Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

20mm k-rør, inner diameter?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

søker erfarne hus elektrikere der ute! Noen som sitter på inner diameter mål på et 20mm k-rør? 

Skal trekke ny kabel ut til boden og siden det er kabel i den nå klarer jeg ikke helt å måle rett inner dimensjon. Skal trekke ut en 5x2,5 pfxp med ytre diameter på 12-13mm, vill det gå greit eller blir det på kanten trangt? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt på kanten, men jeg tror det skal gå. Er det mye svinger, og lengden på den?

Om det går avhenger av produsenten på kabelen, noen er tynne i diameter mens andre er veldig tykke.

Jeg mener 20-rør ligger på en 14-15 innvendig, dette er jo også litt avhengig av produsent på røret.

Om du har en bit kabel er det lett å sjekke opp mot røret. Mest sannsynlig kan du også sjekke det på grossisten der du kjøper kabelen da de kapper den lengden du skal ha av en trommel for deg.

Ved trekking bruk hvertfall heftig med lube, det utgjør stor forskjell.

Lenke til kommentar

Dette er helt på kanten, men jeg tror det skal gå. Er det mye svinger, og lengden på den?

Om det går avhenger av produsenten på kabelen, noen er tynne i diameter mens andre er veldig tykke.

Jeg mener 20-rør ligger på en 14-15 innvendig, dette er jo også litt avhengig av produsent på røret.

Om du har en bit kabel er det lett å sjekke opp mot røret. Mest sannsynlig kan du også sjekke det på grossisten der du kjøper kabelen da de kapper den lengden du skal ha av en trommel for deg.

Ved trekking bruk hvertfall heftig med lube, det utgjør stor forskjell.

 

Ja fryktet at dette ville bli trangt, får leite meg frem til kabel med minst mulig ytterdiameter! Strekket er ikke langt, kanskje 5-6 meter men er usikker på svingning osv, håper de har lagt den noenlunde rett men en vet jo aldri :/

 

Takk for info, da går jeg for denne løsningen og krysser fingrene :) 

Lenke til kommentar

PFXP 5x2,5 i et 20-rør høres trangt ut, men er strekket rett så ser jeg ikke bort fra at det kan gå. Bruk en god trekkefjær, lag påkoblingen til fjæra så tynn og glatt som mulig og teip godt. Gode mengder Polywater gjør jobben lettere, samt at én trekker og én dytter inn i andre enden.

 

Et alternativ er å trekke PN. Sett opp en skjultboks rett på veggen i boden, og koble røret inn i den, så kan du gå over til kabel der. 5 x PN 2,5 går helt fint i et 20-rør.

 

Men hvorfor trenger du 5 ledere ut i boden, skal du opp med 400V tre-fase-stikk i boden? Har du industriverksted der ute?

Lenke til kommentar

PFXP 5x2,5 i et 20-rør høres trangt ut, men er strekket rett så ser jeg ikke bort fra at det kan gå. Bruk en god trekkefjær, lag påkoblingen til fjæra så tynn og glatt som mulig og teip godt. Gode mengder Polywater gjør jobben lettere, samt at én trekker og én dytter inn i andre enden.

 

Et alternativ er å trekke PN. Sett opp en skjultboks rett på veggen i boden, og koble røret inn i den, så kan du gå over til kabel der. 5 x PN 2,5 går helt fint i et 20-rør.

 

Men hvorfor trenger du 5 ledere ut i boden, skal du opp med 400V tre-fase-stikk i boden? Har du industriverksted der ute?

Elbil :)

 

Ja godt mulig jeg går for pn! Blir.boks der ute uansett da jeg må fordele kurs til bil og til smaforbruk(230v til lys og andre småting)

Lenke til kommentar

Denne burde gå greit gjennom, eneste ulempe er at den er stiv. Men den er mye tynnere (9,8 mm ifølge linken) enn tradisjonell PFXP, men har samme egenskaper (dobbeltisolert).

 

Ser at denne ikke er egnet for utendørsbruk, da er det vell lige greit å gå for PN da de heller ikke er egnet fordet? 

 

 

 

Dobbeltisolert installasjonskabel for fast installasjon. Velegnet for bruk på kabelbroer eller inntrekking i kanaler og rør, men ikke egnet for utendørs bruk.
Lenke til kommentar

Håper noen erfarne elektrikere med erfaring fra elbil lading kan svare meg på om det jeg har tenkt er greit ift normen.  

Slik det ser ut nå blir det ny kurs i skap inne. En 16A automat tilkoblet en 5x2,5mm^2 PFSP/PFXP som går ut i bod. Der blir det en underfordeling med en kurs til ladingen(4p 16A type-B jordautomat) og en 10A 230V automat til forbruk i bod. 

 

Bilen kommer til å lades på 12-13A maks slik at det er noe igjen til forbruk i bod. 

 

Har lest noe om at det må være egen kurs til lading, men med egen jordfeil automat i underfordeling er jeg vell dekket av dette? Og med 16A kurs i skap inne sikrer jeg mot høye strømmer i kabel ut til under fordeling. 

 

Noen innspill? Vill det være innenfor normen? 

Lenke til kommentar

Altså, ja det er krav til egen kurs for elbil-lading men siden du ikke får selektivitet med en 16A og en 10A etter den 4polte 16A kursen i skapet inne ville jeg ha sagt at bilen ikke lenger har en dedikert kurs. Husk at pfsp ikke er dobbeltisolert om du dropper jordfeilautomat i skapet inne.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Altså, ja det er krav til egen kurs for elbil-lading men siden du ikke får selektivitet med en 16A og en 10A etter den 4polte 16A kursen i skapet inne ville jeg ha sagt at bilen ikke lenger har en dedikert kurs. Husk at pfsp ikke er dobbeltisolert om du dropper jordfeilautomat i skapet inne.

Jo det kan jeg jo forsåvidt være enig i! Off, skulle ikke være lett dette altså, har jo ikke plass til en kabel til..

Lenke til kommentar

PFXP er dobbeltisolert, dropp kursene i garasjen, og monter jordfeilbryter inne, men du må huske at du trenger en TYPE B jordfeilbryter til elbil, og at elbiler maks skal trekke 8A, fra schuko kontakt.

Men da har jeg jo iallefall ikke dedikert kurs til lading. Jeg må jo ha til forbruk også der inne. Det blir cee stikk til ladingen :)

Lenke til kommentar

Elbiler kan trekke inntil 10A fra schuko kontakt jfr. NEK400:214 722.55.01.01, dvs. maks 10A sikring for schuko.

Og bare for å ha det på det rene mtp. egen kurs til elbil se

722.302

Det skal være en egen forbrukerkurs for tilkobling av et elektrisk kjøretøy

 

Og "strømstyrt jordfeilvern":

722.531.2

Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et allpolig strømstyrt jordfeilvern med
merkeutløsestrøm ≤ 30 mA.
 
Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved
strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal
beskyttelse mot DC-feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern
type B.
 
Husk også:
722.55.01.05
Det laveste punktet på en stikkontakt skal være plassert mellom 0,5 m og 1,5
m over bakken.
Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...