Gå til innhold

Ikke la deg lure av Elkjøp

Anbefalte innlegg

Ein liten historie fra elkjøp:

Søstro mi kjøpte ein Siemens xpert på elkjøp (før eg fekk stoppa ho)

Problemet var at cd-rom en hadde store problem med å lese cd'er. Så maskinen vart sent inn.

Såg ikkje meir til den på 5 veker.......

Kom tilnake med ein cd-rom som bråkte noko infernalskt, og som i liket med den første, hadde problem med å lese cd'er.

Sendte maskinen inn igjenn....

6 veke seinae:

Fek maskinen tilbake MED DEN SAMME cd-rom'en som sto i orginalt (ja den samme, lett kjenkjennelig p.g.a. ein missfarging i eine hjørnet)

Så langt hadde det kosta nesten 1000kr i bensin og tapt arbeidsfortjeneste. Og som det ikkje var nokk, så sendte elkjøp ein rekning p.g.a. at dei meinte at cd-romen ikkje var dekka av garantien grunnet denne var "ein slitedel"

Saken endte med at eg sendte rekningen tilbake til elkjøp, og kjøpte ein cdrom hos ****-**** og sendte rekningen til elkjøp norge.

Har ikkje hørt noko ifrå dei siden og håper at det fortsetter slik...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glem nå ikke at elkjøp antagligvis satser på et litt annet marked enn oss som tilbringer mye tid i et data relatert forum.

"128mb grafikk" og "120gb lagring" kan sikkert være endel lettere for en uerfaren person å forholde seg til. Såklart er dette feilinformasjon, men jeg har foreldre som er blanke på data, så jeg kan nesten skjønne hvorfor elkjøp reklamerer slik. Da jeg skal forklare noe innen pc til dem bruker jeg også noe latterlige uttrykk, men det virker.

Lenke til kommentar

går på media og kom. og har lært en del om markedsføring.. og det er ikke nødvendighvis hva som som står i annonsene som teller men kanskje hvor mange utropstegn det står etter...

Det er egentlig tragisk å lett det er å lure folk ved hjelp av genial markedsføring..

Lenke til kommentar
Så langt hadde det kosta nesten 1000kr i bensin og tapt arbeidsfortjeneste. Og som det ikkje var nokk, så sendte elkjøp ein rekning p.g.a. at dei meinte at cd-romen ikkje var dekka av garantien grunnet denne var "ein slitedel"

En CD-rom spiller er ingen slitedel, og den skal vare minst like lenge som det resten av maskinen er ment å vare. Nå vet jeg ikke hvor gammel maskinen var da den ble sendt inn.

Hvis maskinen ble kjøpt etter 1. juli 2002 gjelder jo nye kjøpsloven som omhandler kortere servicetid, og var den kjøpt før det, har jo også Elkjøp plikter de skal oppfylle...

Siden du første gang var uten maskin i 5 uker, og andre gang i hele 6 uker burde du satt hardt mot hardt og krevd ny maskin. I hvertfall siden maskinen kom tilbake med den første CD rom spilleren...

Elkjøp prøver alltid å strekke det lengst mulig. Maskinen har antagligvis vært inne hos Effekt IT service som Elkjøp brukte før, og det hender de er utrolig treige. Men om den Elkjøp butikken hadde en PC-Klinikk kunne de byttet den for deg der og spart masse tid. Jobben burde ikke tatt mer enn cirka 1 til 1.5 uke MAKS. Og en evt. andre gangs rep burde vært ordnet mens du ventet.

Men tusen kroner i bensin ? Eller var det inkludert tapt arb.fortjeneste ? Om du har litt bein i nesa så dekker stort sett Elkjøp litt utgifter, om ikke annet i form av gavekort (finner alltid noe å kjøpe der uansett)

Edit: Forresten... Vet om et tilfelle der CD rom spilleren "spiste" en cd plate av en eller annen grunn... Der fikk kunden både ny cdrom spiller , og spillet som sto i erstattet. Og det tok ikke en uke engang. Det ble ganske enkelt bestillt opp en ny cdrom spiller og spillet hadde butikken i hyllene sine...

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Slitedel? Hah, forteller jo bare hvordan servicen er...

Fikk nylig feil på DVD'en min som jeg hadde kjøpt for ca 1 år siden på komplett.. Hadde riktignok ikke brukt den særlig, så den skulle i hvertfall ikke bli ødelagt pga det, men uansett, litt over en uke senere hadde jeg en ny DVD på plass i maskinen min, enkelt og greit.

Det er (skal være) garanti på alt du kjøper, selv mus og tastatur, joysticks etc som det kan gå hardt utover er det garanti på... Eneste jeg kan tenke meg det ikke er garanti på er vel CD-RW plater (men man har jo reklamasjonsrett fordet, om varen ikke svarer til forventningene).

Lenke til kommentar
Dette er faktaopplysninger. Om noen har Elkjøp i vranga så er det et dårlig argument for å si at de selger dårlige ting dyrt. Det samme gjelder Dell. Jeg har administrert datautstyret på den forrige arbeidsplassen min i 6 år, og Dell har vist seg å være utrolig stabilt. Vet brukerne av dette forumet hva dette ordet betyr? STABILT!!! Det betyr at det fungerer like bra hver dag! Ikke bare en gang i blant !

hehe :lol:

Mye rart kan sies om Elkjøp men en ting skal de ha....greie på data, er det ikke mange av de som har.

Jeg var innom på Elkjøp og skulle kjøpe rundkabler og en ny mus til svigers. joa trekk kølapp og VENT!!!!

Etter mye venting så fikk jeg da hjelp av en ung gutt som ikke var tørr bak øra og som var verdensmester i data. Men siden jeg KUN har jobbet med data i 10 år så regnet jeg jo med at jeg kunne lære noe av ham siden han var SÅ flink :)

Han spurte meg om hva jeg trengte hjelp til og sa at jeg vurderte å kjøpe noe som het rundkabler siden en kompis sa det var bra. Eller om jeg bare skulle ha de kablene jeg hadde. (gjorde som om jeg ikke kunne noe om data for å se hvor langt han var villig til å strekke strikken). Joa det var saker sa han og jeg kunne regne med at nå kunne jeg lagre mye raskere for de kablene var mye raskere enn de jeg hadde før. Lagre raskere?

hehe....skal ikke være lett men han snakket veldig varmt om disse kablene og jeg tror ikke han har landet enda. Men det tok jo ikke av før jeg skulle ha den musen da han anbefalte en mus med ett "rått" lys.

O - P - T - I - S - K mus sa han det var og med denne så gikk musen mye bedre og raskere enn noen gang.

Da sa jeg takk for meg og gikk.........( må jo innrømme at prisene var såpass dyre at jeg endte opp på Clas...)

Nei det beste er fremdeles å bygge pc selv og handle alt på nett. Da får en velge i fred og få varene billig, samt en slipper de som tror de har greie på data og kun skal selge det som de får best avanse på!

Men elkjøp har fine vaskemaskiner å se på da....det skal dem ha!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har bevist at stort sett så er det ikke mulig å sette sammens en PC på komplett med de kjipeste komponentene (samme spec og utstyr) til samme pris som elkjøp.

Jeg utfordrer gjerne igjen. Sett sammen en pc med software like rimelig som PC tilbudene til elkjøp. PC'n må ha alt utstyret som en Elkjøp pc har. (kortlesere osv)Foreløpig er det ingen som har klart det. Så hvis noen av dere som er så tøffe i kjeften tør å ta utfordringen???

Jeg handler selv mye PC utstyr på elkjøp og jeg regner meg som langt mer kompetent en mange av dere snørrete fjortiser, så ikke kom å si at ikke kompetente folk handler der.

Ja det er alt for mange udugelig folk som jobber der, men de finner du også på komplett. Mange av dem som jobber på elkjøp har mye kunnskap (noen moderatorer fra HW.no blant annet) så å skjære alle over en kam blir litt på jordet.

PC Eksempel 1 - Elkjøp Pris 4500

Komplett pris 4820,- (billigste RAM. harddisk, hovedkort med samme chipsett, kabinett som var mulig)

PC Eksempel 2 Elkjøp Pris 4500

Komplett pris 4996,-

Så dere som sier Elkjøp er dyr hakke peiling.

Endret av overLoad
Lenke til kommentar
Elkjøp skryter for mye, dessuten så vil man få myyyyeee mer for pengene ved og bygge selv ja. men man, man får jo garanti og progs og diverese sånt. men men, jeg liker heller ikke Elkjøp de så "Elegante" liksom... jeg handler ikke hoss dem mer. Mye Kø er det også.. altfor mye køøø.

Må si meg HELT enig.. køen den er jo milelang! Og så har de bare en mann til å ta seg av alle "data-kundene", noe det er plenty av. Obs er mye bedre, eller hva det heter (skifta navn tror jeg?)

Har du sett køen på Komplett (datakjeden) her i Trondheim? Det er kø. Tusen ganger lenger enn den noen gang kommer til å bli på Elkjøp.

Lenke til kommentar

Okey... Da får du svare meg på hvorfor enkeltkomponenter er så inni gompræva dyre?

F.eks en DVD brenner (4x, DVD-r, NEC ND-1100) koster rundt 2500,- på Elkjøp her i byen mens den samma koster i underkant av 1200 på komplett?

Så kan jeg legge til at jeg fikk storebroren (ND-1300a) for ca. 1100,- kroner da det var på tilbud hos Komplett.

Dessuten blir det ikke helt 100% fair å sammenligne en datamaskin fra Elkjøp med en tilsvarende fra Komplett. Det er jo allment kjent (gjennom reklamer) at Elkjøp kjøper inn store partier med varer. Det skulle vært interessant å se hva Komplett kunne tilby en lignende datamaskin som de har på Elkjøp hvis en regner med at den skal produserer i x antall 1000 maskiner.

Eller for å snu det, tro hva Elkjøp ville ha tatt for en kampanjemodell til Komplett?

Lenke til kommentar
Prøvde bare å sette (termologien?) ordbruken i annonsene til Elkjøp litt på spissen, det skulle nesten vært lover mot den... Det verste er jo at alle de uttrykkene jeg brukte har vært brukt i annonser fra Elkjøp før...

Det som faktisk er latterlig er å kritisere en forretning fordi den forsøker å selge PCene sine. Så flott at du kan spec'e en bedre PC selv, er ikke du flink?!!! Men som andre har påpekt kan det ha en verdi å kjøpe på en stor kjede som Elkjøp. Husk at mange kan ha gode erfaringer fra feks TV kjøp, og da går de tilbake.

Når det gjelder annonsering: superlativer er fullt lov å bruke i salgssammenheng. De treffer ikke alle - geeker som oss på hw.no trenger masse tekniske forkortelser og finurlige detaljer for å tenne - men andre mennesker tenner mer på verdier.

Nei, jeg ville heller ikke solgt PCene slik Elkjøp gjør. Men det er altså mye mer irriterende å finne usakelige innlegg av typen "se på meg, jeg kan spec'e en mye bedre PC, så da bør disse stygge kommersielle tradisjonelle butikkene bli skutt" osv osv.

Det er blitt sagt om Nordmenn: Ingen er så glade i å kjøpe som oss, men det verste vi vet er å bli solgt til.

Klag heller over den dårlige nettbutikken deres.

Lenke til kommentar
Har du sett køen på Komplett (datakjeden) her i Trondheim? Det er kø. Tusen ganger lenger enn den noen gang kommer til å bli på Elkjøp.

Er man tidlig ute, er det ganske greit. På ettermiddagen (etter 1500) kan det fort bli litt hektisk. Og så er det forbannet typisk at de ikke har inne det du skal ha. :/

PsyDe: Det var nok ikke bokstavelig ment ...

Edit: Nå skjedde det noe rart her.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
PC Eksempel 1 - Elkjøp Pris 4500

Komplett pris 4820,- (billigste RAM. harddisk, hovedkort med samme chipsett, kabinett som var mulig)

Nå er jo ikke denne pc på lager noe sted, hvertfall ikke i hordaland. Så er vel bare nok en bekreftelse på lureri fra elkjøp, et velkjennt lokketilbud.

Er vel heller ikke så lett å sammenligne de i pris siden komplett ikke selger "recovery cd" hvor alle programmene ligger. En får ikke med cd til de forskjellige programmene som følger med pcen på elkjøp, men et ghost image. Jeg personlig ville betalt 320 kr mer for å få alle programmene på orginal cd.

Men siden du skryter slik av elkjøp så kan du jo sette sammen en dele pc der og sammenligne den i pris med feks komplett :lol:

Hadde det ikke hvert for prisgarantien til elkjøp sammen med 30 dagers returrett så hadde jeg aldri handlet der.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Okey... Da får du svare meg på hvorfor enkeltkomponenter er så inni gompræva dyre?

F.eks en DVD brenner (4x, DVD-r, NEC ND-1100) koster rundt 2500,- på Elkjøp her i byen mens den samma koster i underkant av 1200 på komplett?

Så kan jeg legge til at jeg fikk storebroren (ND-1300a) for ca. 1100,- kroner da det var på tilbud hos Komplett.

Elkjøp (og andre elektro kjeder, f.eks Coop Obs) selger jo alltid disse i retail, og har da noen få av hver... Komplett tar jo inn ganske så mange fler i bulk og selger flere med lavere fortjeneste...

En annen ting er jo at om du finner produktet annet sted, evt via web mot elkjøp sin web, har de jo prisgaranti :lol:

Det kan også være at en brenner har vært hyllevarmer litt for lenge og da blir jo prisen høy i forhold til andre steder, går fint ann å prute litt...

Teoretisk kan du faktisk alltid handle billigere produkter på Elkjøp enn på andre steder, hvis det er kurante merkevarer... Er den billigere noe annet sted er det bare å henvise til dette..

En annen ting som er morsomt er annonsegarantien. Hvis du ser en okay PC f.eks til 5000 kroner annonser, er det bare å være hos Elkjøp en av de tre første dagene annonsen gjelder, og si at du SKAL ha den maskinen. Er den ikke på lager ? So what ! Da har de 7 dager på seg til å skaffe den, eller en tilsvarende eller bedre modell til samme pris...

Helt okay måte å skaffe seg en maskin på...

De fleste vet jo at de lokketilbudene Elkjøp har, de har de stort sett enten noen få, eller ikke i det hele tatt. Snu det til din egen fordel...

(med mindre det står spesifisert begrenset antall osv type mobiler gjerne)

Lenke til kommentar
ja var slakt dette ikke vits og diskutere engang...

har bare hatt trøbbel med elkjøp! elendig system har dei kunne jaffal spandert noen timer "DATA" kurs på ansatte. :grin:

Du har kanskje opplevd en episode med en vikar, what ever. Bruk det hatet du har opparbeidet på noe konstruktivt. Kjære deg, alle mennesker har da opplevd lite kompetente folk i diverse butikker. Gå å bruk deg heller på Rimi-Hagen, for han selger en masse dårlige grønnsaker. Pass også på å si at alle som handler der er dumme, for det vet du bedre enn alle andre. Dermed basta! :(

Lenke til kommentar
ja var slakt dette ikke vits og diskutere engang...

har bare hatt trøbbel med elkjøp! elendig system har dei kunne jaffal spandert noen timer "DATA" kurs på ansatte.  :grin:

Du har kanskje opplevd en episode med en vikar, what ever. Bruk det hatet du har opparbeidet på noe konstruktivt. Kjære deg, alle mennesker har da opplevd lite kompetente folk i diverse butikker. Gå å bruk deg heller på Rimi-Hagen, for han selger en masse dårlige grønnsaker. Pass også på å si at alle som handler der er dumme, for det vet du bedre enn alle andre. Dermed basta! :(

Det er faktisk sant.

Veldig mange av de store butikk kjedene har dårlige grønnsaker.. Har sett på både Rimi, Kiwi og Rema at det er brunt i hyllene...

Kjekt med prisgaranti 2x prisen tilbake *s*

Lenke til kommentar
Det er faktisk sant.

Veldig mange av de store butikk kjedene har dårlige grønnsaker.. Har sett på både Rimi, Kiwi og Rema at det er brunt i hyllene...

Kjekt med prisgaranti 2x prisen tilbake *s*

Jeg sa det fordi det irriterer meg mye mer enn kunnskapsnivået hos Elkjøp. Det er andre ting man kan kritisere mye mer, enn det som blir kritisert i denne tråden. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...