heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hei, Er det noen som har erfaring med OBOS? Jeg har hørt du kan ta boliglån hos dem direkte, pluss at de har veldig gode betingelser. Selv vet jeg ikke hva disse betingelsene er. Men er det slik at hvis du har lang annsienitet på f.eks en bolig til 3.000.000kr, så har du forskjøpsrett mot en som f.eks vil by 3.200.000kr? Og jeg så litt på siden deres på boliger med forskjøpsrett, men der var også boligene solgt av andre eiendomsmeglere som f.eks DNB. Hvorfor er det slik? Jeg har også hørt at du kan ta lån hos dem, og betaler KUN renter, ikke selve summen du har lånt? Dette forutsetter vel at du bor der for resten av livet ditt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Er det noen som har erfaring med OBOS? Ja, sansynligvis. OBOS har 370 000 medlemmer... Her kan du lese om forkjøpsretten: https://www.obos.no/forkjopsrett Her kan du se hva de tilbyr av lån: https://bank.obos.no/privat/laan/ Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Om noen byr 3.200.000 men du har forkjøpsrett får du muligheten til å kjøpe den til 3.200.000 istedenfor dem. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det er borettslaget/OBOS som eier eiendom og bygning men du kjøper en andel. Denne andelen gir deg en rett til å bo i leiligheten. Når du vil selge andelen din kan du bruke en hvilken som helst megler for å gjøre dette. Et lån hvor du betaler kun renter kalles avdragsfritt lån, og er noe de fleste banker tilbyr. Du vil gjerne ikke ha dette i en lengre tid siden du aldri betaler ned noe på lånet. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Så hvis jeg byr 3.000.000 på en leilighet og har forskjøpsrett, men en annen byr 5.000.000 så MÅ jeg kjøpe leiligheten for det? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Så hvis jeg byr 3.000.000 på en leilighet og har forskjøpsrett, men en annen byr 5.000.000 så MÅ jeg kjøpe leiligheten for det? Hva tenkte du? At du får den for 1kr så lenge du har forkjøpsrett? 1 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ja, hvis du velger å bruke forkjøpsrett så må du betale samme pris som det høyeste budet selger har akseptert. Om du ønsker å bruke forkjøpsrett er opp til deg. Forkjøpsrett må meldes innen en frist. Dersom bolig ikke er solgt innen denne fristen, faller forkjøpsrett bort. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det fungerer slik at du kan melde forkjøpsrett innen en viss frist. Så starter budrunden og når selger har godtatt ett bud får den med høyest ansinitet spørsmål om å kjøpe boligen til høyeste bud. Du får ikke leiligheten billigere, men du får mulighet (Du kan altså si neitakk) til å kjøpe den forran andre. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Ah skjønner, høres veldig bra ut likevel Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ah skjønner, høres veldig bra ut likevel Det er bra. Nevøen min og samboeren skaffet seg en bra bolig til god pris via forkjøpsrett. Han hadde fått borettslagsmedlemskap i dåpsgave, dog brukte de farens ansiennitet denne gangen. Det glimrende med disse ordningene er at om man er medlem av OBOS, USBL eller andre borettslag (og har grei ansiennitet) så trenger man ikke være med på budrunder. Man melder bare forkjøpsrett på det man er interessert i (når de kommer for salg). Med en mulig budgiver borte blir fort prisen lavere. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Og jeg så litt på siden deres på boliger med forskjøpsrett, men der var også boligene solgt av andre eiendomsmeglere som f.eks DNB. Hvorfor er det slik? Grunnen til at du ser mange forskjellige eiendomsmeglere selge OBOS-leiligheter regner jeg med har med fri konkurranse å gjøre. Når de har så utrolig mange leiligheter ville OBOS-meglere hatt en veldig sterk posisjon i markedet. Mange velger derfor kanskje en megler de har brukt tidligere eller fra banken de har lån i når de selger. Bare husk at om du skal kjøpe leilighet nå så hjelper det deg ikke spesielt mye for det holder at en som meldte seg inn i går tar leiligheten på forkjøpsrett foran deg. De som drar best nytte av dette er folk som har medlemsskap fra de ble født eller har arvet godt voksne familiemedlemmers medlemsskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå