svik Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Her en kveld bestemte jeg meg for å gjøre drasitiske endringer. : Jeg flytta RAM-brikken min over i en annen RAM-slot. (plass hensyn, kabler etc) Deretter slo jeg på pc'en min igjen.. men til min store forundring kom det opp "Boot failure".. sjekka deretter at alle kabler var koblet rett og at bios faktisk "fant" alt av IDE-tilkoblinger. Alt virka okey, bortsett fra at jeg fikk "boot failure" i oppstarten. Noen som har peiling på hva dette kan være? Jeg har winxp som OS. Jeg prøvde også å flytte ram-brikken tilbake slik den var først.. men til ingen nytte. Har opplevd samme problem en gang før. men da la jeg bare inn winxp på nytt. :grine: Endret 14. november 2003 av svik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 ... at windows faktisk "fant" alt av IDE-tilkoblinger. Windows kan jo ikke finne noe hvis den ikke booter. Antar du mener BIOS, som sjekker IDE helt i starten. Kan du boote floppy eller CD? Har du sjekket BIOS innstillinger for boot rekkefølge? Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Ja, jeg mente bios Booter fra cd. Boot rekkefølge: Floppy - IDE - CD-rom Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Noen som faktisk vet hva problemet kan være? Lenke til kommentar
Revenant Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Er du sikker på at du har fått RAM'en skikkelig på plass? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Du kan ha skadet rammen under ny installasjon? statisk elektrisitet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Er det denne meldinga du får? DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Er litt skeptisk til "Boot rekkefølge: Floppy - IDE - CD-rom ". Ikke sikker på at det skal stå "IDE" der, hadde forventet "Hard drive" eller noe slikt. Er du helt sikker på at BIOS detekterer HD? Tror ikke dette har noe mad RAM å gjøre. Kanskje du har skubbet borti en IDE kabel? Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Kan jo ganske enkelt være at disken har tryna da. Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Er det denne meldinga du får? DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Er litt skeptisk til "Boot rekkefølge: Floppy - IDE - CD-rom ". Ikke sikker på at det skal stå "IDE" der, hadde forventet "Hard drive" eller noe slikt. Er du helt sikker på at BIOS detekterer HD? Tror ikke dette har noe mad RAM å gjøre. Kanskje du har skubbet borti en IDE kabel? Ja. den meldinga jeg får :| Er ganske sikker på at windows detekterer HDD. Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Kan jo ganske enkelt være at disken har tryna da. Dette har skjedd før, da installerte jeg bare på nytt. Det akter jeg ikke gjøre denne gangen. Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Dette har som sagt skjedd et par ganger før. Alt jeg gjorde var å ta ram brikken ut, og sette den inn igjen. Ingenting annet. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Prøvd FDISK.EXE /MBR ??? Prøv dette, er ganske sikker på MBR er korrupt og det retter du på med å boote med en oppstartsdisk med fdisk på. Du kan også starte far CD/recoveryconsole og kjøre FIXMBR. Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Prøvd FDISK.EXE /MBR ???Prøv dette, er ganske sikker på MBR er korrupt og det retter du på med å boote med en oppstartsdisk med fdisk på. Du kan også starte far CD/recoveryconsole og kjøre FIXMBR. Åssen gjør jeg dette? Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Åssen lager jeg en oppstartsdisk med fdisk på til winxp? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Tror du bør sjekke etter at diskene får strøm og er kablet ordentlig. Tenk logisk: Diskene faller ikke ut av RAM-bytte, men du kan ha kommet borti noe... -zg Lenke til kommentar
svik Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Tror du bør sjekke etter at diskene får strøm og er kablet ordentlig. Tenk logisk: Diskene faller ikke ut av RAM-bytte, men du kan ha kommet borti noe... -zg Rart at bios finner alt av HW da Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 hvis det står DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER så betyr det jo at den ikke finner disken. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Åssen lager jeg en oppstartsdisk med fdisk på til winxp? Høyreklikk på A:\ og velg format, velg så "gjør dette til en oppstartstisk for MS-DOS". Et annet tips er å laste ned bootdisk fra bootdisk.com, husk å få med deg fdisk.exe på samme bootdisk om det ikke følger med. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Tror du bør sjekke etter at diskene får strøm og er kablet ordentlig. Tenk logisk: Diskene faller ikke ut av RAM-bytte, men du kan ha kommet borti noe... -zg Diskene kan "falle ut" hvis minnet ikke fungerer 100% som det skal, har selv sett dette mange ggr og da ha dataen på harddisken blitt korrupt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå