Gå til innhold

Oppgradere fra en Intel i5 2500K: Skylake eller 4690/4790k? Noen tips?

Anbefalte innlegg

Videre så er nok tanken å overklokke, men jeg vil helst se at det strengt tatt ikke er nødvendig for å få grei ytelse. Derfor jeg er litt skeptisk til 5820k med 3,3 GHz, samme som 2500k jeg har idag. Men selvfølgelig ser jeg fordelene av de ekstra kjernene, da særlig i fremtiden, men er dette noe man får utnyttet i den nærmeste fremtiden? Når jeg ser på prisen, så er både 4790k og 5820k greie, isolert sett. Men krever disse to flere oppgraderinger enn hovedkort? Isåfall, hva da? Ser mye snakk/krangling om ramm her, er en oppgradering her nødvendig, anbefalt eller bare en bonus (for eksempel noe som kan gjøres senere)?

Beklager på forhånd for min uvitenhet.

Endret av olav-siggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk har fokusert mye på ren CPU ytelse når man sammenlikner 4790K vs 5820K og 6700K. Det er også andre ting som betyr noe, som at hovedkortet har støtte for nyeste lagrings teknologier. Slik sett er jo Skylake plattformen hakket mer fremtidsrettet enn det X99/Haswell-E er. Igjen så kommer det alltid nye ting, så en PC vil jo egentlig ikke være fremtidsrettet så lenge. Når det er sagt, så vil selvsagt en 5960X holde lenger enn en 4790K/6700K.

olav, om du skal gå for X99/5820K eller Skylake 6700K, så trenger du DDR4 minne. De du har fra før vil da ikke passe. Går du for 4790K, så kan du beholde dine RAM brikker.

Har du tenkt tanken på å vente litt lenger og spare opp mer penger? Skal du gå for ny 4-kjerne CPU, så er Skylake 6700K den som du vil se mest forskjell med. Med 6700K får du 700 Mhz høyere base frekvens + IPC forbedringer på ca 25-30% ytelse. 

Med 5820K får du lik base frekvens som din 2500K, men du får 2-kjerner + HT (4 tråder extra) + IPC forbedringer på ca 20-25% ytelse. Overklokker du 5820K til 4500 Mhz, så vil jo den som andre sier her, yte bedre jevnt over.

Ikke lett valg dette for deg sikkert, men penger og behov bør avgjøre saken din her.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Takk Betroz, det var oppklarende! Så med denne oppgraderingspakken fra Intel får jeg alt jrg trenger: https://www.komplett.no/product/823787/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-5820k#productinfo?

Ja. Sørg for at du har en god nok strømforsyning fra før av da som klarer å dra 5820K + ditt GTX 980 kort. En god 650W er vel det minste du bør ha for å være sikker.

Den luftkjøleren som følger med holder til stock hastighet, men skal du overklokke trenger du noe bedre. Vær også obs på at med 2X RAM brikker, så får du bare dobbel kanal til minnet. X99 støtter fire kanals med 4 brikker (eller 8). Du som gamer trenger det ikke, men kjøper du 2 like brikker til senere, så får du ikke bare dobbelt med minne, men også litte granne mer ytelse også (pga 4 kanals minne).

Lenke til kommentar

Videre så er nok tanken å overklokke, men jeg vil helst se at det strengt tatt ikke er nødvendig for å få grei ytelse. Derfor jeg er litt skeptisk til 5820k med 3,3 GHz, samme som 2500k jeg har idag. Men selvfølgelig ser jeg fordelene av de ekstra kjernene, da særlig i fremtiden, men er dette noe man får utnyttet i den nærmeste fremtiden? Når jeg ser på prisen, så er både 4790k og 5820k greie, isolert sett. Men krever disse to flere oppgraderinger enn hovedkort? Isåfall, hva da? Ser mye snakk/krangling om ramm her, er en oppgradering her nødvendig, anbefalt eller bare en bonus (for eksempel noe som kan gjøres senere)?

2500k og 5820k er fra to helt ulike segmenter så frekvensen kan ikke direkte måles opp mot hverandre (likt som med AMD og intel CPUer). På papiret har 5820k tilsynelatende "lik" frekvens, men en 5820k får overført større datamengde persyklus som vil si at den får gjort mer på en lavere frekvens enn det 2500k får gjort. Så teknisk sett er 5820k raskere per kjerne enn en 2500k, så ingen vits i å henge seg opp i 3.3Ghz ;)

Lenke til kommentar

2500k og 5820k er fra to helt ulike segmenter så frekvensen kan ikke direkte måles opp mot hverandre (likt som med AMD og intel CPUer). På papiret har 5820k tilsynelatende "lik" frekvens, men en 5820k får overført større datamengde per-syklus som vil si at den får gjort mer på en lavere frekvens enn det 2500k får gjort. Så teknisk sett er 5820k raskere per kjerne enn en 2500k, så ingen vits i å henge seg opp i 3.3Ghz ;)

Vil også påpeke at største forskjellen mellom Haswell-E og Skylake er at Skylake har en forbedret iGPU, kontra Haswell-E som ikke har iGPU i noen av sine tre modeller. Siden du benytter et dedikert skjermkort så vil det si at du betaler for en ekstra iGPU i Skylake som du ikke får benyttet. Så dersom du har tenkt å overklokke i nærmere fremtid så vil Haswell-E bli ett bedre valg enn Skylake ettersom at du ikke har behov for en iGPU ;)

Lenke til kommentar

2500k og 5820k er fra to helt ulike segmenter så frekvensen kan ikke direkte måles opp mot hverandre (likt som med AMD og intel CPUer). På papiret har 5820k tilsynelatende "lik" frekvens, men en 5820k får overført større datamengde persyklus som vil si at den får gjort mer på en lavere frekvens enn det 2500k får gjort. Så teknisk sett er 5820k raskere per kjerne enn en 2500k, så ingen vits i å henge seg opp i 3.3Ghz ;)

Är i stort sett bara i Cinebench att 5820k är någelunda snabbare än 2500k i singeltråd. I spel som inte går på flera trådar än 2500k har märker du ingen skillnad.

Lenke til kommentar

Altså en 2500K overklokket til 4500-4700 Mhz (som er mulig) er fortsatt rask nok for ett GTX 980 kort. Trådstarter skrev han spiller i 1080p og 60 Hz også.

olav, hva med å bare investere i en god AIO vannkjøler og overklokke din 2500K? Så heller oppgradere litt senere en gang.

Lenke til kommentar

Är i stort sett bara i Cinebench att 5820k är någelunda snabbare än 2500k i singeltråd. I spel som inte går på flera trådar än 2500k har märker du ingen skillnad.

Det vil si at 5820k er akkurat det samme som en 2500k?

Det har jag väl inte sagt? Gör man annat än att spela så är ju 2500k en del bättre. Dessutom finns det några spel som klart drar nytta av flera kärnor än vad 2500k har.

Lenke til kommentar

sett bara i Cinebench att 5820k är någelunda snabbare än 2500k i singeltråd. I spel som inte går på flera trådar än 2500k har märker du ingen skillnad.

Det vil si at 5820k er akkurat det samme som en 2500k?

Det har jag väl inte sagt? Gör man annat än att spela så är ju 2500k en del bättre. Dessutom finns det några spel som klart drar nytta av flera kärnor än vad 2500k har.
Er nok feil det du sier at 5820k kun er raskere i Cinebench på singlethread. Hvorfor? 5820k har en transfer rate på 2.5mb per core, kontra 2500k som kun får overført 1.5 mb per core-syklus. Dette er til tross for frekvensen en ytelses forbedring på hele 66% i single-thread performance.

I tillegg er 2500k bygget på DMI arkitur som har en forsinkelse på 5000MT/s kontra Haswell-E arkitekturen QPI som har 0MT/s forsinkelse. Så dersom du tror Sandy Bridge er bedre på single-core performance så tar du kraftig feil. Sandy Bridge må simpeltent ha en langt høyere frekvens enn Haswell-E for å yte like godt per kjerne. I tillegg er det ikke å stikke under en stol at i7 har 2 tråder per kjerne med hyperthreading kontra i5 som kun har 1 tråd per kjerne, selv om dette er et viktigere argument for multitasking.

Det at du i tillegg skriver "gjør man ikke annet enn å spille så er jo 2500k en del bedre", blir bare usakelig. Seriøst, det hører ingen steder hjemme i historien at 2500k er bedre i spill; da Haswell-E får gjort langt mer per syklus enn Sandy Bridge( grunnen til at 5820k ikke trenger mer enn 3.3Ghz). I tillegg har Haswell-E større Cache L2/L3 lager som er viktig når det kommer til lagring og behandling av data i spill.

Til "Kremt", nei det vil ikke si at 2500k er det samme som 5820k i programmer som bruker 4 eller mindre kjerner. Tydelig at Mackanz ikke har peiling på det han snakker om, dersom han mener 2500k er bedre i gaming. 5820k vil også gi bedre ytelse per kjerne enn det 2500k kan tilbyr.

Vedlegget nederst gir ett godt bilde på poenge mitt. Her er alle CPUene klokket til lik hastighet, på 3Ghz, og som man kan se så scorer Skylake høyere enn Sandy Bridge på lik frekvens. Dolphin er ett godt eksempel fordi programmet/emulatoren ikke støtter mer enn 2 kjerner. Det ideelle hadde vært Sandy Bridge vs Haswell-E, men det får iværtfall frem poenget mitt om at man ikke kan sammenligne frekvens fra ulike segmenter for å beregne single-core performance.

Link til artikkelen dersom det skulle være av interesse: https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-5th-and-6th-generation-of-intel-i7-which-one-is-best-for-laptop

post-387355-5800_thumb.jpg

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Til "Kremt", nei det vil ikke si at 2500k er det samme som 5820k i programmer som bruker 4 eller mindre kjerner. Tydelig at Mackanz ikke har peiling på det han snakker om. 5820k vil gi bedre ytelse per kjerne enn det 2500k kan tilbyr.

Jeg vet nok dette her ganske godt men tenkte jeg skulle spille litt dum for å se hva han kom med.

Du vet tydeligvis vesentlig mer om dette enn den nevnte.

Det er en utbredt misforståelse at "Det ikke har skjedd noe på 4-5 år"

• Liker 1
Lenke til kommentar

93MiChr, trådstarter bryr seg nok ikke om benchmarks som Dolphin Emulation benchmark. Heller noe slikt :

post-10067-0-67751700-1445637034_thumb.png

post-10067-0-37281100-1445637045_thumb.png

Nå har han riktignok 2500K som ikke har HT, men som du ser, er det ikke allverdens av forskjeller. Jeg bare valgte to benchmarks helt random fra Anandtech sin test. I de fleste tilfeller vil skjermkortet hans være flaskehalsen i spill

Selvfølgelig er 6700K raskere enn 2500K (dohh!!), men om det er verdt pengene for ham å oppgradere kan diskuteres. Men kan skjønne at han vil ha noe nytt da  :)

Edit : Tror trådstarter bare blir mer frustert jeg over diskusjonen her.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

93MiChr, trådstarter bryr seg nok ikke om benchmarks som Dolphin Emulation benchmark. Heller noe slikt :

76353.png

76357.png

Nå har han riktignok 2500K som ikke har HT, men som du ser, er det ikke allverdens av forskjeller. Jeg bare valgte to benchmarks helt random fra Anandtech sin test. I de fleste tilfeller vil skjermkortet hans være flaskehalsen i spill.

Selvfølgelig er 6700K raskere enn 2500K (dohh!!), men om det er verdt pengene for ham å oppgradere kan diskuteres. Men kan skjønne at han vil ha noe nytt da :)

Grunnen til at jeg valgte en benchmark med nettopp Dolphin er fordi den kjører spill med kun 2 kjerner. Jo færre kjerner jo mer avgjørende er ytelse per kjerne.

GTA V og Shadow of Mordor støtter begge quad-core så belastningen vil bli jevnere fordelt, som vil bety at single-thread performance ikke er like viktig (dette er grunnen for at GTA V og Shadow of Mordor har minimale forbedring fra Sandy Bridge til Skylake).

Det som derimot hadde vært interessant hadde vært å se på forbruken. At Sandy Bridge klarer å holde følge vil nok i neste ledd bety at prosessoren jobber på høygir, kontra haswell og skylake som fremdeles har mye å gå på per kjerne.

Setter du 2600k oppmot 6700k i et SLI oppsett med 980 ti eller Titan X så kan jeg låve deg at du ser en langt større forskjell enn bare 5 fps ;)

Men ser poenget ditt i at man oogradering ikke er en nødvendighet dersom man har kun ett skjermkort eller benytter spill som har god støtte for multithread :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Altså en 2500K overklokket til 4500-4700 Mhz (som er mulig) er fortsatt rask nok for ett GTX 980 kort. Trådstarter skrev han spiller i 1080p og 60 Hz også.

olav, hva med å bare investere i en god AIO vannkjøler og overklokke din 2500K? Så heller oppgradere litt senere en gang.

Det er absolutt et alternativ det! En kjøler du kan anbefale som går til 2500k, og som også vil være kompatibel/bra nok til å overklokke Skylake/5820k i fremtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...