Gå til innhold

Linksys Wired Dual WAN VPN Router Dual WAN Gigabit VPN Router, 802.1q VLAN, integrert brannmur

LMH1

Anbefalte innlegg

Er dette noe å vurdre hvis man ønsker VPN løsning hjemme, som man vil koble seg på andre steder?

Er litt i tvil om Asus router sin VPN løsning er noe å satse på.

Linksys Wired Dual WAN VPN Router Dual WAN Gigabit VPN Router, 802.1q VLAN, integrert brannmur

DUAL-WAN LOAD BALANCING

The dual-WAN VPN Router can aggregate the bandwidths of both WAN connections to achieve a higher Internet bandwidth than what a single WAN connection can provide.

Betyr dette at denne i teorien skulle klare 2 gigabit\s?

Så hvis man hadde MediaAccess TC4400 modem så er dette best router man får i dag?

Vet noen om Ubiquiti Unifi UAP-AC Roaming-aksesspunkt AC1750

er det feteste man kan få på trådløs i dag på avstand? selv om det finnes ASUS RT-AC5300 klarer det ikke å ta bruk teknologien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet noen om Ubiquiti Unifi UAP-AC Roaming-aksesspunkt AC1750

er det feteste man kan få på trådløs i dag på avstand? selv om det finnes ASUS RT-AC5300 klarer det ikke å ta bruk teknologien.

Det er ikke det feteste du kan få i dag. Det er ikke engang det råeste Ubiquiti kan tilby. Det der er den gamle AC-modellen. Nå har det kommet både UAP-AC-Pro og UAP-AC-LR (LR står for Long Range).

I tillegg har du f.eks svindyrt utstyr fra Cisco (f.eks Aironet 3700) som er enda råere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men er det noe poeng for hus som er kanskje 100-150 kvadratmeter med flere rom?

For problemet 5.0 båndet lever sikkert fint 500 mbit, men rekkevidden er ikke all verdens.

2.4 ghz har vel maks 450 mbit men i praksis tviler jeg man får rundt 150-250 mbit i praksis.

Så hva er det billigste og beste, å løse dette på?

Kjøpe kun ren 5 ghz og bruke extrendere på den frekvensen?

Lenke til kommentar

Du spurte etter feteste. Da får du det feteste som svar.

Hvis du har problemer med rekkevidde så strekker du et par kabler rundt i huset setter du opp flere trådløse aksesspunkt. Og du skal selvfølgelig bruke 5 GHz ac. I 2.4 GHz båndet er det allerede altfor mye rusk og rask. Fordelen med Ubiquiti (og proff-utstyr som Cisco) er at disse aksesspunktene er i stand til å snakke med hverandre. Dette er eneste mulighet for å pushe de sinnsvake båndbredden du prater om. Når du ønsker høy båndbredde så må du betale for det.

Extendere blir bare tull.

• Liker 4
Lenke til kommentar

1300 Mbps er teoretisk maksimal hastighet under optimale forhold (i nedoverbakke og medvind). Uansett hvor dyrt utstyr du kjøper får du aldri nøyaktig 1300 Mbps. Og 100 meter unna aksesspunktet kan du bare glemme en slik hastighet. Du kan sikkert dele den på 10, og kanskje 10 en gang til. Derfor må du bygge ut slik jeg beskrev tidligere. Legg opp kabel til de plassene du trenger bra nett. På de plassene setter du opp gode aksesspunkt som er koblet med kabel til routeren. Og har du faktisk 100 meter langt hus?

I tillegg vil det ved slike hastigheter være minst like viktig å ha godt mottakerutstyr. Det hjelper ikke å ha mange superfancy aksesspunkt hvis nettverkskortet i laptopen din er noe billig ræl koblet til to halvdårlige antenner. Sender og mottaker må være gode begge to. Du trenger minimum 3 antenner og støtte for 3x3 MIMO i nettverkskortet. Og antennene må være optimalisert for båndet de skal brukes i, ikke noe halvveis løsning som fungerer "greit" på både 2.4 og 5 GHz.

Du nevner også 802.11ad. Denne standarden vil bruke 60 GHz-båndet, og vil sannsynligvis ikke nå gjennom én vegg engang. Så den trenger du ikke å vente på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tweaker og herjer med wifien min for å få best mulig hastighet.

Er pilot på 1000 mbit som jeg får ila 1-2 uker.

Per nå er det 80 mbit her.

Jeg klarer 69 mbit download og 80.5! Upload med 5 ghz

2.4 ghz klarer teoretisk 600 mbit men tviler på at jeg før mer enn 100 der.

Per nå med tweaking av dimensjoner og så klart endret kanaler så det ikke er interferens så klarer jeg ca 60/60 på 2.4ghz.

Jeg kjører selv pptp vpn via asus routerene mine oger fornøyd med det.

Planen er å kjøre ipsec men er som deg på jakt etter en ny boks for å klare det.

Når det gjelder dual wan og lastbalansering så vil du ikke få linjen til å oppføre seg som en 2gbit om du har 2x1000 mbit inn.

For å få den til å oppføre seg som en 2gbit så må du kjøre såkalt bonding. Det krever en hub i et datasenter som også må ha greit heftige linjer.

Hubene til å bonde en 2 gbit link koster en ca 200000.- så kommer routeren i din ende på en ca 40000 utenom det så blir fort dyrt. (Jobber med dette selv)

Selv kikka jeg på ubiquiti sine edgeroutere nå.. Fåes til grei pris på ebay bl.a.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PPTP er omtrent like sikker som å ha et helt åpent nettverk. Protokollen og sikkerheten er brukket for lenge lenge siden.

- https://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-Point_Tunneling_Protocol#Security

- https://www.google.no/search?q=pptp+security

- https://www.google.no/search?q=pptp+broken

Så ikke bruk PPTP. Aldri.

OpenVPN er litt mer knotete å sette opp, men det er i hvert fall langt mer sikkert. Et problem med Asus' OpenVPN-implementasjon er at du må fikse alle nøkler selv hvis du vil ha mer enn 2048 bit RSA nøkler. Pr dags dato er 4096 bits anbefalt for å være på den helt trygge siden.

Edit: Forøvrig klarer jeg minst 100 Mbit/s på 5 GHz på min gamle RT-N66U (802.11n). Så dere med RT-AC66U burde klare minst to-tre ganger så mye (200-300 Mbit/s). Glem all testing på 2.4 GHz, det er ikke verdt bryet. Og bruk kun 5 GHz på alle dingser som støtter det.

Hvis du ikke får mer enn 70 Mbit/s download mistenker jeg at enten:

- Noe annet stjeler litt båndbredde (TV-tuner, Xbox, mobiltelefon, etc.)

- Nettverkskortet og/eller antennene i laptopen ikke er gode nok. Jeg bruker Intel 6300N (dual-band, 802.11n, 3x3), du burde bruke noe enda bedre.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker pptp for å få tilgang til å streame tvoveralt fra altibox. Kun på eget vlan det så for meg er det ikke viktig.

Skal sette opp ipsec tunnel heller men venter til jeg selv får bestemt meg for ny router.

Ser ut som det blir edgerouter for min del fra ubiquiti

Lenke til kommentar

Men er det noe poeng med bedre en RT-AC66U? Det har jeg nå.

Siden slik jeg sjekket markedet sist, er det mere gimmik å kjøpe kraftigere router, man får lite mere for pengene, hvis man vil ha vifteløs router, om man kan leve med mye støy er vel det kanskje mulig å skaffe noe cisco utstyr kanskje?

Har desverre kun Wireless AC 7260 på en av laptopene men det er kun snakk om asus 1215B og har du E350 eller noe slik, med 8 GB ram blir det for vanskelig å klare over 100-150 mbit på spedtest på trådløs eller kabel før prosessoren blir stor flaskehals i windows 10.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en bedre VPN implementasjon enn den du har i RT-AC66U, så trenger du en bedre ruter.

Men det du trenger for å få bedre fart 100 meter fra ruteren din er mange meter med Cat6-kabel og noen gode aksesspunkter.

AMD E350 og 8 GB holder lenge for å sjekke fart på WiFi-nett. Du trenger ikke SpeedTest.net for å sjekke farten på det interne nettverket ditt. Ruteren din har gigabit-porter som du kan bruke for å koble til en annen PC. Så kan du sjekke farten du får på filoverføring mellom WiFi og GbE LAN. Du skal klare langt mer enn 100-120 Mbit/s (12-15 MB/s), selv med Intel AC 7260.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg har båade ac66u og ac87u.

Oppgraderte begge i går til asuswrt merlin.

Fikk mer funksjoner og det som hvertfall virker som bedre ytelse.

Men ac87u hadde jeg vurdert kontra ac66u evt ventet til januar for da kommer ac88u.

Vurderer uansett å kutte alt mitt å gå over til ubiquiti ap med poe og ac

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...