Gå til innhold

Hvilken bank er best?

heipameg

Anbefalte innlegg

...men det er slitsomt å sjekke hele tiden. Husk å sjekke hvor mye du tjener på å ha den beste mot å ha en helt grei og stabil bank - det kommer an på lån, sparing og all annen bankbruk. Er det verdt det å styre med?

Ja, det kan det. Det tar en 10 - 15 minutter på Finansportalen. Og i gitte tilfeller kan du fort spare noen 1 000, grei timebetaling det. Og det er ikke nødvendigvis for å bytte bank - jeg bruker det mest til å forhandle med den banken jeg har (når jeg synes forskjellen er for stor).

@Brød: Det er ikke alltid best å ha flere banker til ulike tjenester. Det avhenger av mange ting. Har man f.eks medlemskap i fagforeninger så kan de ha avtaler som gjør det lurt å bruke den bestemte banken. NITO, Tekna og YS har f.eks svært gode avtaler på lån med Gjensidige Bank.

Hvor ofte bruker du kundeservice - personlig har jeg brukt kundeservice 2 ganger på 4 år. For meg betyr det at mindre banken ikke har chat null og niks, ikke minst fordi noen av de har de har gode vilkår ellers.Og så er min erfaring etter svært mange år at lokale banker ofte er litt mer fleksible.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet og tror - Selv har jeg spart endel tusen gjennom årene med å ha flere banker. Min erfaring er at ingen er best i alt.

Du kan, og har garantert spart ut fra din situasjon. Men det kan være like lønnsomt å bruke samme bank dersom du bygger deg opp gode kunderelasjoner og er flink til å reforhandle vilkår når det er nødvendig. Selv om jeg har byttet bank en god del ganger - har jeg primært vært flink til å bruke andre bankers tilbud/vilkår til å reforhandle totalpakka i den banken jeg har brukt. Jeg har dog jevnt over hatt noe mer omfattende forhold enn de fleste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mellomfinansiering har vært ett stort problem hos Skandiabanken, slik at man må ta denne i en annen bank. Det har blitt noe bedring men planlegger man å flytte så bør man kanskje velge en bank som tilbyr alle tjenester og som har en noe mer personlig service enn Skandiabanken og denne typer banker. Denne type banker ser ikke mellom fingrene med noe og er veldig A4 - noe som kanskje ikke alltid passer i enhver situasjon.

Når det gjelder sparekonto - velger man den som gir best avkastning. Dette finner man fort ut på finansportalen.no

Santander har alltid ligget godt an der.

Lenke til kommentar

En ting man skal være klar over er at tinglysningsgebyr og etableringsgebyr ofte spiser opp mye av gevinsten ved en bedre rente, derfor er de ekstra lurt å snakke med sin egen bank før man bytter til en som har litt bedre rente. Sånn sett bør man i hvert fall ikke flytte lån for ofte. Dette kommer jo selvfølgelig an påmhvor stort lån man har, men med et lån på to-tre millioner utgjør gebyrene ved å flytte en ikke ubetydelig andel av en rentedifferanse.

Lenke til kommentar

En ting man skal være klar over er at tinglysningsgebyr og etableringsgebyr ofte spiser opp mye av gevinsten ved en bedre rente, derfor er de ekstra lurt å snakke med sin egen bank før man bytter til en som har litt bedre rente. Sånn sett bør man i hvert fall ikke flytte lån for ofte. Dette kommer jo selvfølgelig an påmhvor stort lån man har, men med et lån på to-tre millioner utgjør gebyrene ved å flytte en ikke ubetydelig andel av en rentedifferanse.

Tinglysningsgebyr innen samme kredittramme koster skarve 200kr. Har du et moderat lån på 1 mill og får tilbud om et lån med en rente på 1 promille mindre vil dette likevel lønne seg også etter skattefradraget på 27%.

Eller for å si det på norsk: Har du 2,5% rente i banken, bytter bank og får 2,4% har du spart 470kr første år, og kroner 670 i alle år fremover. 

Når jeg refinansierte slapp jeg etableringsgebyr også. Etableringsgebyr på huslån er en forhandlingssak. 

Lenke til kommentar

Innskuddsrenta og evt formueskatt drepes vel av infla uansett, men man kan vel ta halve sjegget ut av postkassa

penger er til for å brukes

50.000 kroner på 2% rente = ca 50.000 kroner

50.000 kroner i madrassen = - ca 2% årlig

50.000 brukt på whatever (konsum) =  - 50.000 kroner

Så penger er ikke til for å brukes i det hele tatt. Penger er til for å investeres og bli til mer penger. Bare sløsefanter og 68ere som sløser bort pengene sine. 

Lenke til kommentar

dekker knapt en kveld på byen så da foreslår jeg at man heller dropper en dag på byn

Jeg foreslår at du slutter å komme med teite kommentarer.

Jaha, da fårelår jeg du slutter å kommentere teite kommentarer? Skal du gjøre det har du nok å gjøre :)

Ja, spesielt med deg og Zpeed som medlemmer her!

Lenke til kommentar

Det er bra å prioritere hva man vil bruke pengene sine på, men det er like viktig å prioritere hva man vil bruke tid og bekymringer på! Jeg taper gladelig litt penger i året på å ha en bank som ikke finner på stunts, heller enn å stadig jage billigste konto for å spare noen kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...