Gå til innhold

Spørsmål vedrørende aksjehandel

DRGOOD

Anbefalte innlegg

Er ny på aksjehandel og har "bestilt" den del aksjer på Oslo Børs gjennom DNB nå.

De ligger under "ordre" og blir ikke gjennomført.

Går ut fra at dette er grunnet Oslo Børs sine åpningstider er 9-17.

Spørsmålet mitt er, nå som jeg har bestilt til en kurs, vil denne ordren gå gjennom i morgen uavhengig av kursendringer?

Så om kursen synker vil jeg kjøpe for overpris, og om kursen stiger vil jeg kjøpe for underpris?

Eller er det en tap/tap situasjon hvor ordren ikke gjennomføres om kursen er over prisen jeg gir, og den gjennomføres om kursen er lavere?

I såfall er det jo bare skadeskutt å kjøpe aksjer på Oslo Børs etter 17.00.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar meg friheten å kopiere inn linjene fra netfonds som forklarer dette.

7. Hvordan foregår handelsdagen på Oslo Børs?

Handel på Oslo Børs skjer på alle hverdager mellom kl. 09:00 og 17:30. Handelsdagen er delt opp på følgende måte:

08:15-09:00: Perioden før-børs. 
Alle ordre legges inn på børs, ingen automatisk slutning. Fra klokken 08.45 vises innlagte ordre, men kun akkumulert volum for hvert enkelt kursnivå til og med foreløpig likevektskurs.

09:00-09:10: Åpningsauksjon.
Handelsperioden åpnes med en Open Call Auction. Auksjonen foregår ved at ordre med kurs lik eller bedre enn beregnet likevektskurs sluttes. Likevektskurs er den kurs hvor den største nominelle verdien av et instrument kan sluttes.

09:00-16:20: Kontinuerlig omsetning. 
Etter at det enkelte instrument har åpnet fortsetter handledagen med kontinuerlig omsetning.

16:20-16:30: Sluttauksjon. 
Klokken 17:20 stenges all handel av warranter og tegningsretter på Oslo Børs. For aksjer og grunnfondsbevis avsluttes handelsdagen med en sluttauksjon. Det er ikke kontinuerlig omsetning etter klokken 17:20. Frem til 17:23:30 er det ingen slutninger, men ordre kan registreres, endres og slettes. Ordreboken viser akkumulert volum per prisnivå som før åpningsauksjonen. Frem til auksjonen i det enkelte instrument, er det mulig å legge inn, endre og slette ordre. 17:23:30 begynner slutt-auksjonene. De samme regler som ved åpningsauksjonen gjelder også her, også rekkefølgen på auksjonene.

8. Hvordan skjer en handel på Oslo Børs?

Ordre som blir registrert blir prioritert etter kurs og tidspunkt i perioden kontinuerlig omsetning. Når en kjøpsordre registreres med høyere eller lik limit som beste salgs-ordre blir den automatisk matchet mot salgsordrene etter prioritet helt til ordren er fylt eller det ikke er salgsordre igjen på dette nivå. Omsetningskursen blir da lik de eksisterende ordre i systemet. Eks. 3 salgsordre i systemet i DnB på hhv 1.000 på kr 30,80, 1.000 på kr 30,90 og 1.000 på 31,00. En kjøpsordre av 2.500 aksjer til kurs 30,90 som limit vil resultere i følgende match: 1.000 aksjer på kurs 30,80 og 1.000 til 30,90 dvs 2.000 til gjennomsnitt 30,85.

Det vil da stå igjen rest kjøper på 500 aksjer til kurs 30,90 og selger 1.000 aksjer til kurs 31,00.

Det er et unntak fra regelen om prioritet etter tidspunkt for ordreinnleggelse; meglerhusene kan prioritere egne ordre fremfor ordrene fra andre meglerhus. Eksempelvis: en kunde hos Netfonds ligger på beste kurs på selgersiden med 10.000 aksjer, men bak en ordre fra et annet meglerhus (samme kurs) basert på tidspunkt for ordreinnleggelse. En annen kunde hos Netfonds ønsker å kjøpe 20.000 aksjer på beste selgerkurs. Resultatet blir da at denne kjøperen fra Netfonds kjøper 10.000 aksjer av den andre kunden hos Netfonds, og 10.000 aksjer av det andre meglerhusets ordre.

http://www.netfonds.no/obsno.php

Endret av kj_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være slem, men om du ikke forstår dette her bør du være særs forsiktig med å handle aksjer.

Man "bestiller" ikke aksjer til en kurs, man legger ut en beskjed om at man er villig til å kjøpe til en gitt pris. Om noen vil selge til den prisen blir et match, og du kjøper av dem.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ny på aksjehandel og har "bestilt" den del aksjer på Oslo Børs gjennom DNB nå.

De ligger under "ordre" og blir ikke gjennomført.

Går ut fra at dette er grunnet Oslo Børs sine åpningstider er 9-17.

Spørsmålet mitt er, nå som jeg har bestilt til en kurs, vil denne ordren gå gjennom i morgen uavhengig av kursendringer?

Så om kursen synker vil jeg kjøpe for overpris, og om kursen stiger vil jeg kjøpe for underpris?

Eller er det en tap/tap situasjon hvor ordren ikke gjennomføres om kursen er over prisen jeg gir, og den gjennomføres om kursen er lavere?

I såfall er det jo bare skadeskutt å kjøpe aksjer på Oslo Børs etter 17.00.

Som Audun K sier så bestiller du ikke aksjer

Du byr

Så om f.eks aksjen NEXT (hint hint) står på kjøper 159.50 og selger 160.00  så betyr det at kjøper og selger må bli enige. 

Har du veldig lyst på en aksje, i tilfelle her, til 160 kroner, så legger du inn en markedsordre. Da får du aksjen til 160 kroner, hvis det er nok selgere som selger nok aksjer. Det avhenger av omsetning. Det er altså lettere å selge seg ut og inn av NEXT (hvor det er 5-6000 handler om dagen) enn f.eks ABG sundal collier som det er 20 handler. 

Om du legger inn en ordre på 158 kroner så kjøpes ikke aksjen før noen selger for 158 kroner. Om det er veldig mange som skal kjøpe på158 kroner såer det ikke garantert at du får kjøpt. Da må du kanskje belage deg på å kjøpe på et høyere nivå. Samme gjelder om du har lagt inn et bud på 161 kroner. Kanskje det er veldig mange som vil kjøpe, og du må belage deg på å gi 162 eller 163. Eller vente. 

Du kan også legge inn limit og triggerpris, dvs du kan legge inn at du ønsker å kjøpe på 160, men at du "i værste fall" kan gi 162 hvis det er tallet du plotter inn. 

Om du bare har lagt inn at du vil kjøpe for 159,50 i morgen når børsen åpner..og du ikke får kjøpt til den prisen, så blir orderen bare liggende. Om du har lagt inn trigger-pris på 159.50 og limit på 162, så vil du kjøpe aksjen i segmentet 159.59-162 avhengig av om det er nok aksjer til salgs til deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...