Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan koble firefaset ledning til platetopp til trefaset?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg fikk problemer med den gamle platetoppen, og bestilte en ny en.

Har fått installert den i benkeplaten, men har et problem med det elektriske. Den gamle toppen hadde trefaset ledning til uttak, mens den nye toppen har firefaset ledning. Hvordan koble den nye ledningen til uttaket i veggen?

Sjekk vedlagte bilder, for jeg sitter helt fast. Første bilde er ledningen til ny topp, andre bilde er ledning til gammel topp.

post-193989-0-28262300-1445608717_thumb.jpg

post-193989-0-09266600-1445608738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På baksiden av platetoppen og/eller i manualen står det hvordan det skal kobles for de forskjellige spenningsnivåene man har tilgjengelig i norge.

Dette er verken trefaset eller firefaset, det er to faser pluss jord. Den nye platetoppen har antageligvis mulighet til å bli koblet som trefase men du må se etter koblingsskjemaet for to faser.

Evt, legg ut mer info og bilder så vi kan hjelpe deg videre.

Endret av BigJackW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må velge 220-240 V koblingen for å kunne bruke kontakten du har i dag. Pass på at jord kobles til samme stikk (det lange) i støpselet som jord er på i dag. Rekkefølge for kobling av L1 og N i støpselet spiller ingen rolle.

Dersom du tilfeldigvis har 400 V i huset, kan du også bruke dette, men da må du ha ny sikring, nye ledninger og nytt stikk, så det enkleste er å fortsette med 230 V.

Lenke til kommentar

Hehe, ring ett el firma og spør dem.

Skal jeg mekke i mitt el anlegg er det en som er godskjent for å gjøre det, ja jeg kan mye selv men hjelper lite om du får brann i el anlegget. Du må tenke på forsikring selskapet, du kan risikere at du blir gjeld slave om du gjør slik selv.

Teknisk sett ikke, er fullt lovlig for hvermannsen å skifte plugg på elektrisk utstyr. Merkelig på platetopp? Ja, det er jo den største enkeltbelastningen i en vanlig bolig, og gode tilkoblinger er alfa omega.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, ring ett el firma og spør dem.

Skal jeg mekke i mitt el anlegg er det en som er godskjent for å gjøre det, ja jeg kan mye selv men hjelper lite om du får brann i el anlegget. Du må tenke på forsikring selskapet, du kan risikere at du blir gjeld slave om du gjør slik selv.

Teknisk sett ikke, er fullt lovlig for hvermannsen å skifte plugg på elektrisk utstyr. Merkelig på platetopp? Ja, det er jo den største enkeltbelastningen i en vanlig bolig, og gode tilkoblinger er alfa omega.

Da har dere ikke sett folde-kursene mine  :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...