Gå til innhold

Anmeldelse av Beneath the Lilly Banners 2nd Edition(regel bok)


Anbefalte innlegg

Fikk vist klar signal til å skrive om miniatyr regler her.

 

blb%20front_zps88mw8sfi.jpg

 

Her ser man forsiden.

 

 

 

 

Dette regelsystemet er skrevet av Barry Hilton, Han skrev den originale BLB for en del år siden. En bok jeg aldri har lest, første bok jeg leste av han var Republic to Empire, et regelsystemet for Napoleons krigene, en periode jeg har holdt mye på med, boka var kompleks og det vi wargamers caller «hardcore» Mye lister og tall, alt er lagt til rette så ingen ting er opp til tolking.

Blant annet krever han at det er et området bak artilleriet som er 10 cm som ikke kan brukes. Dette er for å simulere at i virkeligheten drev ikke infanteri og kavaleri å masjerte bak artilleriet. Da flere hundre meter bak artilleriet var det ammunisjons vogner og reservedeler og hester.

Men i wargames kan man snike artilleri inn blant enheter av infanteri, som om det bare er noen små kanoner du beveger, og ikke flere hundre mann, masse hester og vogner osv.

 

Beneath the lily banners, som ble laget før RtE, er noe simplere regler, men har mange likheter med etterfølgeren. Siden jeg likte RtE, kjøpte jeg BLB når 2nd edition kom ut.

 

Beneath the Lily Banners tar for seg siste 40 årene av 1600 tallet og første 20 årene av 1700 tallet.

Dette er perioden er uniformer ble vanlige i Europa, dette er perioden der spydmenn sakte blir mindre og mindre vanlig og artilleri blir mer effektivt.

 

Med dette regelsystemet kan du spille kriger som den skånske krigen, mellom Danmark-Norge, Prøysen mot Sverige, du kan spille alle krigene til «sol kongen» Louis XIV Dette var flere kriger fra 1660 tallet til 1715. Og du kan spille Den Store Nordiske krigen, dette er krigen hvor Sverige møter Danmark-Norge, Prøysen, og Russland til en av de største krigene i denne delen av verden. Dette er krigen hvor Tordenskjold ble kjent.

 

 

 

Det man trenger for å spille er.

  1. Noe å spille på, kan være kjøkkenbordet med en grønn duk, eller mer komplekse saker, som «terrain tiles» (som er dyre saker om man ikke lager det selv)

  2. Figurer, Selv om reglene er desginet for 28mm, kan man spille med alt mellom 6mm og 54mm.

  3. Noe å måle med

  4. Terninger, du MÅ ha D6 og D10, spillet bruker også D2 og D3, men med D2 kan man bruke D6 og si at 1-3 er 1 og 4-6 er 2. og med D3 er igjen 1-2=1, 3-4=2 og 5-6=3.

  5. Noe pappir eller «chits» chits er rett og slett markører som brukes til å vise statusen til enheter.

Når det kommer til figurer, viser boka 28mm figurer for det meste fra FrontRank Figurines og Warfare sine egene figurer.(warfare er det som gir ut boka)

 

Her er en liste over produsenter av passende figurer.

Frontrank.com de lager figurer både for Spanske arvefølgekrigen(England, Frankrike, Sveits, Nederland, Danmark og Østrike, og generiske)

De lager også figurer som kan brukes for de siste 30 åra av 1600tallet.

 

http://www.leagueofaugsburg.com/shop/ Foka som lagde boka, lager figurer passende for 1670 til 1699, de har også begynt på figurer til den store nordiske krigen, med en del svenskt infanteri og kavaleri ute, og snart russere. De gir ut ferdige enheter(20-25 figurer for infanteri, og 18 for kavaleri, du kan også kjøpe flag for flere nasjoner der.

http://footsoreminiatures.co.uk/ de lager svensker og russere for store nordiske krigen, selv har jeg malt noen av disse og liker de ikke, finnes bare en possisjon for begge sider, og de er litt stive og kjedelige.

 

http://www.eborminiatures.com/ Gode figurer for Spanske arvefølgekrigen, skulle også lage figurer for store nordiske krigen, men de har ikke dukket opp selv etter flere år.

 

http://www.northstarfigures.com/list.php?man=123&page=1 Disse lager en linje som heter 1672, men passe godt til å bruke fra 1660 tallet, de er altså ca. En generasjon eldre enn både frontrank og warfare, disse skal vist være ypperlige for skånske krigen, for de som vil banke litt svensker!

 

 

Runde sekvens. 

blb%20turn%20sequence_zpsmws8yq1m.jpg

 

Man skal gjennom 11-12 deler pr runde, som dere ser på bilde.

 

 

Her er siden som forklarer «skala»

 

BLB%20scale_zpsp4slr95h.jpg

 

Som man ser. Hver infanteri enhet er 18 soldater(noen spesielle er bare 12) Hver kavaleri enhet er en skvadron på 6 mann med hest. Og en kanon tilsvarer 3 virkelige kanoner.

Så 18 infanterister er 400-600 mann, 6 kavalerister er 90-200 mann, og 1 kanon er 3 kanoner med 30 talls mann.

 

BLB%20enheter_zpsd23o6y3e.jpg

 

Det er egentlig bare 4 typer enheter i spillet.

Infanteri, Kavaleri, dragoons og artilleri.

 

Det er under kategorier. Men de dekker hovedsaklig enheter fra østlige land, som Polen, Russland, Balkan, ottoman riket, Ungarn osv.

 

Dragooner er unike i at de rir på hest og går av hestene og slåss som infanteri, de kan slåss i mele som kavaleri, men har ofte dårlige odds mot ekte kavaleri.

 

Enheter har også flere klasser

 

  1. Guard, enkelt og greit, grade enheter, både infanteri og kavaleri, beste av de beste, dette fører til moral og kvalitets bonuser.

  2. Elite, sier seg selv elite enheter, enten fordi de er gode, eller fordi dem «tenker høyt om seg selv» Noen garde enheter kan feks. Nedgraderes til elite om du spiller et historisk slag og i det slaget gjorde en garde enhet det dårlig(rømte fort osv)

  3. Drille, dine standard enheter gode som gjør jobben sin greit.

  4. Raw, milits, dårlige trente enheter, enheter med dårlig moral osv.

 

blb%20formasjoner_zpshhcotzpy.jpg

 

 

Formasjoner var ganske simple,

Kort fortalt, infanteri kan ha 3 formasjoner, linje, masjerings kolonne, og «brace for cavalery»

Linje er den formasjonen enhetene vil bruke 99% av tiden, den kan du skyte med, angripe med og slåss i mele med, kolonnen gjør bare at du kan bevege enheten lengre pr. Omgang, og «brace for cavalery» er noe bare enheter med spyd kan gjøre, og gir de en bonus mot kavaleri.

 

Kavaleri har bare kolonne og linje, igjen bare linje kan du angripe med.

 

Artilleri har 2 formasjoner, plassert og pakket, pakket brukes for å flytte, plassert lar den skyte.

 

 

Det er 3 typer artilleri,

 

  1. Battalion guns: dette er små kan kanoner som kan flytte seg uten pakke opp, disse er laget for å holde følge med infanteri og gi de støtte

  2. Field guns: dine standard kanoner, store og tunge, best å la være etter du har plassert de, drive å flytte på de er bare tull.

  3. Position Guns: SVÆRE beist hovedsaklig brukt i beleiringer og til forsvar.

Artilleri på denne tiden var ikke «king of the battlefield» de var ofte bemannet av sivile, de var veldig tunge osv. Så de vil ikke vinne slag, de er mest til å plage fienden, og du vil vanligvis ikke ha så mange av de i spill.

 

Større kanoner har flere D10 terninger, på medium distanse med en field kanon må en D10 å få 8 for et treff, og en medium kanon(field canon) kaster 4 D.

Men uansett hver gang en kanon skyter for første gang på en ny enhet, MÅ den få 10 på en D10 for å treffe, dette er et «sikte inn skudd»

 

 

Musketry (skyting)

blb%20skyting_zpsqxc4smpj.jpg

 

Naturlig nok, i et regelsystemet der 60-80% av folka dine løper rundt med musketter, blir det en del skyting.

 

Spillet regner med at de fleste enheter av infanteri har 3 baser med 6 figurer, antall baser bestemmer hvor «farlig» en enhet skyter. Man kaster en D6 og man legge til eller trekker poeng ut i fra div omstendigheter(er fienden bak en mur, er det første volleyen, osv) For at en enhet på 3 baser skal gjøre en skade på en annen enhet må den ha 2 etter alle bonuser og minuser er lagt til/trukket fra.

 

En enhet med bare 2 baser må ha 4 for å gjøre noe skade, osv.

 

Det som gjør denne perioden unik er at i motsetting til senere perioder der alle brukte muskettene sine likt, var det to typer «teknikk» på denne tiden, Rank fire og Platoon fire.

 

I spillet har dette en effekt, Platoon fire enheter(dette er vanligvis dansker, engelske, og nederlandske) får +1 hver gang de skyter om de ikke har beveget seg denne runden. Rank fire får ingen bonuser om de står stille derimot får de MINUS om de har beveget seg denne runden. Dette betyr at Platoon fire enheter generelt er mer dødelige med musketter. Enn de med Rankfire,

Derimot kan ikke platoon fire enheter angripe fiender som har perfekt moral, altså for å angirpe en enhet. Må den enheten de angripe ha «disorderd» eller «shaken» moral status. Mens rankfire enheter kan angripe alle infanteri enheter. (rankfire er vanligvis Franske og spanske enheter, samt noen andre tyske saker)

 

Så kort oppsummert

Platoon fire er bedre til å skyte men har begrensinger for når de kan angripe i mele

Rankfire er dårligere til å skyte, men kan angripe alle fiendtlige infanteri enheter uansett

 

En annen bonus er «all musket» dette er enheter uten spyd(pikemen) De får +1 på skyting.

Tidlig i perioden ville få ha denne bonusen, innen 1780 åra ville Danmark-Norge og feks Bravaria ha denne bonusen. Mens innen spanske arvefølgekrigen som starter i 1704, ville nesten alle ha denne bonusen.(unntaket er Sverige som brukte spyd frem til 1720)

 

 

 

Kavaleri kan ikke skyte, bortsett fra dragooner, men da bare når de er på beina og slås som infanteri.

Untakket er østlige kavaleri med buer, som Tatere osv. Og det er egne regler for pil og bue både for infanteri og kavaleri.

 

Charging (angrep) for å gå i mele må du angripe, som nevnt det er restriksjoner for visse enheter.

 

Andre restriksjoner er at infanteri kan aldri angripe kavaleri, kavaleri kan angripe alle enheter.
Men uansett skal du angripe med enheten din må du ha «steady» moral. Altså opp moral.

 

For å angripe sier du «jeg angriper den enheten» Når en enhet angriper kan den bevege sett litt lengre enn ved vanlige «movment»

En enhet som blir angrepet har visse valg, kavaleri kan gå til mot angrep, infanteri har 3 valg.

 

  1. Gjør klar til angrep fra kavaleri(opplagt gjelder bare når de blir angrepet av kavleri, og som nevnt bare enheter med spyd kan gjøre det

  2. Skyte, enkelt og greit, fyre av en volley og håpe å gjøre skade.

  3. Levere en point blank range volley.

Alle slike reaksjoner baserer seg på terning kast osv. Og elite og garde enheter kan gjøre slike ting lettere.

 

Etter den som blir angrepet har gjort sitt må alle ta en moral check, om du gjør nok skade på angriperen, kan den «feige ut» og ikke tørre å møte til mele.

 

Slåss kamp!

 

blb%20mele_zpsruiltmf3.jpg

 

Om alt har gått bra/dårlig vil en enhet som har angrepet, komme i kontakt med fienden, og mele starter.

 

Kort fortalt enheter i mele kaster terninger, basert på bonuser og minuser samt graden på enheten, antall soldater i enheten osv. De som mister flest folk eller mister motet taper. Mele kan vare flere runder. Nye enheter kan bli med i kampen og det hele kan bli en skikkelig cluser fuck.

 

Om en enhet taper mot kavaleri kan det hende det vinnene kavaleriet følger opp og jager taperne.

 

 

Moral,

 

Det er 4 typer «stands» i moral for infanterister og artilleri

 

  1. Steady dette er defaulten, har en enhet dette kan den operere som den skal uten negative effekter.

  2. Shaken, enheten er litt nølende, og har visse negative effekter.

  3. Retreat, enheten vil hjem og se på netflix, den trekker seg tilbake med ryggen mot fienden, den kan ikke skyte eller slåss.

  4. Rout, enheten flykter ikke som en enhet men som en gjeng med jenter på vei til Bieber konsert, blir denne enheten angrepet av en fiende, blir den tatt ut av spillet på flekken.

Kavaleri har 2 typer, «stand»

Steady og Rout

 

Det er andre ikke direkte moral «stands», men under kategorier.

 

Du har også «disorderd» dette er ikke en moral ting, men betyr rett og slett enheten ikke er i tip top stand, dette skjer automatisk om enheten er i mele, eller om den beveger seg gjennom visse terreng typer(bakker, skog, kratt bekker)

 

Måten å få enheter til å komme tilbake til Steady er å gi en «form» ordere. Dette tar en runde og blir enheten avbrutt mens den er i «form» blir den kansellert de må først bli ferdig med det som av brøyt den før den kan ta en «form» igjen.

 

En av flere painting guides i boka, er også for frankrike, england, danmark og "diverse"

blb%20nederland_zpsm2cjt85l.jpg

 

 

Movment(la oss gå)

 

Som nevnt, div formasjoner påvirker hvor langt du kan gå.

Ellers er det ganske opplagte ting, kavaleri kan bevege seg lengre enn infanteri osv.

Lenger oppgis i inches, terrenget påvirker, går man noen kratt beveger man seg halvparten så langt på en runde. Kavaleri kan ikke gå inn i tett skog, artilleri kan naturlig nok ikke hoppe over høye murvegger.

 

 

 

 

Hærene styret av flere «ledere»

 

Hver her har en «commander» Dette er the big boss.

Du har også flere «brigadiers»

I større slag, med flere enheter har du også «sub commanders»

 

Hver commander har en rating

 

  1. Plodder: En dårlig offiser, kanskje han er i sin possision pga. Familie eller venner, kanskje han er der pga. Politikk, en ting er sikkert han burde ikke være der.

  2. Competent: en helt ok leder, kan jobben sin men ikke så mye mer enn dette.

  3. Skillfull: denne mannen kan the art of war, har kan sine taktikker og strategier. En god mann å ha som leder.

  4. Gifted: Dette er dine Marlboroughs, Karl XII, en leder av menn, karismatisk, får folk til å følge han, full kontroll på alt!

 

Disse ratingene, bestemmer hvor god kontroll du har på hæren din.

 

En commander kaster en D10, Og basert på kastet og ratingen, kan du gi ordere til så så mange enheter i hæren din.

 

F.eks er commanderen en Plodder og du kaster 4-6 på D10 går du ned et nivå.

Vanligvis ville et kast på 4-6 la deg gi ordre til halvparten av dine enheter denne runden. Men siden den går ned et hakk, kan han bare gi ordere til 1/4 av hæren sin, Derimot hadde han vært gifted ville han kunne gå opp to nivåer og gi ordre til hele hæren sin. Så dette har mye å si.

 

Spiller man et historisk slag, rater man generalen sin etter hvor god han var i det slaget, så Marlborough vil nesten alltid være en Gifted commander. Tar man bare å spillet er «kose spill» lar man terningene bestemme, eller så kan man velge at begge sider har en like god/dårlig commander for at spillet skal bli jevnt.

 

 

 

Ledere har en «radius» en commander har en på 12 inches, og en brigader har en på 8 inches.

 

Enheter innenfor den radiusen for bonuser til moral.

Ledere kan også «joine» enheter, og gi ekstra store bonuser til den enheten de er sammen med. Men de risikerer da å bli drept eller skadet i kampene.

 

Mens en commander styrer hele hæren, er en brigader, vel en briader han styrer en brigade.

En brigade er en gruppe enheter som er sammen, dette kan være alt fra 2 kavaleri regimenter til 4 infanteri bataljoner, og alt mellom. Så en «typisk» «hær» i dette spillet kan være 15 enheter pr. Side, så det kan bety 5 brigader med 3 enheter, 3 brigader med 5 enheter osv osv.

 

Spillet har også spesial regler, for unike hendelser og våpen, et egent kapittel for slåssing i «oppbygde områder» Dette var en relativt vanlig hendelse, landsbyer, befestinger osv, var ofte en del av slagmarken..

 

 

Boka har også et eksempel slag.

 

blb%20slag_zpsasulrgpm.jpg.

 

 

Boka gir også flere eksempler på hærer du kan bygge, ikke basert på historiske slag, men hærer som lar deg slåss på den måten hærene til det landet gjorde. Feks. Den svenske hæren er liten, uten noen kanoner, men nesten alle enhetene er elite eller guard, så en liten elite hær. Svenskene har div bonuser. De er dårligere til å skyte, men har bonuser i mele, de har også den best trente hæren og kan derfor gjøre visse manøvre ingen andre kan.

 

blb%20sverige_zpsul1njyks.jpg.

 

 

Det er to eksempler på fransk hær. For 1688-1697

 

En «starter hær»

 

Den har 4 brigader, 2 infanteri brigader, 2 kavaleri brigader, samt kanoner og ledere.

 

Boka gir også eksempel på en «expanded» frank hær

 

blb%20haeligr_zpsdt9pisla.jpg

 

Den består av

Dette er en relativt stor hær, med 3 brigader av infanteri og kavaleri, pluss 1 enhet(bataljon) med garde infanteri, og 2 enheter (skvadroner) med garde kavaleri, samt 3 kanoner, og ledere.

 

Dette er tilsammen 26 enheter, pluss 3 kanoner og ledere.

 

Ca. pris på denne herligheten? Ca, 6200kr, før frakt og ond moms osv.

 

 

Regelsystemet er flott, jeg liker godt stilen til Barry Hilton, det finnes mindre komplekse regelsystemer der ute. Men han er en god hobby ekspert på perioden, så du får ikke noe som simulerer denne perioden på en like morsom måte.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...