Gå til innhold

Lån fra Lånekassen

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

Under mine 3 år på VGS har jeg tatt fullt lån hos Lånekassen. Jeg vil da selvfølgelig ha synlig gjeld. Vil banker (f.eks DNB, der hvor jeg er kunde hos) se på dette hvis jeg skal søke boliglån? For å være ærlig, så tok jeg dette lånet kun for sikkerhet, jeg "trenger" det ikke, så kan betale det tilbake hvis nødvendig. Men hvis den store summen jeg får fra Lånekassen's lån, vil hjelpe meg med boliglån, så beholder jeg den selvfølgelig.

Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlighet varer ikke alltid lengst, så du trenger nødvendigvis ikke oppgi at du har studielån om det er fare for at det vil ødelegge for deg med tanke på total belåningsgrad. De ser ikke at du har lån annet enn via den årlige likninga.

Bruk dette som egenkapital i bolig, da du ikke får lavere rente enn nettopp i statens lånekasse. Ergo ingen vits å betale denne inn som førstevalg.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Ja, de vil se det på selvangivelsen din, om de ber om å få se denne.

At du har lån i Lånekassen kan påvirke hvor mye du får låne, når du f.eks skal låne til en bolig er det særlig to forhold som vurderes - sikkerhet og betalingsevne. Sikkerhet er normalt i boligen, og du får ikke låne mer enn 85 % av verditakst. Om du har studielån i tillegg skal det ikke bety noe her, annet enn at du kanskje har egenkapitalen. For betalingsevne betyr det noe, da du pga lånet i lånekassen vil ha høyere totale lånekostnader og dermed kan du ikke betjene et like stort boliglån.

Har du f.eks 200 000 i lån fra lånkassen, renten er 2 %, så vil du redusere din betalingsevne til andre lån med ca 1 175 kr i måneden.

Lenke til kommentar

Skjønner... Hmm, så kanskje best å tilbakebetale det da. Må vel gruble på det

Nei. Om du skal ha boliglån, billån eller noe annet nå så er det mye bedre å bruke studielånet til å betale så mye som mulig av det lånet du tenker å ta. Studielån har lav rente og gode betingelser, det har ikke "alle andre lån". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...