Kurt Lekanger Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Bli med inn i datarommene til Altibox og Viken Fiber.Slik bygges nettet som skal gi gigabit-bredbånd til alle (Ekstra) 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg FrihetensRegn Skrevet 22. oktober 2015 Populært innlegg Del Skrevet 22. oktober 2015 Får selv snart Altibox og det som morer meg litt er at vi har hatt bredband fra Telenor som eneste mulige leverandør via kobbernettet i femten år, og først nå når Altibox bygger ut fiber i mabolaget tar Telenor å ringer meg og skryter av at de skal oppgradere hastighetene på kobbernettet og at fiber bare vil skape unødvendig graving osv. For det første så har Telenor som monopolist i vårt nabolag hatt evigheter på seg til å gjøre dette men har allikevel bare melket ut penger av oss der vi bare fikk maks 1.5 Mbit/s. For det andre så trengs det ingen graving da alle kabler hos meg allerede går via ferdiglagte rør under bakken. Naboene får det via lyktestolpene over bakken, så graving er ikke tema i det heletatt. Og på toppen av det hele tør de å påstå at Altibox og fiber er mindre pålitelig enn kobber. Hvor tett i pappen tror de jeg er?! Makan til arroganse. Jeg mener også dette er samme andre i området jeg bor i føler. Da Altibox hadde møte med folket i vårt nabolag på den lokale skolen om de skulle bygge ut eller ei, hadde de satt opp plass til ca. 100 stoler. Det kom over det dobbelte av folk og noen måtte stå langs veggene og og ved døren. Når det skulle skrives kontrakter etterpå var det nærmest slosskamp om å komme frem til scenen og snakke med leverandøren. Ingen tvil om at det skulles bygge ut med andre ord. Nei jeg kan ikke vente til å kaste Telenor på dør og få skikkelig fiber i huset. Alle de som jeg har besøkt som har Altibox har bare skrytt over hvor stabilt og raskt nettet deres er, med nærmest perfekt opptid og ofte mer hastighet enn de betaler for. Kundeservice skal visst også være ypperlig. Det jeg håper på er at Altibox fortsetter med aggressiv utbygging og oppgradering av utstyr i nodeboksene sine slik at hastighetene fortsetter å øke. De fleste abbonerer nok på de tre laveste hastighetene men om de får økt muligheten for at kunder får adgang til gigabit for en billigere penge så vil nok gjennomsnittshastigheten til kundemassen øke kraftig. Det vil også hjelpe på konkurransen i markedet da spesielt kabelselskaper må ta i bruk docsis 3.1 og levere bedre kapasitet til sine kunder. Alti i alt har nok Altibox gjort mer for norsk bredbånd enn noen andre aktører på markedet. Jeg ser frem til å bli kunde. 24 Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Enig. Har Canal Digital 500 mbit, men det kan du får gratis av meg. Der er ikke linje hastighet. Det er latency. MEGA SUG! Død til kobber. 2 Lenke til kommentar
Mathias? Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Kjempe artikkel! 1 Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Vis denne til telenor http://www.speedtest.net/result/4769737728.png 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Synd man ikke får betalt for kun en artikkel, dette er noe jeg gjerne kunne teke meg å lese om om jeg kun hadde fått tilgang til dette, siden mye av tek sine artikker er bortkastet penger. Selv skulle jeg gjerne valgt altibox, men for å gjøre det må jeg størst sansynlig flytte og det krever en del kapital. Og for å kunne bli altibox kunde, må de gi meg tvtilbud bedre en tv2 sumo og andre web tjenester. Syns særlig synd på altibox som gir dårlig kundeservice og dårlig routere de tilbyr, forstår kunder som klager på zyxcell routerne som altibox sier man må kjøpe asus ruter hos komplett. Hadde de tilbudt 2-4 gigabit hastighet så kanskje det vil gi ekstra pluss til altibox og sette ned prisene. Lenke til kommentar
Norlig Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Har sjølv altibox, supert fornøyd, får ein del raskere hastighet enn det abbonementet eg har også Spørsmålet eg lurer på er når linjene ut av landet vil bli bedre, greitt med Gbit lokalt i landet, men hjelper ikkje om serveren står i England, eller i USA, tviler på at Gbit hastighet gjelder mot de Lenke til kommentar
Norlig Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Synd man ikke får betalt for kun en artikkel, dette er noe jeg gjerne kunne teke meg å lese om om jeg kun hadde fått tilgang til dette, siden mye av tek sine artikker er bortkastet penger. Selv skulle jeg gjerne valgt altibox, men for å gjøre det må jeg størst sansynlig flytte og det krever en del kapital. Og for å kunne bli altibox kunde, må de gi meg tvtilbud bedre en tv2 sumo og andre web tjenester. Syns særlig synd på altibox som gir dårlig kundeservice og dårlig routere de tilbyr, forstår kunder som klager på zyxcell routerne som altibox sier man må kjøpe asus ruter hos komplett. Hadde de tilbudt 2-4 gigabit hastighet så kanskje det vil gi ekstra pluss til altibox og sette ned prisene. de skriver jo faktisk på sidene sine, at for de høgare hastighetene så trengs ekstra router. Den du får med abbonnementet er i realitet ein Fiber til RJ-45 konverter. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest. Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Denne artikkel er vel den eneste jeg kunne tenkt meg å lese. Har selv altibox og venter på å få satt opp hastighet over nyåret. Nodene er vel klargjort men det står vel en del igjen som ikke kundeservice kan svare på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest. Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr? Du delte vel muligens nett med andre som også kanskje brukte litt kapasitet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det tviler jeg på siden testet rett før åpningstid, så er vel heller utstyret dems som kun er 1 gigabit. Måtte ha 10 gigabit utstyr for å klare: Lenke til kommentar
Hartvigor Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Grunnen til at de har zyxcell som standard er fordi mange ikke trenger mer. I blokken min får alle TV/bredbånd fra altibox gjennom fellesutgiftene og da følger zyxcell modemet med 5/5 hastighet med. Vet om flere naboer som ikke oppgraderer og er fornøyd med den hastighet når bruken er e-post, nettbank, avislesing, osv. Å gi dem Asus routere ville vært totalt bortkastete penger som alle andre kundene måtte sponset. Når det er sagt så burde man helt klart fått et bedre tilbud på ny router hvis man oppgraderer hastighet da zyxcell dritten ikke klarer å prestere selv ved laveste oppgradering til 75/75. 2 Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Har sjølv altibox, supert fornøyd, får ein del raskere hastighet enn det abbonementet eg har også Spørsmålet eg lurer på er når linjene ut av landet vil bli bedre, greitt med Gbit lokalt i landet, men hjelper ikkje om serveren står i England, eller i USA, tviler på at Gbit hastighet gjelder mot de Sjansen er stor for at omtrent ingen av de internasjonale transit-linkene er så smale som 1gbit. Linkene er nok mer enn en og, for den saks skyld. Internett-ruting er hakket mer komplekst enn at "Altibox gjøper N gigabit fra en større ISP" Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Fint og flott med høy hastighet, men likevel tror jeg mange vil oppleve at den hastigheten de faktisk får fra sine tjenester er vesentlig lavere enn linjens maksfart. I noen tilfeller pinlig mye lavere. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Bra altibox kommer med ny super hjemmesentral med topp innmat etterhvert da Endret 25. oktober 2015 av Actibus Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest. Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr? Det er alltid mer å hente med en skikkelig core-oppbygning, som tilsier 10GE. Alt blir så mye mindre belastet, alle ledd vil jobbe bedre. Flaskehals er tilnærmet "eliminert", og feilsøking vil være vesentlig lettere. Du er ikke lengre avhengig av CSMA eller CD-protokoller, noe som du er avhengig av med 1GE. Så ja, du får mer ut av 10GE med 1GE infrastruktur, men det avhenger jo helt av infrastruktur. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Med over Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest. Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr? 1. Tester på speedtest vil aldri gå over 941.482 Mbps fordi: Det testes på TCP/IP så man må trekke fra protokoll overhead. ((1500-20-20-12)/(1500+14+4+7+1+12)*1000000000/1000000 = 941.482 Mbps) 2. Du hadde antagelig ikke linjen for deg selv eller slått av alt annet som benyttet seg av nettverk. Alt i alt er resultatet veldig bra når man ser på hva som er målt på upload. Altibox sponser fler rutere med GigabitEthernet (komplett.no/altibox). 1 Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Med over Ja men hvorfor kunne ikke Altibox sponset Asus RT-AC3200 eller en router som takler 1 gigabit\s Sist gang jeg var på house of nerd i oslo, var dette beste man fikk på speedtest. Noen som får mere ut av 1 gigabit, med 10 gigabit utstyr? 1. Tester på speedtest vil aldri gå over 941.482 Mbps fordi: Det testes på TCP/IP så man må trekke fra protokoll overhead. ((1500-20-20-12)/(1500+14+4+7+1+12)*1000000000/1000000 = 941.482 Mbps) 2. Du hadde antagelig ikke linjen for deg selv eller slått av alt annet som benyttet seg av nettverk. Alt i alt er resultatet veldig bra når man ser på hva som er målt på upload. Altibox sponser fler rutere med GigabitEthernet (komplett.no/altibox). Stemmer dette, men utregning av protokoll-overhead varierer fra IPv4 og iPv6 for å være veldig pirkete. iPv4 header er 160 bits, og iPv6 er 320 bits. Hvis vi tar utgangspunkt i HTTP (som vil være det mest realistiske), så er det følgende for iPv4; 40 bytes payload = 1500 - 40 = 1460 bytes overhead % = 2% (40 * 100 / 1460) Hvis vi tar utgangspunkt i HTTP (som vil være det mest realistiske), så er det følgende for iPv6; 60 bytes payload = 1500 - 40 = 1420 bytes overhead % = 4% (60 * 100 / 1440) Men regnestykket ditt er helt riktig hvis det er snakk om iPv4, og gir et overhead på 6%. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Hvordan klarer da noen som har bayonette: Eller gjelder det kun de som har 1 gigabit nettverkkort(hjemmesentral) de med 10 gigabit SFP+ utstyr vil klare: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå