usmaaan Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hei folkens! Jeg fikk problemer med den gamle platetoppen, og bestilte en ny en. Har fått installert den i benkeplaten, men har et problem med det elektriske. Den gamle toppen hadde trefaset ledning til uttak, mens den nye toppen har firefaset ledning. Hvordan koble den nye ledningen til uttaket i veggen? Sjekk vedlagte bilder, for jeg sitter helt fast. Første bilde er ledningen til ny topp, andre bilde er ledning til gammel topp. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hehe, ring ett el firma og spør dem. Skal jeg mekke i mitt el anlegg er det en som er godskjent for å gjøre det, ja jeg kan mye selv men hjelper lite om du får brann i el anlegget. Du må tenke på forsikring selskapet, du kan risikere at du blir gjeld slave om du gjør slik selv. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 (endret) På baksiden av platetoppen og/eller i manualen står det hvordan det skal kobles for de forskjellige spenningsnivåene man har tilgjengelig i norge. Dette er verken trefaset eller firefaset, det er to faser pluss jord. Den nye platetoppen har antageligvis mulighet til å bli koblet som trefase men du må se etter koblingsskjemaet for to faser. Evt, legg ut mer info og bilder så vi kan hjelpe deg videre. Endret 23. oktober 2015 av BigJackW 1 Lenke til kommentar
usmaaan Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Det her er bilde på baksiden av toppen, men det står ikke noe i manualen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Høyre side. Men med så lite peiling bør du overlate dette til profesjonelle. Mange hus brenner ned pga dårlig tilkobling og varmgang... Dette er ett punkt som skal trekke en del strøm også... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Du må velge 220-240 V koblingen for å kunne bruke kontakten du har i dag. Pass på at jord kobles til samme stikk (det lange) i støpselet som jord er på i dag. Rekkefølge for kobling av L1 og N i støpselet spiller ingen rolle. Dersom du tilfeldigvis har 400 V i huset, kan du også bruke dette, men da må du ha ny sikring, nye ledninger og nytt stikk, så det enkleste er å fortsette med 230 V. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hehe, ring ett el firma og spør dem. Skal jeg mekke i mitt el anlegg er det en som er godskjent for å gjøre det, ja jeg kan mye selv men hjelper lite om du får brann i el anlegget. Du må tenke på forsikring selskapet, du kan risikere at du blir gjeld slave om du gjør slik selv. Teknisk sett ikke, er fullt lovlig for hvermannsen å skifte plugg på elektrisk utstyr. Merkelig på platetopp? Ja, det er jo den største enkeltbelastningen i en vanlig bolig, og gode tilkoblinger er alfa omega. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ja vet det, men hva med forsikringen din? http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ja, hva er problemet? Det står svart på hvitt under "Hva kan du gjøre?" punkt a. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hehe, ring ett el firma og spør dem. Skal jeg mekke i mitt el anlegg er det en som er godskjent for å gjøre det, ja jeg kan mye selv men hjelper lite om du får brann i el anlegget. Du må tenke på forsikring selskapet, du kan risikere at du blir gjeld slave om du gjør slik selv. Teknisk sett ikke, er fullt lovlig for hvermannsen å skifte plugg på elektrisk utstyr. Merkelig på platetopp? Ja, det er jo den største enkeltbelastningen i en vanlig bolig, og gode tilkoblinger er alfa omega. Da har dere ikke sett folde-kursene mine Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det har vi ikke, men dette er uansett a piece of cake. Lenke til kommentar
Exilition Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Hvor stor effekt er det på den nye toppen din? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Det er vel opptil 5750W i teorien dersom den er ment for 25A kurs. Ikke at den oppgitte totaleffekten har så mye å si. Det er ganske unormal bruk som ligger til grunn dersom man oppnår den effekten som er stemplet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå