sinnaelgen Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 jeg har et lit merkelig spørmål til dere . når man driver med programmering så er det ikke alltid at tingene funger helt som man har tenkt. Derfor vil jeg forsøke å "simulere" noe i et regneark jeg bruker openoffice 4 Først har jeg laget meg en slags tabell der alle de nødvendige data ligger Det er alle parametrene ( plassering og størrelse ) på alle billedelementene jeg bruker jeg ønsker altså at "programmet" selv skal finne ut hvilke billedelementer som overlapper hverandre. det hører med at alle disse bilde elementer egelig er tenkt som en slags knapper som er noe helt annet en det som brukes i windows Da må det en del beregning og testmetoder til Det medfører da am man generer en annen tabell her må jeg sammenligne tallene med hverandre etter noen bestem kriterier ( hvilke av tallen som skal sammenlignes med hverandre ) . Fra før vet jeg at man kan sammenligne 2 tall for å finne ut om det ene er større eller mindre en det andre ,eller like hverandre. det kan man representere med verdiene , 1,0 eller -1. jeg vet også at man kan vise negative verdier i en annen farge en hovedfargen, rødt er det som er mest vanlig Men da blir det testresultatet ( 1,0 eller -1) som får fargen jeg ønsker at fargen skal vær på feltene i tabell nr 2 et eksempel for å forklare dert enda bedre : sammenligner men tallen fra felt kolonne A og kolonne B , der B har størst verdi så får man da som resultat verdien -1 i kolonne C. Da vil også fargekodingen komme i kolonne C . kolonne C vil få rød skrift Det som er ønskelig er at kolonne A og B skal få grønn skrift hvis A har størst verdi og rød skrift hvis B har størst verdi eller blå skrift hvis A og B har samme verdi Det går også an å bruk andre farger I realiteten er det flere kolonner , men det er 2 og 2 som sammenlignes hvis det er mulig så hadde det vært enda bedre om man kontrollere fargen for bakgrunnen for hver celle i stedet for skriften i hver celle Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hei! Jeg finleste ikke hele innlegget ditt, men her er i hvert fall et eksempel på hvordan du kan få en celle til å endre bakgrunnsfarge eller font basert på verdier i andre celler. http://www.excelguru.no/legge-farger-pa-gode-og-darlige-kunder/ Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Hei! Jeg finleste ikke hele innlegget ditt, men her er i hvert fall et eksempel på hvordan du kan få en celle til å endre bakgrunnsfarge eller font basert på verdier i andre celler. http://www.excelguru.no/legge-farger-pa-gode-og-darlige-kunder/ Vennlig hilsen Ketil takk skal du ha. jeg må bare finne ut om formel formatering finnes i Open office , eller en av de andre regnearkprogrammene jeg har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå