Gå til innhold

Har jeg krav på lånetelefon?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte ny mobil på Teknikkmagasinet. Bare dager etter merket jeg at den ble så varm at den skrudde seg av, henger seg opp hele tiden osv. Kontaktet dem etter et par uker, og de sa jeg enten måtte komme innom med den, eller sende den til dem i posten.

 

Men hvis jeg ikke kom innom, fikk jeg ikke lånetelefon, fordi jeg måtte kvittere på den. Jeg bor mange timer unna nærmeste butikken deres og har heller ikke bil, så det blir veldig dyrt og tidkrevende.

 

Er det ikke sånn da at de må betale meg for å komme å hente en lånetelefon, i så fall? Siden de skal erstatte utgifter jeg har som følge av at det er en mangel ved telefonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet for vurderingen er forbrukerkjøpsloven § 30 tredje ledd: 

 

 

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Bestemmelsen etablerer, i tråd med første ledd, krav om kostnadsfri erstatningsgjenstand. Men denne retten er ikke ubetinget. Kravet må være rimelig når man sammenholder behov for kjøper med kostnad/ulempe for selger. Postforsendelse av erstatningsgjenstand er sjelden en vesentlig kostnad for selger. 

 

Denne bestemmelsen må også ses i sammenheng med første ledd, om at avhjelp må skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Plikten til å stille opp med erstatningsgjenstand er en del av selgerens avhjelpsplikter. 

 

Krav om at kjøperen må reise langt for å levere inn objektet/få erstatningsgjenstand vil lett føre til at avhjelpen innebærer urimelig ulempe, med påfølgende rett til heving og dekningskjøp for kjøper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Rekommandert sending.

Hjelper vel strengt tatt ingenting, da kunde må signere. skal det sendes i post frem og tilbake så går det jo fort en uke bare der :p

Ja, derfor rekommandert sending. Da må kunden kvittere for å få ut telefonen.

 

De må uansett signere på at de står ansvarlig for skade ol.

 

Det at de signerer på at de har motatt pakken betyr jo svært lite.

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje være lurt å tenke på hvor man kjøper en mobiltelefon også?

 

Hvis man bor flere timer unna nærmeste utsalgssted til den kjeden man kjøper mobiltelefon hos, så bør man også skjønne at hvis det blir noe feil med den så kan det føre til litt mer styr enn om man bruker en nettbutikk med rutiner for sending av mobiltelefoner frem og tilbake (eller en kjede med butikk i nærheten).

 

Skal forhandler her betale kunden for å hente en lånetelefon, kan det fort vris til at det blir en urimelig kostnad for selger sett i forhold til kundens behov for lånetelefon... ettersom kunden her bor flere timer unna. Skal forhandler her måtte ut med en betydelig sum kun fordi kunden bor langt unna? Hva hvis kunden bor i Australia? Hvor går grensen? Det er ikke forhandler sin skyld at en kunde velger å kjøpe mobiltelefon på et sted som er ugunstig i forhold til bosted. Det bør ene og alene være kundens ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sende en tlf i post er lik pris over hele Norge (ekstrakostnad for svalbard).

 

men ja, bør tenke seg om 2 ganger før man handler. Ville nok ikke ha handlet i nettbutikk heller, da det er mye styr når man skal sende frem og tilbake osv. :p

 

i butikk får man jo som regel lånetlf med en gang man leverer inn.

Lenke til kommentar

De må uansett signere på at de står ansvarlig for skade ol.

 

Det at de signerer på at de har motatt pakken betyr jo svært lite.

 

 

Jeg siterer krikkert fra tidligere i tråden: "Krav om at kjøperen må reise langt for å levere inn objektet/få erstatningsgjenstand vil lett føre til at avhjelpen innebærer urimelig ulempe, med påfølgende rett til heving og dekningskjøp for kjøper."

 

Dersom butikken har lyst til å stille seg slik til er jo det for så vidt opp til butikken. Jeg vet ikke hva som er dyrest for butikken: heving og dekningskjøp, eller å akseptere en viss grad av svinn på utlånstelefoner. Det er jo heller ikke slik at butikken er fullstendig rettsløs hvis de ikke får en signatur på et ark ved personlig oppmøte; en avtale om en lånegjenstand (selv pr. mail eller muntlig) impliserer vel at låneren er ansvarlig for skader på denne gjenstanden som jo tross alt ikke er lånerens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobil på Teknikkmagasinet? Av ren nysgjerrighet, hva var dette for en slags mobil?

 

Det var den nyeste Sony Xperia telefonen.

 

Jeg skrev til dem på epost at om det tok med en 7 dager å reparere telefonen, hadde jeg krav på lånetelefon - men de svarte at de ikke kan vite hvor langt tid det tar før de har fått inn telefonen og sett på den. Synes nå det er ganske åpenbart at jeg kommer til å bli minst 7 dager uten mobilen da.

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje være lurt å tenke på hvor man kjøper en mobiltelefon også?

 

Hvis man bor flere timer unna nærmeste utsalgssted til den kjeden man kjøper mobiltelefon hos, så bør man også skjønne at hvis det blir noe feil med den så kan det føre til litt mer styr enn om man bruker en nettbutikk med rutiner for sending av mobiltelefoner frem og tilbake (eller en kjede med butikk i nærheten).

 

Skal forhandler her betale kunden for å hente en lånetelefon, kan det fort vris til at det blir en urimelig kostnad for selger sett i forhold til kundens behov for lånetelefon... ettersom kunden her bor flere timer unna. Skal forhandler her måtte ut med en betydelig sum kun fordi kunden bor langt unna? Hva hvis kunden bor i Australia? Hvor går grensen? Det er ikke forhandler sin skyld at en kunde velger å kjøpe mobiltelefon på et sted som er ugunstig i forhold til bosted. Det bør ene og alene være kundens ansvar.

 

Jeg syntes det hadde vært urimelig å betale 1000-1500 kr ekstra (som det kostet på Elkjøp rett i nærheten) bare i tilfelle butikken skulle gi meg en telefon med mangel. Og jeg synes det er forhandler sin skyld. Selger man en defekt vare, får man ta støyten. Som i dette tilfellet ikke er verre enn å sende lånetlf i posten..

Lenke til kommentar

Jeg syntes det hadde vært urimelig å betale 1000-1500 kr ekstra (som det kostet på Elkjøp rett i nærheten) bare i tilfelle butikken skulle gi meg en telefon med mangel. Og jeg synes det er forhandler sin skyld. Selger man en defekt vare, får man ta støyten. Som i dette tilfellet ikke er verre enn å sende lånetlf i posten..

Hva angår rettsgrunnlag i denne konkrete saken, se forbrkjl. § 30 (3). Det er et tak for hvor høy kostnad selgeren skal måtte påta seg for å stille en erstatningsgjenstand til rådighet for kunden.

Lenke til kommentar

Synes nå det er ganske åpenbart at jeg kommer til å bli minst 7 dager uten mobilen da.

Hvorfor er det åpenbart?

 

Jeg leverte inn min telefon i forige uke på Tirsdagen og fikk den tilbake på Fredagen ferdig reparert.

Det kan gå fort :) (kan ta noe tid også forøvrig)

Lenke til kommentar

Hvordan jeg hadde løst det i min butikk:

 

1. Fått bekreftet hvor kunden bor, så det ikke er tull. (à la gulesider)
2. Send epost med papirene som må skrives under på for å få en utlånstelefon, be kunden skrive de ut, signere og sende tilbake. Eller benytte seg av noen andres smart-telefon og laste ned f.eks DocuSign for å kunne signere via tlf.

3. Vi hadde stått for frakten en vei, og kunden ville fått ansvaret om å levere telfonen tilbake. Enten 37kr på en boblekonvolutt, og send den hit - eller ta den med når du skal hente ut telefonen som er på verksted.

4. Jeg hadde heller ikke orket å lage noe styr rundt det å eventuelt gjøre det samme hva anngår å kvitere for uthenting av verksted-telefonen, men den hadde ikke jeg sendt ut før lånetelefonen var tilbake i butikken.

 

PS. Dette er en sånn sak jeg synes skal ordnes opp i med en gang. Det er ikke noe som skjer hver dag, og det koster butikken mye mer i rykte - når noen må reise i timesvis for å hente en lånetelefon, og legger ut sinte innlegg på det skumle internett, enn å få sendt ut en pakke.

 

PS2. Jeg personlig verdsetter service i en enorm grad når jeg handler selv... Samme om det koster litt ekstra, da sparer jeg litt lenger (og da skjer der jo også at det jeg vil ha detter i pris, og jeg sitter igjen med det jeg ville ha + de ekstra pengene jeg sparte!) og handler et sted jeg er trygg på at jeg får en god service :)

 

Lyykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...