for at det skulle blitt noe mening :) 4k og 120hz kommer kanskje om et par år ;)

Hvis du ikkje visste det, så er 4k 4x1080p. Altså det er svært krevende å kjøre spill i. Selv 2 og 3x TitanX sliter med å få over 60fps i mange spill.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo spille på full HD oppløsning det er ikke noe problem.

Går vel ut i fra den er like bra som 27" uten freesync med tanke på oppskalering.

Men vet noen om den er noe bra for å være budsjett alternativ?

Regner vel med når 120 hz og 3d kommer å vil prisene blir mangedobbelt.

Var også snakk om skjermer med 4k skulle koste 2500 kr og vi er et lite stykke unna der ennå.

Men vi begynner å nærme oss.

Lenke til kommentar

Samsung U24E590DS

Det er jo den billigste 4K skjermen man får kjøpt, og så får man FreeSync med på kjøpet. Dessverre så støtter jo ikke ditt skjermkort FreeSync i spill, bare film. Og 24" til 4K? Jeg skjønner seriøst ikke helt vitsen, da har man hauk øyne i så fall. 

Lenke til kommentar

Det finnes jo 15,6" med 4k også mobiler med 4k skjerm. Så selv tror jeg det ikke blir for lite.

Men er usikker på det vil komme billigere eller bedre skjermer til samme pris.

Noen som har erfaringer med Plane to Line Switching (PLS)?

• Higher Contrast
  • Decreased Power Consumption
  • Response Time Faster
  • Lesser Reflection
  • Clearer Screen

Siden har hørt om LED og IPS panel men dette har jeg ikke hørt om?

Har skjermene noen ulemper?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det finnes jo 15,6" med 4k også mobiler med 4k skjerm. Så selv tror jeg det ikke blir for lite.

Men er usikker på det vil komme billigere eller bedre skjermer til samme pris.

Noen som har erfaringer med Plane to Line Switching (PLS)?

Siden har hørt om LED og IPS panel men dette har jeg ikke hørt om?

Pls 1440p skjerm har jeg hatt. Meget fornøyd. Overklokket til 120hz :p Bra farger også. Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

IPS er LGs beskyttede merkevare. PLS er Samsungs versjon av det samme. Man ser det ofte referert til som IPS type panel.

Når det gjelder små skjermer som 15,6" og 4K så tenker jeg det er greit til Excel ark og slikt, man får bedre oversikt. Men med bevegelse i bildet som spill og film tviler jeg på du vil merke stor forskjell til og med på en 1080p skjerm. Men vi er oppe i 24" her da, det kan jo for enkelte være nok. I spill merker jeg personlig bare små forskjeller opp fra 1080p på 27" til 1440p. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 27" skjerm som jeg bruker for film\spill en eldre modell som jeg kjøpte brukt den har kun HDMI 1.4 med maks 4k med 30 bilder i sekundet.

Merker ikke store problemer ved bruk av displayport.

Så hvis panelene er identiske fra den gamle, så tror jeg blir fornøyd.

Så nærme jeg sitter skjermen vil jeg nok merke pixelene bli borte.

45 dagers åpen kjøp hjelper mye, så får håpe det ikke skjer mye på den tiden eventuelt får jeg vurdere åpenkjøp om det skjer noe på den tiden.

1440p er ganske dyre særlig Asus ROG så blir brukt hvis jeg skal vurdere det.

Lenke til kommentar

Ser ut som skjermen er greit, merkelignok i 4k for windows 10 blir ikke ting like smått som standarden i windows 7 og windows 10.

Men ser ut som skjermen har et støvkorn på innsiden av panelet se ut som pixelfeil, men er ganske stort.

Så må returnere skjermen:

http://www.samsung.com/us/computer/monitors/LU24E590DS/ZA

Men finner ikke ut hvordan man tar av sidebeinet som er festet i skjermpanelet, den andre har jeg skrudd av.

Ellers må jeg sende det slik som er nå, får ikke igjen esken. Det må vel være mulig å få den av? Men den sitter så hard så vet ikke om jeg skal bruke makt på det.

Lenke til kommentar

Kan jo fortelle at windows 10 skalerer ting veldig bra, så 27" med 4k oppløsning er veldig nice. Bakdelen er at 60hz suger :p

Venter på at asus sin Swift 4k g-sync skal komme til meg. 60hz uten g-sync er Dræben å spille med :D Ikkje at det er meninga at jeg skal spille så veldig med 4k skjerm uansett da:p

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg fikk demotert skjermen.

Nå er bildet kun eksempel, men ligdene som dette, er vel 100% sikkert er skjermen?

Dette kan ikke skje hvis det er brudd i pins i displayport kabelen eller skjermkortet?

Vet du ca hvor dyrt det blir for komplett eller samsung å reparere slik? Eller rense skjermen på innsiden?

I mitt tilfellet ser det ut som det er halvrund papirlapp som er på innsiden av panelet.

Angående asus sin Swift 4k g-sync med 120 hz tror jeg den blir priset til 10 000 kr det er for dyrt.

Derfor vil jeg vente med det, og heller satse på freesyn først.

2v7tlba.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg fikk demotert skjermen.

Nå er bildet kun eksempel, men ligdene som dette, er vel 100% sikkert er skjermen?

Dette kan ikke skje hvis det er brudd i pins i displayport kabelen eller skjermkortet?

Vet du ca hvor dyrt det blir for komplett eller samsung å reparere slik? Eller rense skjermen på innsiden?

I mitt tilfellet ser det ut som det er halvrund papirlapp som er på innsiden av panelet.

Angående asus sin Swift 4k g-sync med 120 hz tror jeg den blir priset til 10 000 kr det er for dyrt.

Derfor vil jeg vente med det, og heller satse på freesyn først.

2v7tlba.jpg

4k 120hz kommer ikkje. Den er 60hz med g-sync ;)

Den koster 9000kr på komplett.no

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...