Gå til innhold

5 ting som blir bedre på neste års OLED-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker veldig godt at de øker bildefrekvensen opp til 120Hz, åpner for mange muligheter. Personlig skulle jeg ønske de heller brukte tid på å få på plass Adaptive V-Sync-støtte gjennom HDMI enn å øke bildeflyten fra 60Hz til 120Hz. Jeg føler det er altfor mye innhold som sitter igjen på 24FPS (Takket være alle som mener mindre detaljer er mer cinematisk) til at man i det hele tatt utnytter 60Hz. Samtidig er det mange filmer og konsoll-spill som gir en del screen-tearing fordi de spiller av i 24FPS og ikke 30FPS. Adaptive V-Sync hadde løst det problemet enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og når kommer 4K-innholdet i Norge? Med mindre man spiller noen rare spill, så er det nesten poengløst å gå til innkjøp av 4K med mindre det allerede er standard...

 

UHD Blu-ray salget starter rett over nyttår. Netflix har alt noe UHD innhold og det vil økes, alle deres Netflix produserte serier og filmer vil legges ut i UHD, noen av dem også i HDR (muligens alle, vet ikke sikkert). TV-kanaler kan vi nok vente lenge på, norske kanaler var trege på HD overgangen og mange sender kun 720p så der har jeg lite forvetninger om å se UHD. Vil dog tippe at C More og Viasat kommer til å lansere sin egen UHD Film kanal kanskje et stykke ut i neste år etter hvert som filmer blir tilgjengelig i UHD. Men ikke overrasket om det kan gå til 2017 eller 2018 før vi ser noe særlig til UHD kanaler (og Japan skal begynne med 8K UHD i 2020. Go Norge! :p )

Innholdet er rett rundt hjørnet, og noen av TVene solgt i år er heldigvis alt laget for dette innholdet (HDR, HDMI2.0 og 10-12 bits farger), en større andel TV'er neste år vil vel ha alt det på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

120 Hz OLED ville jo knust konkurrentene til PC skjerm. Langt bedre bildekvalitet, sortnivået og kontrast er perfekt til en rekke spill(med mindre du liker type light boost funksjoner fra Benq). Samtidig som den har ekstremt god responstid. Hadde nok blitt såpass dyrt at det ikke er verdt det da. De har vel nok utgifter med å lage de få TV modellene de gjør. Ellers kunne jo 10.000 nits TV vært praktisk. Kan droppe lys i taket da. Ta den med ut som lyskaster :p

 

 

Angående flere farger..... Quantum dots teknologien som dere nevner at Samsung benytter i sine SUHD merkede modeller er IKKE noe som kommer til OLED. Det vil bare...ikke være mulig, merkelig og dumt. Quantum dots er et forsøk på å gjøre LCD mer som OLED. Se på disse spekterene:

http://www.displaymate.com/Spectra_23.html

http://www.displaymate.com/Spectra_31.html

Legg merke til LG sine LCD skjermer i den øverste. Du kan se topper for blå, grønn og rød. Spesielt tydelig er blå, men de flyter litt inn i hverandre. I bildet under av OLED så har du egentlig 3 spektre der, en for hver av de tre pikslene. Direkte rød, blå og grønn. Ikke noe mellom-greier flyter over i. Du får da full kontroll på RBG spekteret til å lage det du vil. Som dere ser i samme bildet har Samsung TVen med LCD veldig likt spekter! Teknologien gjør altså at bakgrunnsbelysningen kommer ut som rene rød, blå, grønn signaler (om jeg ikke tar feil).

 

Det er altså ikke snakk om at OLED får dette. OLED har dette, det er bare slik OLED er. Det er på denne måten Samsung har 100% Adobe RBG(!) på sine consumer-modeller, noe som bare havner i de aller dyreste LCD skjermene til profesjonelt bruk. Det er derfor de har en modus for overdrevne farger (120% RBG f. eks), og det ser utrolig bra ut på OLED, langt bedre enn det ville gjort på LCD. Derfor folk ikke gjør det på LCD.

Lenke til kommentar

Håper noen lager skikkelige oled-toppmodeller på under 55" snart. Utrolig irriterende at alt skal være så stort. 

Tipper av samme grunn som at de ikke lager PC-skjermer. De har nok ikke penger til å lage mange modeller enda, eller tid til dette. Er nok mer fokus på å få laget teknologien god nok til mainstream før de begynner å gi forbrukere mange valg.

 

 

Kan jeg ellers få påpeke noe tek?

Dere skriver at Panasonic nå kommer med OLED laget av LG. Så skriver dere at konkurransen blir større nå som flere lager OLED. Ehm, det er ikke flere nå enn før. Det er akkurat det samme. Den store konkurrenten er og forblir Samsung. De har ingen produkter i den størrelsen, sikkert fordi de ikke kan konkurrere på pris i det hele tatt. Bedre å selge sine enormt dyre LCD TVer som koster langt mer enn LG OLED av en eller annen grunn som gir Samsung mye penger... De har jo og tross alt 96% av OLED markedet. Har ikke hørt om noen andre som satser seriøst på OLED? Dessuten, hvordan skal du kunne konkurrere med LG/Samsung? De har holdt på så lenge med dette, og er 55% av verdens LCD marked sammenlagt. Hvordan slår du det, hvordan kan du engang konkurrere med det uten videre? Du kan ikke bare selge billig, fordi du trenger å ha kommet langt med OLED teknologi og erfaring med produksjon for å gjøre det billig. Sist rapporterte tall for 65" 4K LG var jo 40% feilrate (!!!). De kan ikke tjene noe videre på å selge disse TVene. 1 TV må nesten dekke kostnaden for 2.(vel, bare panelet)

Lenke til kommentar

 

Håper noen lager skikkelige oled-toppmodeller på under 55" snart. Utrolig irriterende at alt skal være så stort.

Tipper av samme grunn som at de ikke lager PC-skjermer. De har nok ikke penger til å lage mange modeller enda, eller tid til dette. Er nok mer fokus på å få laget teknologien god nok til mainstream før de begynner å gi forbrukere mange valg.

 

Stemmer nok det, men fortsatt innmari irriterende. Jeg vil ha designet, kvaliteten, utseendet, farten og alt det andre fra toppmodellene, og jeg betaler gjerne, men jeg vil ikke ha noe større enn max 50".

 

Drømmen er en stokk dum 50" oled-skjerm med nydelig bildekvalitet, ingen høyttalere, ingen avansert software, Samsung sin geniale breakout-boks (sånn at det kun går en kabel til tven). Ikke noe Tizen, Android eller annet ræl, det vil jeg ha i en separat boks jeg kan bytte årlig.

 

Kjøpte meg en ny 4k-tv her om dagen, og skrothaugen bruker 30 sek bare på å boote Android (som er crap på min tv, dessverre, lagg og mangel på software). Android som jeg ikke skal bruke til annet enn å velge hdmi-inngang.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...