Gå til innhold

Er iPhone 6 sin 1GB RAM lite future-proof?

Ravnen

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp iphone 6 (ikke 6s). Noe som er viktig for meg er at jeg kan ha denne telefonen i rundt 3-4 år med brukbar ytelse. Vil 1gb med ram gjøre denne mobilen inhabil om bare noen få år? Sammenlignet med andre smarttelefoner er det jo ganske lite. Jeg vet hva ram er og hvordan det fungerer, jeg bare lurer på om det alene kan forårsake merkbare dropp i ytelse, uten å ta prossesoren til betraktning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med nye spill (som er det mest ytelseskrevende) som kommer etterhvert så er 1GB lite, ja. Husk dog at dette er Apple og de er litt spesielle så en iPhone 6 vil antagelig vare lengre med spesifikasjonene dens enn en random Android med like spesifikasjoner. At den holder 3-4 år med brukbar ytelse på "storspill" og andre krevende ting er bare å glemme helt.

Tenk tilbake på telefoner for 3-4 år siden, er de brukbare i forhold til dine krav nå?

Edit; Leif was here.

Edit; RAM er hurtigminnet, dvs at alt som skjer på skjermen og ligger i bakgrunnen å kjører er midlertidig lagret i RAM. Alt av programmer og ting som telefonen må ha påslått for å fungere tar plass i RAM.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Kommer helt ann på bruken din. Er du en fyr som surfer og tar noen bilder, og er fornøyd med det, så går nok det helt fint.

Er du en kar som vil spille telltale sitt nyeste spill på iPhone 6 om 3 år, kanskje du sliter litt mer. Litt vanskelig å si dog, Apple pleier ihvertfall å gi ut software oppdateringer for alle deres gamle produkter. Noe android ikke gjør.

Operativsystemene er også forskjellige som gjør at den ene krever en god del mer RAM for å være kjørbart.

Lenke til kommentar

Med de nye spillene som kommer så er 1GB lite, ja. Husk dog at dette er Apple og de er litt spesielle så en iPhone 6 vil antagelig vare lengre med spesifikasjonene dens enn en random Android med like specs. At den holder 3-4 år med brukbar ytelse på "storspill" og andre krevende ting er bare å glemme helt.

Tenk tilbake på telefoner for 3-4 år siden, er de brukbare i forhold til dine krav nå?

"Å glemme helt" var veldig bastant.

Nyeste minecraft greia som kom ut på iPad/iOS nylig fungerte helt fint på samboer sin iPad 2. Som nå sikkert er 4 år gammel. Samtidig har du jo Metal på iPhone 6. Som regel når jeg sjekker ut spill, så står det minimum iPhone 4/iPad 2 for tiden. Så kan hende det går fint.

---

Mitt store spørsmål til trådstarter er hvorfor du gikk for iPhone 6 isteden for 6s. Når du legger såpass mye i en telefon, ville jeg betalt litt ekstra. Da 6s har mye annet spennende, nVME, 3d touch, bedre kamera etc

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Du sier at du skal ha telefonen i 3-4 år. Du vet hva ram er og ytelse på tlf, så hvorfor ikke betale litt mer for en 6s? Du skal ha den tross alt i 3-4 år.

Jeg har lyst å nevne to ting:

1. Alt annet enn RAMen på iphone 6s er irrelevant for meg. Trenger det ikke. Er det ikke litt mye å betale 1000kr ekstra for mere ram og dårligere batteri?

2. Spørsmålet mitt omhandlet ikke hvorvidt valget mitt om å kjøpe iphone 6 var lurt, men om iphonen kommer til å fortsette og fylle mine behov framover på en tilfredsstillende måte. Mine behov er som sagt imgur, snapchat, facebook o.l.

Lenke til kommentar

Du sier at du skal ha telefonen i 3-4 år. Du vet hva ram er og ytelse på tlf, så hvorfor ikke betale litt mer for en 6s? Du skal ha den tross alt i 3-4 år.

1. Alt annet enn RAMen på iphone 6s er irrelevant for meg. Trenger det ikke. Er det ikke litt mye å betale 1000kr ekstra for mere ram og dårligere batteri?

2. Spørsmålet mitt omhandlet ikke hvorvidt valget mitt om å kjøpe iphone 6 var lurt, men om iphonen kommer til å fortsette og fylle mine behov framover på en tilfredsstillende måte. Mine behov er som sagt imgur, snapchat, facebook o.l.

Jeg tror at 1 GB bør fungere greit nok i alle fall i 3-4 år til ditt bruk, men hva som er «brukbar ytelse» vil jo være subjektivt. iOS 9 fungerer jo på iPhone 4s som har bare 512MB RAM, men ikke like smooth som på etterfølgeren iPhone 5 med 1GB. Jeg har selv en 3 år gammel iPhone 5, og er strålende fornøyd med iOS 9 på den.

Men siden iPhone fra og med 6s har 2GB RAM må du nok regne med at Apple før eller senere begynner å optimalisere mer for dette, og ta mindre hensyn til telefoner med 1GB. Ellers er det som kjent vanskelig å spå, særlig om framtiden... ingen andre enn Apple kjenner planene for iOS og iPhone-utviklingen de neste årene. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det vel det samme som Word på en PC, svaret blir da at det antagelig ikke blir noe problem å ha telefonen lenge. Uansett så er vel bruktprisene på Apple saker ganske så bra så det blir ikke sååå dyrt med ny iPhone om kortere tid enn du ønsker å ha telefonen.

Beklager at jeg var litt bastant henrikrox, jeg tenkte mest på spill som kommer til å kreve mer og mer siden de tilpasser seg ny kraftigere maskinvare.

Lenke til kommentar

Nå er det en god del mer enn RAM og batteri som er endret fra 6 til 6s. Hele innmaten er ny på så og si alle viktige områder. At batteriet har noe mindre mAh betyr ikke all verden så lenge iOS styrer strømbruken veldig bra. Min 6s klarer fint to hele dager på en lading, noe som er imponerende med tanke på den kraften som ligger i komponentene.

At du ikke ser verdien i 3D-Touch nå er helt greit, men i løpet av noen måneder er det nok kommet massevis av funksjoner som virkelig tar i bruk analog input på helt nye måter vi ikke helt ser i dag.

Om en iPhone 6 dekker ditt nåværende og fremtidige behov er det nok bare du som kan vite. Antagelig vil den nok det en god stund fremover, det er en veldig god mobil datamaskin. Men å VITE om den dekker det du er ute etter om 3-4 år, det er noe helt annet...:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja. Iphone 4s får fortsatt nyeste oppdateringer, men fungerer ikke særlig bra. Ser for meg samme situasjon på iphone 6 om 2-3 år.

Kan du utdype hvordan det ikke fungerer bra?

Har en gammel 4s som jeg tester en og annen gang siden jeg har den liggende (har en Android-telefon til vanlig), og jeg har ikke merket noe spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...