Gå til innhold

5 ting som blir bedre på neste års OLED-TV-er

Anbefalte innlegg

Software på TVer er jo sjeldent imponerende. Android på tv er alt annet enn bra, og får ikke bra kritikk akkurat. LG sitt webOS har jeg hørt en del bra om, men vet ikke helt hvordan det er. Xiaomi har ellers og lansert samme modell med innmaten i en boks utenfor. Da bare i Kina selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angrer iallfall på at jeg kjøpte Android TV og ikke webOS, men uansett synes jeg hele smart-tv-opplegget er noe stort tull. Skjermen er stor og dyr og byttes sjelden. CPU og OS i smart-delen er billig og byttes ofte. Da er det dumt å sette dem sammen til en stor klump.

Samsung 2014-modellen jeg hadde før den nye var langt bedre på programvare rett og slett fordi den boota fortere til et sted der jeg kunne slutte å forholde meg til tvens software.

Lenke til kommentar

Og når kommer 4K-innholdet i Norge? Med mindre man spiller noen rare spill, så er det nesten poengløst å gå til innkjøp av 4K med mindre det allerede er standard...

UHD Blu-ray salget starter rett over nyttår. Netflix har alt noe UHD innhold og det vil økes, alle deres Netflix produserte serier og filmer vil legges ut i UHD, noen av dem også i HDR (muligens alle, vet ikke sikkert). TV-kanaler kan vi nok vente lenge på, norske kanaler var trege på HD overgangen og mange sender kun 720p så der har jeg lite forvetninger om å se UHD. Vil dog tippe at C More og Viasat kommer til å lansere sin egen UHD Film kanal kanskje et stykke ut i neste år etter hvert som filmer blir tilgjengelig i UHD. Men ikke overrasket om det kan gå til 2017 eller 2018 før vi ser noe særlig til UHD kanaler (og Japan skal begynne med 8K UHD i 2020. Go Norge! :p )

Innholdet er rett rundt hjørnet, og noen av TVene solgt i år er heldigvis alt laget for dette innholdet (HDR, HDMI2.0 og 10-12 bits farger), en større andel TV'er neste år vil vel ha alt det på plass.

UHD blir spennende. Men 4K Netflix gjaldt vel bare statene? Eller er det planlagt her også?

Tror alikevel jeg velger å smøre meg med litt tålmodighet når det gjelder innkjøp av 4K.

Lenke til kommentar

Angrer iallfall på at jeg kjøpte Android TV og ikke webOS, men uansett synes jeg hele smart-tv-opplegget er noe stort tull. Skjermen er stor og dyr og byttes sjelden. CPU og OS i smart-delen er billig og byttes ofte. Da er det dumt å sette dem sammen til en stor klump.

Samsung 2014-modellen jeg hadde før den nye var langt bedre på programvare rett og slett fordi den boota fortere til et sted der jeg kunne slutte å forholde meg til tvens software.

Selv om de og selger bokser utenom, så er det jo fortsatt en lang vei å gå der også. Samsung sine bokser koster jo ganske så mye, for ikke så veldig mye HW. Samtidig er jo ikke akkurat SWen du får så utrolig heller. Og det burde jo bli standard å gjøre det slikt på de dyrere TVene. Samtidig som det kan åpne for å bruke dem bare som skjerm. Og da bruke TVen med Apple TV f.eks om du ønsker det, uten å måtte innom det andre.

Men du har vel gjerne da funnet ut hvorfor Samsung regnes som veldig gode på TV SW? WebOS er jo ganske nytt nå da, men det virker av reviews som om det er det beste. Flyter ganske bra og kjapt.

Lenke til kommentar

Men du har vel gjerne da funnet ut hvorfor Samsung regnes som veldig gode på TV SW? WebOS er jo ganske nytt nå da, men det virker av reviews som om det er det beste. Flyter ganske bra og kjapt.

De er ikke veldig gode på det, men det kan virke som de er mindre crappy enn resten :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men da ble det jaggu Samsung-tv igjen, så får vi håpe det kommer noe smått med OLED til neste år.

Er ikke 55" smått nok? God pris på forrige OLED modell..

Lenke til kommentar

Hahahaha - Samsung har putta en Audi-tv app på toppmodellen sin som ikke kan fjernes. Også lurer de på hvorfor de ikke slår igjennom i premiummarkedet... Herregud for noen slumme folk.

Hahahahha, de har ikke bare slått igjennom premiummarkedet. De dominerer det.

pr-180214-chd.png

DETTE ER 2007

L_4B.jpg

SAMME KILDE 2012

Is-this-the-beginning-of-the-end-for-LCD

Her kan du se en grei tabell om utviklingen år over år:

http://www.statista.com/statistics/267095/global-market-share-of-lcd-tv-manufacturers/

Merk deg den svært klare trenden med ALLE japanske selskaper. De går ned, ned og stadig ned. Samtidig har jo hele tiden Panasonic vært kjent for utrolig gode TVer. Deres plasma TVer var både gode og billige. Likevel var de nødt til å stoppe hele  produksjonen av plasma i konkurranse med LG og Samsung sine LCD TVer (de hadde jo og plasma, men dårligere). Det er svært sjeldent at jeg ser Samsung (tradisjonelt) på lister over gode skjermer, og gode skjermer for pengene og lignende. Samme gjelder og LG, men ikke i like stor grad. Hvorfor vinner da Samsung kunder, hvorfor selger Samsung så mye?

De selger på at de har langt bedre smart TV løsninger, langt bedre app-støtte enn de andre. TVene er smartere og greiere å ha med å gjøre. De har og bedre design, og ser mye bedre ut, og tynnere enn konkurrenter. Tynnere TVer er ikke bra for kvalitet. De bruker kantbelysning istedenfor bakgrunnsbelysning. Dårligere kontroll med svart. Likevel er det det som selger, og det vet Samsung.

Nå er det faktisk litt endret i år, med den serien du kjøpte som får svært gode kritikker for bilde ol. De har og modeller med bakgrunnsbelysning her. Samtidig har de fått en svært god konkurrent i LG sitt webOS (vel, det har vært mange selskaper sitt webOS).

Så hvem kan reelt utfordre Samsung? Panasonic? Sony, som bruker Android og har skilt ut TV-delen av selskapet slikt at det ikke skaper selskapet om det går under? Det er jo egentlig LG som er den eneste konkurrenten, og en skummel konkurrent også. De har økt med god vekst år etter år vel lenge nå. Samtidig som Sony har blitt halvert på 6 år. OLED TVene deres slår og klart Samsung sine LCD på bilde ol. Sannsynligvis også Samsung sin OLED på pris med god margin også.

Så jeg tror ikke du helt forstår her, men når det kommer til TV er Samsung enorme, de er svært dominerende i markedet. Spesielt smart-TV og spesielt high end. De kunne puttet bil-apper for enhver produsent, og det hadde fortsatt vært det samme. Det Audi appen gjør er å utvilsomt gi selskapet penger, samtidig som de negative effektene er nesten ikke-eksisterende. 

Jeg er og interessert i hvordan det å ha en Audi app på TVen kan være så ille.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha en Audi-app på TVen viser at de er villige til å selge kundene sine. Tven er flott altså, men makan til slumgjeng som i det hele tatt klarer å tenke tanken på å preinstallere sånt på en toppmodell.

Samme for meg, det er bare en Apple-tv og ps4-terminal uansett, men herregud.

(Formulerte meg dårlig - prøvde å si "slår igjennom der de konkurrerer med oppegående selskaper", men det kom ikke frem. Samsung er best på tv-software fordi alle andre er katastrofale, ikke fordi Samsung er bra. På hardware er de gode.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Å ha en Audi-app på TVen viser at de er villige til å selge kundene sine. Tven er flott altså, men makan til slumgjeng som i det hele tatt klarer å tenke tanken på å preinstallere sånt på en toppmodell.

Samme for meg, det er bare en Apple-tv og ps4-terminal uansett, men herregud.

Du kan se på det på en annen måte. De installerer en Audi app på TVen sin. Likevel får de anbefalinger overalt, og de selger utrolig mye. De er ikke bare nr. 1 nå, men de har vært det lenge. Selv når de ikke hadde de beste panelene (som er den viktigste jobben til en TV) så selger de fortsatt mest. I konkurranse med LG sine OLED så stopper det ikke Samsung sine salg av SUHD TVer. Hele poenget med S-en er Quantum dots, som er en teknologi som prøver å emulere OLED med LCD.

Du ser en slumgjeng pga en Audi app på en TV modell. Jeg ser på tallene, jeg ser på reviews. Jeg ser et selskap som klarer å slå alle andre produsenter, fortsetter å ha utrolig gode salgstall. Der det eneste selskapet som er i nærheten når det gjelder markedsandel. Det eneste selskapet som vokser og øker i markedsandel (som er er mid/high-end selskap, mange kinesiske som vokser en del) er LG. Som ikke er veldig forskjellige i måten de driver buisness på. (men markeder som USA har jo 30% Samsung og 5% LG i smart-TV markedet).

Alle har jo forskjellige meninger, og nå liker jeg jo tall, analyse av markedet, og reviews. Utifra det synspunktet er det vanskelig å konkludere med at de Samsung er utrolig gode på det de gjør. På markedsføring, på utstilling i butikker (Jeg så en LG OLED som så BETRAKTELIG verre ut enn en Samsung LCD, fordi Samsung alltid passer på å ha demovideoer og kalibrering som gjør at deres TVer får vist sin beste side til enhver tid, svært fargerikt i tilfellet med SUHD), design osv. På den måten ender de som regel opp med en langt bedre pakke enn alle de andre.

Det kan godt være at du virkelig ikke liker slike ting. Likevel, til tross for at dette endte du opp med en Samsung TV. Utifra dine tidligere kommentarer så virker det som om du prøvde en TV før (muligens Sony?), og antar du har lest om modellen på nettet, sett den i butikken ol. Du fant altså ut at denne TVen var det beste valget for deg. Og hvis de får personer som misliker mye de gjør, og er svært uenig med deres designfilosofi på mange områder. Blir det da rett å kalle dem en slumgjeng?

Lenke til kommentar

Ja. Men en vellykket slumgjeng. Har ingenting vondt å si om maskinvaren, og tizen funker ok. Da er det trist når de ødelegger hele premiumfølelsen ved å installere masse drit som ikke engang kan gjemmes. Men ja, jeg velger å kjøpe det, fordi maskinvaren er god (og pen) og fordi alle konkurrentene er minst like ille.

Lenke til kommentar

Great article, but can I seek some clarity on the 3D plans?

Translating from Norwegian, there's a reference to 3D 'going to the grave' along with 1080p TVs.

Can I ask... were LG merely suggesting that they see this as a likelihood within the industry generally, or were they specifically stating that they would definitely not be offering 3D capability on any of its 2016 OLED TVs?

Desk

Lenke til kommentar

Og når kommer 4K-innholdet i Norge? Med mindre man spiller noen rare spill, så er det nesten poengløst å gå til innkjøp av 4K med mindre det allerede er standard...

UHD Blu-ray salget starter rett over nyttår. Netflix har alt noe UHD innhold og det vil økes, alle deres Netflix produserte serier og filmer vil legges ut i UHD, noen av dem også i HDR (muligens alle, vet ikke sikkert). TV-kanaler kan vi nok vente lenge på, norske kanaler var trege på HD overgangen og mange sender kun 720p så der har jeg lite forvetninger om å se UHD. Vil dog tippe at C More og Viasat kommer til å lansere sin egen UHD Film kanal kanskje et stykke ut i neste år etter hvert som filmer blir tilgjengelig i UHD. Men ikke overrasket om det kan gå til 2017 eller 2018 før vi ser noe særlig til UHD kanaler (og Japan skal begynne med 8K UHD i 2020. Go Norge! :p )

Innholdet er rett rundt hjørnet, og noen av TVene solgt i år er heldigvis alt laget for dette innholdet (HDR, HDMI2.0 og 10-12 bits farger), en større andel TV'er neste år vil vel ha alt det på plass.

UHD blir spennende. Men 4K Netflix gjaldt vel bare statene? Eller er det planlagt her også?

Tror alikevel jeg velger å smøre meg med litt tålmodighet når det gjelder innkjøp av 4K.

Neida, er ikke kun USA. Har du en UHD TV med Netflix appen, H.265 dekoding og UHD abonnementet så er det bare å hoppe inn i UHD kategorien deres og nyte synet. 

De har riktignok såpass lav bitrate at flere rapporterer at oppskalert blu-ray ser bedre ut, men det er jo en start. 

Endret av aerandir92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...