avtrekkeren Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Har mange ganger reagert på hvordan Elkjøp (og andre, men spesielt Elkjøp) averterer PC'ene sine... Mange ord som høres flotte ut... Hvem har vel ikke sett følgende i en Elkjøp-annonse: "128 MB GRAFIKK!!!" Jaha, tenker jeg... Hva ****** er 128 MB Grafikk??? Skjermkort med 128 Megabyte RAM, selvfølgelig... Men er det noe å reklamere med? Finnes horder av skjermkort med 128 MB RAM... Seff, det høres jo flott ut... "128 MB GRAFIKK!!!" *sukk* Billigste sort er installert her i denne maskinen. "KLARGJORT FOR BREDBÅND!!" Jaha, tenker jeg igjen... Det var da ****** så vanskelig... Maskinen har jo nettverks-kort jo, trengs det noe mer?? "2,5 GIGAHERTZ PROSESSOR!!" So? Celeron? Javel, forskjell i pris på en tusenlapp... "SJEKK PRISEN!" Prisen? Åja, den ja... 4995,-* for en ok pc uten skjerm... Høres jo veldig billig ut... * = 5995,- uten binding til Telenor ADS-barelastened1gigabyte-L Ah, ok... Forsåvidt greit, brukbart billig fortsatt... Har nedenfor satt sammen en maskin fra Komplett med de billigste av de billigste delene, med en Barton 2600+ (boxed) prosessor: 120557 MSI CD-brenner IDE 48x/24x/48x/16x Combo: 572,38 121907 AMD Athlon XP2600+ 1.917 GHz Barton BOXED: 1 001,13 113648 Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 2MB cache: 846,30 110760 MSI MS-6378 ATA/100, VGA, lyd, LAN, m-ATX: 435,89 109628 DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5: 745,29 113040 Q-Tec Midi tower m/300W AMD/P4: 268,45 120325 Radeon 9200SE 128MB DDR 9200SE, TV-Out: 514,14 119264 Labtec Mus 3-Button Mouse PS/2: 59,15 112396 A4tech Standard Keyboard KBS-720, PS/2: 86,45 113740 Creative SBS230 2 aktive høyttalere, White box: 86,45 Totalt: 4 615,63 + ca 200 i frakt = 4800,- Så til hvordan Elkjøp ville reklamert denne PC'en: SUPERRASK PC! 2600+ AMD Prosessor! 512 MEGABYTE MINNE! 128 MEGABYTE GRAFIKK! 120 GIGABYTE LAGRING! CD-BRENNER! DVD-SPILLER! LYDKORT! AKTIVE HØYTTALERE! KLARGJORT FOR BREDBÅND! RØVERKJØP! SJEKK PRISEN!! Ikke sant? Nå er jo faktisk dette en ganske bra PC for denne summen, og med samme spesifikasjonene som Elkjøp kjører, kunne jeg sikkert kommet i en pris langt over det dobbelte (3-4 ganger så høyt) doing it the Elkjøp-way. En 2,5 GHz (eller 2500 MHz) CPU er ikke bestandig en 2,5 GHz CPU... Det er store forskjeller... Samme med både minne, skjermkort (spesielt her, med 128 MB Grafikk ;p) kan det variere flere tusen... Ikke la deg lure av billige PC'er på Elkjøp som er satt sammen av billigste merke. Ytelsen fra en 2,5 GHz (celeron maybe?) på Elkjøp til 4995,- og en 2,5 GHz (P4 / AMD) med "ordentlige" deler til 6-7000,- kan være utrolig stor, selv om prisforskjellen ikke er noe særlig å snakke om. Tenk før du kjøper. Endret 14. november 2003 av KriFos Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Joa... Men husk at i pakken Elkjøp selger får du også med programvare, i verste fall en Windows lisens, og en form for support osv... OG dette er butikk da... Er ikke alle som kan gå inn på en webshop og klikke ut komponenter for å få se PC, de må gå i butikken og få en pakke levert i en eske og så videre... Elkjøp selger selvfølgelig superbillige maskiner med utrolige spesifikasjoner... Noe må de jo lure kundene med hehe... Og de prøver vel å bruke terminologi som Per og Kari kjenner litt til... Elkjøp har hatt ett par greie PC tilbud innimellom selv for litt erfarne brukere, men er du litt over det igjen kjøper du jo ikke PC på elkjøp. Men den vordende konfirmant eller den første familie pc er jo stort sett en type Elkjøp boks... Lenke til kommentar
unwill Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Vel, har visst at Elkjøp har gjort det der lenge. Men det er vel egentlig liten vits i å poste det i dette forumet. Tviler på at folk som går inn på hw.no går å kjøper en "dårlig" Elkjøp PC. Det er vel Komplett og de andre sin jobb å sette annonse på aftenposten, vg, dagbladet osv. og skrive at de har et bedre tilbud. Men det verste er at Ola og Kari aldri lærer... Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Prøvde bare å sette (termologien?) ordbruken i annonsene til Elkjøp litt på spissen, det skulle nesten vært lover mot den... Det verste er jo at alle de uttrykkene jeg brukte har vært brukt i annonser fra Elkjøp før... LYDKORT! Edit: Ja, Elkjøp får noen bundler med Works og Windows og sånne ting... så er PC'ene også subsidiert fra Telenor (eller hvilken ADSL de bruker). Komplett (og mange andre) har jo også ferdige PC-pakker, som blir mye billigere enn om man går på komplett og kjøper akkurat de samme delene i "løs-vekt". Endret 14. november 2003 av KriFos Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Vel... Elkjøp bruker ord og uttrykk som de fleste i den generasjonen som ikke er vokst opp med pc på beina forstår. Du vet de som kjøper harddisk og skjerm ? Her må man ha førerkort for å kjøre bil, men PC, det kan hvem som helst kjøpe og bruke.... Uff Så er det vel den "tryggheten" (?!) man får ved å gå i butikk for å handle datautstyr.. Lenke til kommentar
Jome Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Jepp, stort sett enig med KriFos.. Du kjøper ikke gourmet-middag på Rema, og en som har litt peiling kjøper ikke "SUPERTILBUD"ene til Elkjøp som er satt sammen av de enkleste/kjipeste delene, og som regel har en eller 2 betingelser fra Telehor med veldig små bokstaver. Endret 14. november 2003 av Jome Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg kjøpte faktisk PC på Elkjøp, og da visste jeg nøyaktig hva som satt i den. Det var et godt kjøp faktisk, ikke noen revolusjon, men i nærheten av løsdelepris selv nå etter 5 måneder. Det var en HP-maskin. Husk en ting alle som skal ha seg ny PC. De som selger komplette PC-er har jeg sett at i enkelte tilfeller har klart å inkludere DVD +R +RW til en veldig fornuftig pris. En annen viktig faktor er at en del PC-er blir stående i butikkhyllene. Siden prisen på disse ikke blir oppdatert ligger de som regel latterlig høyt i pris. Kjøp derfor det siste de har fått inn. Sist men ikke minst! Jeg har fått kjempeservice på Elkjøp, og de jeg har snakket med vet hva de snakker om! Men det gjelder selvsagt ikke alle som jobber der da. De har som regel en som er brukbar på PC. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Vel, har visst at Elkjøp har gjort det der lenge. Men det er vel egentlig liten vits i å poste det i dette forumet. Tviler på at folk som går inn på hw.no går å kjøper en "dårlig" Elkjøp PC. Det er vel Komplett og de andre sin jobb å sette annonse på aftenposten, vg, dagbladet osv. og skrive at de har et bedre tilbud. Men det verste er at Ola og Kari aldri lærer... Godt poeng. Er du en hw.no forum leser, burde du vel etterhvert ha fått med deg hva som er bra deler til en maskin. Og om man ikke kan mekke den sammen, selv, så er det jo ikke noe problem å få hjelp av andre. Jeg hjelper mine kamerater hver gang de skal ha seg ny maskin, eller nye deler for den del. Litt slitsomt i lenden, men jeg regner med at de hjelper meg når jeg trenger, f.eks. en tømrer, en elektriker, en mekkis osv. Må jo innrømme at jeg ler like godt hver gang det blir reklamert for en av de "ferdig-maskin'ene". Jeg har vel klart å konventere ganske mangen fra å kjøpe sånn ferdig-produkter. Til og med mormor og morfar har PC bygget av meg, og den kostet ikke mye om jeg ikke tar helt feil. Bygget det de hadde behov for, og det ble likevel bedre enn om de hadde brukt tilsvarende beløp hos Elkjøp. Da hadde de greit nok fått med masse programmer som de ikke trengte, og en maskin som var full av rot, og fancy greier, som bare ville gjort alt mer forvirrende for de. -Chief- Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Hvis man går litt opp i pris så har elkjøp også en del bra merkevarer Siemens etc men jeg er enig i at noen av tilbuds maskinene er alt for dårlig sammensatt, at de lurer folk er det jo ingen tvil om, men de har blitt bedre når det gjelder utvalg det siste året på diverse komponenter som er like billige som webshop. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Nå må du huske at denne typen markedsføring finnes i alle markeder og i all tid. Det er bare det at i databransjen er det mest unge som "har peiling" og vi er nok de som også klager mest. Jeg slo nettop opp i avisa og ser her at det står en annonse for Hiace varebil. Common rail! 16 ventiler! Turbo! Det betyr mer kraft, lavere utslipp og nærmerst halverte vedlikeholdskostnader. Jeg tenker: "ok...?...høres bra ut", men en som kan mer med biler sier kansje "pøh, 16 ventiler har jo alle nye biler og at den har turbo gjør at det er flere deler som trenger service. Og common rail er jo bare dumt å ha" (jeg vet ikke hva det er btw ) Men en som kan mye med biler eller som er i bransjen er så moden at han ikke flamer butikken selv om de prøver med litt bondefangeri. Hva tror du en klokkemaker tenker når han ser store neon skilt hvor det står "vanntett til 100 meter" ? Eller en i lydbransjen leser "5x400w effekt" ? Endret 14. november 2003 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
M.H Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Det er jo for såvidt greit, men Elkjøp har jo ganske greie garantiordininger og bytterett og slikt. Det har du ikke hvis du kjøper deler til en PC og setter sammen. Som nevnt tidligere får man vel noe programvare med også hvis man kjøper på Elkjøp. De bruke vel kanskje ikke så avanserte betegnelser på alle komponentene fordi at folk som ikke er så flink med data ikke skal bli forvirret. Ikke vet jeg. Men jeg personlig kommer ikke til å kjøpe PC på Elkjøp. Endret 14. november 2003 av M.H Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Husker første gangen jeg skulle kjøpe Pc! haha holt nesten på og drite på draget jeg!... Dette er meg.. dag 1: har akkurat fått studielån og skal gå og shoppe data ...(og husk jeg hadde så og si null peil på hva som var bra) første stoppe sted var Elkjøp..så snakket jeg med en på data avdelingen og sa jeg skulle ha en så kalt "workstation" og han hviste meg en data til rundt 24 000 kr det var da det slo meg den daten så jo ut som Crap!...masse dilldall som jeg ikke trengte osv!.. Men det som virkelig slo meg var at den ble levert med 256mb ram!!! syntes at det er lattelig lite for en så dyr maskin!?..Gikk ganske fort ut av Elkjøp igjen.. ...snakket så med en kompiss som henviste meg til komplett.no =) utrolig nok så sparte jeg ca 5 lapper med å handle på komplett..og det er ganske digg!... Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Så til hvordan Elkjøp ville reklamert denne PC'en: SUPERRASK PC! 2600+ AMD Prosessor! 512 MEGABYTE MINNE! 128 MEGABYTE GRAFIKK! 120 GIGABYTE LAGRING! CD-BRENNER! DVD-SPILLER! LYDKORT! AKTIVE HØYTTALERE! KLARGJORT FOR BREDBÅND! RØVERKJØP! SJEKK PRISEN!! Elkjøp skryter for mye, dessuten så vil man få myyyyeee mer for pengene ved og bygge selv ja. men man, man får jo garanti og progs og diverese sånt. men men, jeg liker heller ikke Elkjøp de så "Elegante" liksom... jeg handler ikke hoss dem mer. Mye Kø er det også.. altfor mye køøø. Lenke til kommentar
TCK Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Selv hater jeg El-Kjøp. Det er sånn kjøp eller få rævva di ut herfra! Det finns ikke noen som helst form for service. PC'ene deres har jo ikke normale hovedkort, de er spessial bygd til PC produsenten Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Selv hater jeg El-Kjøp. Det er sånn kjøp eller få rævva di ut herfra! Helt enig. elendig Service, de tenker tydligvis bare penger! vi sendte en av våres data'er inn til elkjøp en gang, og det tok jo 1 uke. eller tror kansje det var 2uker! Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Personlig synes jeg "Expert" er enda verre.... med mine erfaringer så langt vertfall. Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Personlig synes jeg "Expert" er enda verre.... med mine erfaringer så langt vertfall. tja, har bare handla hoss Expert 1 gang, og var heller ikke spesielt fornøyd nei. men syns da elkjøp temelig mye verre da... men Komplett er ihvertfall meget bra! Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg slo nettop opp i avisa og ser her at det står en annonse for Hiace varebil. Common rail! 16 ventiler! Turbo! Det betyr mer kraft, lavere utslipp og nærmerst halverte vedlikeholdskostnader. Helt off-topic så er commonrail og turbo fine ord. Turbo selger. Man tror man får noe raskt. common rail er også et ord som er "in" for tiden. Skal ikke gå inn på hva det er, men det enkelt og greit bedre dieselteknologi. Men Også i denne annonsen du så er det lureri. Har selv kjørt noen tusen km hiace varebil, og nei den dieselmotoren der har hverken kraft eller fleksibilitet...... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Her må man ha førerkort for å kjøre bil, men PC, det kan hvem som helst kjøpe og bruke.... Uff Hehe, ganske enig med deg her. MEN har du noen gang blitt kjørt på av en uerfaren person med pc? Det er grunner til sånne regler.... Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Her må man ha førerkort for å kjøre bil, men PC, det kan hvem som helst kjøpe og bruke.... Uff Hehe, ganske enig med deg her. MEN har du noen gang blitt kjørt på av en uerfaren person med pc? Det er grunner til sånne regler.... Hehe... Nei, ikke blitt overkjørt av uerfaren person med pc, men har fått vraket etter kollisjonen, og er ikke alltid morro å prøve rette opp i brukerfeil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå