heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hei, Jeg lurte rett og slett om BSU var en god ting. Jeg er da kunde hos DNB (hvis jeg får lov å oppgi det). Jeg lurer på hvordan den egentlig fungerer? Er det slik at jeg KUN kan sette inn 25 000kr per år? Gjelder dette året fra første innbetaling? Og siden jeg er kunde hos DNB, må jeg da evt ta opp et boliglån fra DNB for å bruke BSU pengene mine, eller kan jeg f.eks kjøpe en bolig fra hvilken som helst megler, eller et "bolig"firma som OBOS? Er renten verdt det? Kunne jeg fått noen refleksjoner? Er det trygt? For hva hvis jeg blir benektet å benytte meg av disse pengene til å noen gang kjøpe bolig, hvis jeg evt skulle få avslag på boliglån? Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Forresten, er det slik at man må skatte av BSU kontoen din? Hvordan fungerer dette i forhold til selvangivelse og skattekort osv? Endret 22. oktober 2015 av neegalamar Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 BSU er en sparekonto, med diverse goder, som skal "oppfordre" oss til å spare til bolig. Du kan, som du helt riktig skriver, spare inntil 25 000 i året på denne kontoen, inntil et maksbeløp på 200 000. 20% av det årlige beløpet du setter inn, får du som skattefradrag ved skatteoppgjøret. Ved å spare maksimalt beløp, kan du altså få redusert betalt skatt med 5000. Du kan ha BSU i hvilken som helst bank, uavhengig av hvor du har dine andre konti, du kan også flytte den til en ny bank, dersom du plutselig finner en bank som har bedre rente. Du kan også ta opp boliglån i hvilken som helst bank, ikke nødvendigvis den du har hatt BSU i. BSU regnes som en del av formuen din, men skattlegges ikke noe ut over det. Et par ting å huske på: - Dersom du tar ut penger fra BSU, så kan du ikke lenger sette inn mer penger der. - Dersom du bruker penger fra BSU på andre ting enn bolig, så må du tilbakebetale skatteletten du har fått tidligere. - Om du har nok egenkapital uten å ta av BSU den dagen du skal kjøpe bolig, så kan det lønne seg å ikke bruke av BSU, dersom du fremdeles er under aldergrenser for BSU-sparing. (For tiden 34 år) Dette på grunn av skattefordelen, samt at renta generelt er bedre enn på vanlige sparekonti. Andre får fylle på eller korrigere meg, dersom det er behov. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Et par ekstra punkt: Ikke sett inn penger enda hvis du ikke tjener nok penger i året til å få fradrag. Det er skattefradraget som gjør det til en super sparemetode. Renta er ikke superduper sammenlignet med andre sparemetoder, men den er ikke ille den heller. De pengene du setter inn i år har du tilgang på frem til årsskifte. De låses ikke til bsu/boligbruk før etter nyttår. BSU kan flyttes mellom banker og brukes til bolig fra hvilken som helst megler. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Hva mener du med skattefradrag og skatteletten? Så hvis jeg har 200 000kr på BSU så får jeg 5000kr mindre i skatt? Jeg trodde at BSU KUN kan brukes på bolig? Jeg forstod ikke helt hvorfor du mente at det er lurt å ikke bruke BSU? Fordi jeg kan vel kun bruke BSU på bolig, så da er det vel lurest å bruke BSU + alt annet av kapital jeg har på bolig? Hvorfor er det skattefradraget som gjør det til en supermetode? Og hvor mye er fradrag? Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Og når er det jeg får resnte på BSU? Hvordan fungerer renten jeg får? La oss si jeg setter inn 2000kr nå og 23 000kr rett før nyttår, hva får jeg da i rente? Hvordan beregner de det? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 BSU kan kun brukes på bolig. Du får 20% fradrag på det du sparer hvert år. Sparer du 5000 i år, så får du igjen 1000 mer på skatten året etter (eller må betale 1000 mindre). Sparer du 25 000 i år, så er det 5000 du får igjen til neste år. Fradraget gjelder kun det du setter inn det enkelte året. Det du ha spart tidligere år er bare på konto med rentegevinst. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Tror ikke renten beregnes så mye anderledes enn en hvilken som helst konto. Det er skattefradraget som monner. Dvs at det ikke er så lurt å spare hvis man ikke har skattbar inntekt. Vent heller til du får mulighet til å trekke fra på skatten. Som sagt, renten er ikke spesiell, den er bare litt høyere enn vanlig sparekonto. Skattefradraget er det du skal fokusere på. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Så hvis jeg legger inn 25 000kr akkurat nå, (selv om det er sent i året) vil jeg får 5000kr mindre i skatt/5000kr tilbakebetalt? Men jeg får da IKKE renter på de 25 000kr jeg setter inn nå? Men neste år, så legger jeg inn 25 000kr til, da vil jeg få 10000kr mindre skatt/10000kr tilbakebetalt PLUSS f.eks 4% i rente? Men hvor går rentene til, går de til BSU kontoen eller vanlige kontoen min? Og må jeg skatte på rentene jeg får? Må jeg skatte på pengene på kontoen min? Jeg skatter per dags dato 29% (jeg skatter da for mye), jeg skulle vel egentlig ha lugget på rundt 18% i skatt hvis jeg hadde skattet reelt i forhold til inntekten min. Vil det da være lurt for meg å ha BSU da? Jeg tjener vel ca 100 000kr i året. Er da selvfølgelig deltid. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Hvis du setter inn 25.000 nå får du 5000 i skattelette neste år. Du får også utbetalt rentene som er opptjent siden du satt inn pengene. Med for eksempel 4% skatt så er det ca 84 kroner i måneden (tror jeg, noen andre med mer peiling kan sikkert svare mer nøyaktig). Setter du inn 25.000 neste år, får du 5000 i skattelette om to år da innbetalinger tidligere år ikke regnes med. Setter du de inn en av de første dagene i året, får du 4% rente av 50.000 som er ca. 2000 kroner ved årets slutt. 18% skatt på 100.000 er vel 18.000 kroner. Det vil si at om du betaler 29% skatt nå (29.000 kroner) så får du 11.000 igjen på skatten i skatteoppgjøret neste år. Har du i tillegg spart 25.000 kroner i BSU får du totalt 16.000 igjen på skatten. Endret 23. oktober 2015 av Molekylet Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Mener du får rente fra dag en på beløpet du setter inn. Så lenge du setter inn beløpet før 31.12.2015 så får du fradrag. Har ingenting å si når på året du setter det inn for fradragets del, lenge du setter inn før årsskiftet. Du kan sette inn 2000 i måneden fra januar, eller bare smelle inn hele beløpet på slutten av året. Har ikke noe å si for fradraget, men du får mer i rente jo tidligere du setter inn beløpet, men det er ikke mange kronene sammenlignet med fradraget... Litt usikker på hva minstefradraget er, men så lenge du skal betale mer enn 5000 i skatt, så er det lurt å sette inn 25000, betaler du mindre enn 5000 så kan du beregne deg til at du kanskje bør sette inn et mindre beløp. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg betaler mer enn 5000kr i skatt for å si det sånn, da er det bare like greit at jeg smeller på 25000kr på BSU nå med en gang (hos DNB, hvor jeg er kunde hos?)? Eller bør jeg velge en annen bank? Hva mener du med utbetalt skatten som er opptjent siden jeg satt inn pengene? Mener du rentene? Hvor fikk du 4% fra, og hva regnet du den med? "Med for eksempel 4% skatt så er det ca 84 kroner i måneden (tror jeg, noen andre med mer peiling kan sikkert svare mer nøyaktig)." Skjønte ikke hva du mente med dette... Beklager for at jeg ikke forstår helt, men er så mye informasjon... Jeg kan prøve å gjøre dette lettere. Jeg får 100 000kr i lønn. Jeg skatter 29%. Jeg har 0 kr nå på en BSU konto. Jeg har full mulighet å sette inn 25 000kr når som helst, hvert år. La oss si at jeg gjør dette. Da vil jeg ha 25 000kr på BSU kontoen mer for hvert år. Bør jeg skaffe meg en BSU konto? Hvor mye får jeg i skattefradrag/skattelette(???) året som kommer nå (hvilken dato, forresten?), år 2 og år 3? Hvor mye får jeg i rente året som kommer nå (hvilken dato, forresten?) år 2 og år 3? Må jeg betale renter på pengene jeg har på BSU kontoen og evt. de rentene jeg får av pengene der? Hvor går rentene fra BSU kontoen til? TIl BSU kontoen eller til vanlige kontoen? Er det slik at f.eks en BSU har 4% i rente, er det 4% i rente per måned, eller det jeg har i slutten av året samlet? FORRESTEN, skattefradrag og skattelette er det samme? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Har du muligheten, så fyll opp 25000 så tidlig som mulig. Nå. Renter og fradrag er to helt forskjellige ting. Du får renter på samme måte som i en hvilken som helst konto. Disse blir godskrevet BSU-kontoen din på slutten av året. De havner altså i BSU-kontoen. Til neste år, når du får selvangivelsen din, så vil du se at du skal betale 5000 mindre i skatt enn du måtte ha gjort uten BSU sparing. Til neste år setter du inn nye 25000, da får du renter på de ca 50000 som ligger der, og året etter betaler du 5000 mindre i skatt enn om du ikke hadde satt inn 25000. (4000 mindre om du setter inn 20000, bare som et eksempel) Fradrag/lette er to sider av samme sak. Rentene du får hvert år er å anse som en renteinntekt på lik linje med alle andre kontoer, og du skatter av denne renten. Ikke noe du trenger å bekymre deg over. Inntekt er fint, så må man skatte litt. Hvis det er oppgitt 4%, så er det årlig rente. Dvs 4% på det du har på konto i januar, og normal vekting/beregning av beløp som settes inn senere på året. Ja. Du bør skaffe BSU-konto. Det er kjempelurt så lenge du har planer om å kjøpe bolig i løpet av livet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Største minuset med BSU er øvre aldersgrense Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Renter får du fra banken. Fradrag på skatten får du fra staten. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Men hvis rentene går direkte til BSU kontoen, da kan jeg vel ikke sette inn 25 000kr hvert år? La oss si jeg får 1000kr i rente, da har jeg vel 26 000kr på kontoen min neste år. Vil det si at jeg kun kan sette inn 24 000kr? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Nei, rentene teller ikke på innskuddsbegrensningen (og gir heller ikke skattefradrag). Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Okei, takk for knallgod hjelp! Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Men hvilken BSU har høyest kvote? Jeg ser en har 4,3 i rente, men "kun" 200.000kr i kvote. DNB har 3,7 i rente, men 250.000kr i kvote. Hva bør jeg se etter? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Øvre grense for BSU er lik for alle banker. Noen tilbyr en slags "liksom-BSU" hvor de gir BSU-rente men uten skattefradrag for de som vil spare mer enn 25000 i året, og der kan øvre grense variere. Øvre grense er jo irrelevant for deg de neste 8 årene uansett, så om det hadde vært forskjellig størrelse så kunne du jo bare flyttet kontoen når du nærmet deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå