Gå til innhold

Hvilken bank er best?

heipameg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja.. best må du nesten avgjøre selv. 

Har vært kunder i små banker og fått god service der, men nå har jeg DNB og jeg er fornøyd. 

Mobilløsninger osv er det ingen som slår dnb i. 

Ingen nekter deg å ha mange banker, men banken du eksempelvis har boliglån i krever også kanskje at du har lønnskonto der. 

Selv har jeg også konto i storebrand bank, med et visakort bare for å bruke den til å spare. 

Bruker den til å dytte over penger jeg ikke ønsker å "se" mao spare. 

Boliglån og alt annet har jeg i dnb

Lenke til kommentar

Har selv DNB og er fornøyd. Men selv har jeg merket kundeservice prøve å selge på meg forsikringer, og jeg får alltid annerledes pris på forsikringene. Er det forresten noe binding på forsikring hos dem? 

Jeg var hos dnb i dag i forbindelse med dødsbo-opplegg. 

Trur du ikke personen som søkte meg opp med min id jeg viste for å få avdødets kontoer prøvde å selge meg forsikringer... 

Lenke til kommentar

Svaret er vel som flere andre nevner: Den beste banken er den som gir deg best betingelser.

Som en sidenote: DNB prøvde også å selge meg forsikringer ved enhver anledning når jeg var kunde der. De satser vel på at det hjelper å mase kundene ihjel siden de ikke kan matche noen andre på pris.

Lenke til kommentar

Jeg er storfornøyd med Skandia. Vært kunde der i snart 15 år uten noe som helst tull. De prøver ikke å selge drit, sniker ikke opp renta, har ikke "programmer" og er generelt ryddige. De har veldig sjelden den aller aller beste totalpakka, men ligger gjerne og vaker litt under toppen ett sted. Det er greit for meg så lenge de alltid gjør det- de andre har en tendens til å bare lokke deg inn før alt plutselig blir dyrt og du har en rente som ikke likner grisen. 

(Når det er sagt: Har veldig god erfaring med huslån i dnb, de sto virkelig på for å finne en løsning da vi trengte litt fleksibilitet - det hadde aldri Skandia gjort)

Lenke til kommentar

Komentar til det over, samme her.

Hatt skandia siden rett etter 2000, hatt mange banker pga villighet til boliglån siden, men bruksbanken er skandia.

Betaler bare lånet fra andre banker.

Lønnskonto hvor lånet er sier jeg ja til hver gang, men neppe om jeg gjør det.

Lenke til kommentar

Ok, så brukskonto til vanlig bruk bør være Skandia, men du kan bruke pengene fra Skandiakontoen din til f.eks å betale egenkapital til huslån hos DNB? Og da vil også selvfølgelig nedbetalingen være hos DNB? Men da kan du betale fra Skandiakontoen eller må du betale med DNB kontoen?

Lenke til kommentar

De oppretter trekk fra en konto i dnb, men jeg overfører pengene til den kontoen par dager før fra skandia. 

Nå skal det sies at jeg ikke har tatt hensyn til om man får en bedre rente om man er totalkunde/ eller har lønn der ol. 

Vet ikke om de har lov til å gjøre det sånn, men dnb-kortene er klippet for lengst. 

Lenke til kommentar

Ok, så brukskonto til vanlig bruk bør være Skandia, men du kan bruke pengene fra Skandiakontoen din til f.eks å betale egenkapital til huslån hos DNB? Og da vil også selvfølgelig nedbetalingen være hos DNB? Men da kan du betale fra Skandiakontoen eller må du betale med DNB kontoen?

Nei, ikke nødvendigvis. Mange liker Skandiabanken, personlig så forsvant jeg etter 2 år, de klarte ikke å gi meg en god nok totalpakke. Det er også mange andre banken enn Skandiabanken og DnB. Vi har Storebrand Bank, Nordea, Fokus/Danske Bank, bankene i Sparebank-1 Gruppen, sparebanker i Eika-alliansen, Pluss-bank, Vestlandsbanken og en del til. Særlig om man bor utenfor de store byene kan andre banker enn de store faktisk gi de beste vilkårene.

Det du faktisk bør gjøre er å gå inn på Finansportalen og sjekke ulike alternativer. Har man f.eks BSU, kan man få nesten 1 %-poeng mer i rente ved å velge rett bank. Man skal heller ikke kimse av produktpakker, mulighet til personlig å forhandle (jeg har pushet rente langt ned på den måten), medlemskapsbaserte rabatter osv.

Jeg gjør minst hver halvår sjekk på hvor min bank ligger i forhold til de andre på nøkkelprodukter (det tar 10 minutter), og hvert 5 år kjører jeg en full gjennomgang inklusive ber om tilbud fra andre banker.

Lenke til kommentar

skandiabanken er glimrende for brukskonto. De har 0 i gebyrer for uttak av penger i utlandet, for overføring av penger i nettbank osv. Eneste gebyret de har er årsgebyr for visa debit, men det går helt greit. 

Skandiabanken har tradisjonellt sett elendig rente og viser ikke skjønn i saksbehandling ved f-eks boliglån. Skandiabanken opererer heller ikke med segmentering av kundegrupper. Dvs at hvis du er en meget kredittverdig person vil du få bedre betingelser andre steder på bolig/bil lån. Skandiabanken har et elendig system for utenlandsbetaling. Du kan betale i euro og dollar, men du kan glemme mindre valutaer. Skandiabanken har bra kredittkort (lav rente), men dårlig goder/bonuser ved bruk av kortet. Så hvis du klarer å betale den fulle kreditkortfakturaen hver måned så ikke ta kredittkort fra skandiabanken.

For investering i aksjer/fond er Nordnet best. Punktum. 

Beste bsu/sparekonto svinger hele tiden. Dog er Nordea å anbefale for boligsparekonto hvor du kan sette inn 300.000kr til veldig bra rente. Og så setter du bsu, bsu+ og buffer/høyrentekonto i en annen bank med bedre innskuddsrente.

Danske bank har vært bra på boliglån en stund nå, men her endrer det jo seg normalt fra måned til måned. Det er viktig dog å være obs på banker med høye etableringsgebyr. Det fins bra banker, med lav rente og uten etableringsgebyr. Når du slipper etetableringsgebyret er det veldig mye billigere når du finner ut at du skal refinansiere noen måneder etterpå fordi banken din ikke setter ned renten slik som alle andre. 

Hva er ellers viktig for deg? Kundeservice? Nordea og dnb har jo 24 timers chat. Skandiabanken har bare frem til midnatt, men til gjengjeld er skandiabanken mye mer hyggelig å snakke med. Mindre banker har jo ikke chat funksjon i det hele tatt, bare en email mulighet som kan være et problem. 

Så summa summarum så er den beste banken å ha flere banker til ulike tjenester. Hvis du bare orker å ha en bank så dnb eller noe. De er aldri verken billigst eller dyrest. De har et komplett tilbud til deg som kunde (skikkelig utenlandsbetaling, fonds og aksjeutvalg, rådgivere osv). Men det koster å bare ha en bank...

Lenke til kommentar

Derfor bruker jeg dnb og skandia. 

Skandia krevde 10c høyere lønn for boliglån på samme nivå som dnb, så måtte bli sånn. 

Men i skandia får jeg 100k kredit på kortet, i dnb 25k på mastercard. 

Begge ble en god løsning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...