Gå til innhold

Virus og exploit ... kan de slippe inn via gammelt onlinespill?

Anbefalte innlegg

Hei, Windows Defender har nylig oppdaget en exploit, og i dag en trojaner.

Denne maskinen er en "stuemaskin" til epostlesing, dokumentbehandling, filmtitting. Jeg ser ikke for meg at kona mi, barna mine eller jeg er på nettsider som er kontaminert.

Det jeg derimot gjør, er å spille "Burnout Paradise" fra 2009 på nettet en del. Kan dette spillet holde åpen en sårbar forbindelse? Er det kjent at slikt utnyttes? Jeg kan nemlig ikke komme på annet.

Gjelder en Windows PC med Windows 8.1 og nyeste Firefox til nettleser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke mer enn en vanlig nettside med en hacked banner (også fra vanlige reklameleverandører), og en ikke-oppdatert flash eller java på maskinen din. Eposter kan jo inneholde mye spennende vedlegg. 

Tviler på at spille ditt holder porter åpne som kan utnyttes for andre typer trafikk.

Firefox er like sårbar som de andre nettleserne. Stort sett er det vel tilleggene, spesielt flash og java, som sørger for usikkerheten. Men det er selvsagt mulig, et par titalls sikkerhetshull tettes ofte i nettlesere ved patching.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg bruker ABP på alle maskiner og på mobilen, Ghostery er også aktivert, og DNT beskjeder sendes ut i tillegg. Jeg åpner ikke utrygge eposter, og samboeren har fått samme beskjed. Barna er 3 og 4, så der skjer ikke mye annet enn TV titting enn så lenge. Alt er fult oppdatert, Java og Flash inklusive.

Det er derfor jeg blir nokså utrygg når det plutselig skjer to slike hendelser på rad. Det er uventet! :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...