Strato Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hei! Jeg har tenkt å gjøre en full rebuild av mine bremsekalippere. Demontering og stempler skal tas ut. Spørsmålet mitt er: Hva slags middel skal jeg bruke for å vaske kalipperne innvendig? Kan jeg bruke vann og grønnsåpe? Eller må jeg ha noe spesielt? Uansett skal jeg selvfølgelig la alle delene ligge å tørke til all fukt er borte. Jeg har liggende Chain Cleaner. Kan jeg bruke dette? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Uansett hva du vasker med ville jeg avsluttet med å spraye de rene med bremserens, slik at du er sikker på at det ikke er igjen en hinne av noe som bremsevæsken kanskje ikke bør blandes med. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 24. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2015 Takk for svar. Hva er egentlig bremserens? Jeg har en boks av kjederens: http://www.xlmoto.no/a9-kjederens Og etter hva jeg kan se er dette akkurat det samme innholdet som i bremserens: http://www.xlmoto.no/a9-brake-cleaner-2-pk Enig? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Vaske med diesel kanskje? Så tar du bremserens etterpå. Ser for meg at bremserens er mest beregnet på å ta vekk fett og olje som de nye skivene er gjerne dekket med, men ikke mye annet, mens en kjederens er mulig beregnet på både litt rust og andre ting. Hvis det er et løsemiddel som fordamper etter bruk så skal du uansett sitte igjen med bare metallet. Om det i tillegg inneholder noe smøremidler så kan du fort ha rester av det liggende igjen etterpå. Jeg hadde like gjerne tatt siste rensen med sprit. Vann på metall er jo ikke akkurat lurt. Det er dessuten lite sannsynlig at det er brukt noe vannløselig i bremsesystemet, dermed vil et upolart løsemiddel være bedre enn polart (vann) enda du skulle tilsette såpe. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 24. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2015 Når du sier rense med sprit; mener du da for eksempel rød sprit eller white spirit? Hvorfor er diesel egnet til å vaske med? Vil ikke dette etterlate rester? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Jeg tenkte vanlig sprit i utgangspunktet, da blir rødsprit nærmest. Diesel er ikke så uvanlig å bruke til å rense bildeler med. Det er i grunn rimelig nærme white spirit vil jeg tro. Jeg tenkte at bruk av et litt bedre organisk/upolart løsemiddel som diesel/white spirit først og til slutt et løsemiddel som både tar vekk rester av det første løsemiddelet og evt ting som er vannløselige om de skulle være til stede. Altså to stykk. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Jeg vasker med parafin eller diesel. Så bruker jeg rikelig med bremserens gjennom alle kanaler. Jeg kjøper bremserens fra Tyskland. Koster med 160 kroner for 12 store bokser med frakt til Sverige.. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Takk for svar. Hva er egentlig bremserens? Jeg har en boks av kjederens: http://www.xlmoto.no/a9-kjederens Og etter hva jeg kan se er dette akkurat det samme innholdet som i bremserens: http://www.xlmoto.no/a9-brake-cleaner-2-pk Enig? Funker sikkert den kjederensen også. Poenget er at middelet skal ta fett, oljer, osv. og deretter fordampe. Hadde et langvarig mekkeprosjekt i sommer, da brukte jeg bremserens til det meste. Jeg har prøvd CRC, Würth og Biltema bremserens, og kan ikke si at jeg merket noe til at CRC eller Würth er bedre enn Biltema sin, så den kan anbefales mtp. pris. Evt. gå for Indian sin løsning med kjøp fra Tyskland hvis du har mulighet til det. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Da jeg reparerte 4 bremsekalipere for noen år siden, så vaska jeg hele kaliperen med rødsprit og tannkost, og lite annet egentlig. lot dem tørke godt, monterte og fyllte dem med bremseveske. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Det er ikke så viktig ha du bruker til å rense med så lenge det ikke finnes snev av spor igjen av det når du er ferdig. Bremsesystemet er veldig sårbart for hydrokarboner og andre stoffer som finnes i petroleumsbaserte smøremidler. Avslutt i alle fall rensingen med noe som fjerner alt og seg selv til slutt og så kan du gjerne skylle og tørke med bremsevæske til slutt. Husk tette hansker, bremsevæske er IKKE bra for huden, og det er som oftest ikke rensestoffer heller. Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Hvorfor ikke bytte? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Fordet noen ikke gidder å bruke 1000-vis av kroner på noe som kan overhales for noen få hundringser? Lenke til kommentar
Strato Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Hvorfor ikke bytte? Hvorfor skal jeg bytte noe som ikke er ødelagt? Jeg vil bare gjøre enn fullstendig rens for å utvide levetiden og kvaliteten av bremsene mine... Beklager ingen svar folkens, mem takk for god hjelp. Har ikke hatt tid i det siste, men når jeg blir ferdig skal jeg legge ut bilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå