Gå til innhold

Oppgradere fra en Intel i5 2500K: Skylake eller 4690/4790k? Noen tips?

Anbefalte innlegg

Angående 5820K så går jeg utifra at man overklokker den hvis man merker at det trengs, det var det jeg tok som utgangspunkt. Ellers så er det bedre med høyere MHz selvfølgelig. Husk også at Windows er god på å fordele kraft over kjernene og trådene så man vil få bedre ytelse hvis man gjør masse ting samtidig hvis det man driver med ikke makser MHz'ene.

Tar jeg utgangspunkt i 0 overklokking og lite multitasking så er en CPU med høyere klokkefrekvens bedre selv med færre kjerner.

Tror muligens dette har blitt litt surrete for TS nå, men 4790K er vel den man heller mot? Husk da at 4790K er på 1150 plattformen som er "utdatert". Overklokking har også blitt så enkelt at selv bestemor kan gjøre det.

Hva tenker du TS?

Vil si at det er vanskelig å forsvare et kjøp av 4970k fremfor 5820k, med mindre du får den skambillig. Hvorfor? Av den enkle grunn at 5820k lett lar seg overklokke høyere enn 4790k, i tillegg har 5830k et mye støre L2-cache lager.

Er nok billigere å kjøpe en kjøler til 5820k og overklokke den enn å senere oppgradere til 6 eller 8 kjerner.

I tillegg bør man ta i betraktning at fremtidige spill vil benytte seg av DX12, noe som vil forandre dagens standard om å velge høyere klokkehastighet enn flere kjerner.

Ikke at klokkehastighet er et godt argument da 5820k lett lar seg klokke høyere enn 4790k.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, da får du lese innlegget mitt nøyere, har vel strengt tatt ikke kommentert at DDR4 er dyrt. Til sammenligning er jeg klar over at prisene på DDR4 er på linje med DDR3, så aner ikke hvorfor du prøver å lage ett poeng av det.

Problemet med DDR4 ram er man ikke har noen garanti for DDR4L brikker

vil dukke opp på tiden. Det er et problem, og samme at rambrikkene blir forandret, man vel å blande forskjellige rambrikker fra forskjellig levrandører ikke er ønskelig, kan være det gir problemer til slutt i verstefall.

Nå sier jeg ikke man da skal kjøpe 32 GB om man kun skal spille, men 16 GB burde man være sikret å ha nok ram en del år frem i tid heller ikke taper man stort på det.

Man ser det.

At det er mye som hjelper på 4 vs 6 kjener.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om en nøyer seg med ett skjermkort i maskinen, slik 90% av folket gjør og får tak i dette hovedkortet og 4790k vil vel det gi mest fremtidsikring kontra 5820k. I tillegg kan han benytte seg av de minnebrikkene han allerede har. Ett annet spørsmål er om skjermkortet er i stand til å levere det TS krever.. 

Lenke til kommentar

*snip*

Ok sorry, det var ikke meningen. Hvis han skal gjøre som du anbefaler da, så bør han være obs på å kjøpe like brikker senere hvis han skal øke til 16GB. For stabilitetens skyld fungerer det best med like RAM brikker.

No problemo :) Jeg trodde det var en selvfølge med like brikker. Jeg burde nok tenke litt på å presisere innleggene mine mer når det gjelder PC, jeg tar ting som selvfølger selv om det kanskje ikke er det :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om en nøyer seg med ett skjermkort i maskinen, slik 90% av folket gjør og får tak i dette hovedkortet og 4790k vil vel det gi mest fremtidsikring kontra 5820k. I tillegg kan han benytte seg av de minnebrikkene han allerede har. Ett annet spørsmål er om skjermkortet er i stand til å levere det TS krever.. 

Så får vi ønske trådstarter lykke til på overklokking:

Håper han virkelig klarer bedre en dette, for sikre seg GTX 980 klarer spill best mulig som kun drar nytte av 4 kjerner og håpe prosessoren ikke degraderes før det har gått 2-3 år.

Lenke til kommentar

Håper han virkelig klarer bedre en dette, for sikre seg GTX 980 klarer spill best mulig som kun drar nytte av 4 kjerner og håpe prosessoren ikke degraderes før det har gått 2-3 år.

Hvilke spill gjelder det du viser til her?? Om cpu'en degraderes har ingenting å si, den kan brenne opp for den saks skyld etter 3 år, hva så? Da kjøper en nytt av de kronene en har spart, noe som er mer moderne, som kanskje også har pcie 4.0++

Lenke til kommentar

Om en nøyer seg med ett skjermkort i maskinen, slik 90% av folket gjør og får tak i dette hovedkortet og 4790k vil vel det gi mest fremtidsikring kontra 5820k. I tillegg kan han benytte seg av de minnebrikkene han allerede har. Ett annet spørsmål er om skjermkortet er i stand til å levere det TS krever..

Degraderes ikke med mindre han kjører 1.4V på vann, med fase går det greit. Max på vann er 1.350v om du klarer å holde tempen under 70*C (imo). Noen på ocn som lagde et fint skjema, skal linke til det når jeg ser det igjen.

4790K må være lettere å overklokke enn 5820K/5960X. Færre kjerner som hjelper endel. Var vel en som overklokket 5960x til 6ghz ellerno, med ht av og kun 1 kjerne aktiv. Men så er det tim imellom som suger på vanlig haswell. Haswell-E er jo loddet 'fast' og kan f.eks ikke deliddes (lett iallefall)

Men 5820K er veien å gå. Overklokk den til 4500MHz med en aio om du er heldig med chippen så har du en maskin i flere år fremover. :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Problemet med DDR4 ram er man ikke har noen garanti for DDR4L brikker

vil dukke opp på tiden. Det er et problem, og samme at rambrikkene blir forandret, man vel å blande forskjellige rambrikker fra forskjellig levrandører ikke er ønskelig, kan være det gir problemer til slutt i verstefall.

Man ser det.

At det er mye som hjelper på 4 vs 6 kjener.

At DDR4L kan lanseres er et problem? Seriøst vet du i det hele tatt hva L-en står for. Det står for low-voltage, og har ingen gaming fordel utover et lavere strømforbruk og lengre levetid å rammen. Når det kommer til å blande ram brikker fra flere leverandører så er ikke det noe problem så lenge favrikatet og klokkehastigheten er lik.

Filmen du slenger på til slutt gir heller ingen mening da den påpeker nettopp det jeg prøver å si at 5820k slår 4790k nettopp forsi den har større cache og flere kjerner.

Merker jeg sliter med å forstå hva det er du prøver å ro i land her, for mening gir det iværtfall ikke.

Lenke til kommentar

Om en nøyer seg med ett skjermkort i maskinen, slik 90% av folket gjør og får tak i dette hovedkortet og 4790k vil vel det gi mest fremtidsikring kontra 5820k. I tillegg kan han benytte seg av de minnebrikkene han allerede har. Ett annet spørsmål er om skjermkortet er i stand til å levere det TS krever..

4790k er på ingen måte fremtidsrettet, når en overklokket 5820k praktisk talt er en 4790k bare med flere kjerner, større cache og flere PCI-tråder. At trådstarter kan benytte de ram brikkene han allerede har er vel strengt tatt eneste valide argumentet for å gå til 4790k.

Folk sa det samme BS når quad core kom, at 2 kjerner var nok, men om du ikke har fått det med deg så er DX12 nylig lansert. Noe som vil si at fremtidige spill kan dra full nytte av 6 og 8 kjerner, som vil si at i7 quad core kommer i skyggen sammenlignet med intels 6 og 8 kjerners prosessorer.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

*snip*

Ok sorry, det var ikke meningen. Hvis han skal gjøre som du anbefaler da, så bør han være obs på å kjøpe like brikker senere hvis han skal øke til 16GB. For stabilitetens skyld fungerer det best med like RAM brikker.

No problemo :) Jeg trodde det var en selvfølge med like brikker. Jeg burde nok tenke litt på å presisere innleggene mine mer når det gjelder PC, jeg tar ting som selvfølger selv om det kanskje ikke er det :p

Bør være en selvfølge. Alle som kan litt om PC vet at du ikke får startet hovedkortet dersom det brukes ulike ram brikker. RAM brikker kan være fra ulike leverandører, men de må ha like spesifikasjoner for å fungere sammen.
Lenke til kommentar

Øhh.. Jeg har blandet 2X2gb 1333mhz som er fra 2009 sammen med 1x 4GB brikke som jeg kjøpte i år.

Kan være luck eller så er det ikke så vrient som du tror. :)

EDIT: Har blandet Ddr4 og ddr2 ram også, forskjellige frekvenser og merke på dem også. :)

EDIT: Har blandet ddr minnet også, forskjellig mengder men fra samme merke/spess ellers. :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

5820k 

4790k er på ingen måte fremtidsrettet, når en overklokket 5820k praktisk talt er en 4790k bare med flere kjerner, større cache og flere PCI-tråder. At trådstarter kan benytte de ram brikkene han allerede har er vel strengt tatt eneste valide argumentet for å gå til 4790k.
Folk sa det samme BS når quad core kom, at 2 kjerner var nok, men om du ikke har fått det med deg så er DX12 nylig lansert. Noe som vil si at fremtidige spill kan dra full nytte av 6 og 8 kjerner, som vil si at i7 quad core kommer i skyggen sammenlignet med intels 6 og 8 kjerners prosessorer.

Hvor vil du hen egentlig? Holder ikke en 4790k til å spille med? Hører dere sier fremtiden, hva i alle dager? Er det spåkulen dere ser i? 5820k,hk og 8gb minne koster 3000 kr mer... Vis meg gjerne hvor 5820k er verdt det og hvor 4790k gjør det så elendig...

Lenke til kommentar

5820k

Hvor vil du hen egentlig? Holder ikke en 4790k til å spille med? Hører dere sier fremtiden, hva i alle dager? Er det spåkulen dere ser i? 5820k,hk og 8gb minne koster 3000 kr mer... Vis meg gjerne hvor 5820k er verdt det og hvor 4790k gjør det så elendig...
En 4790k koster i skrivende stund 3350 hos komplett, i sammenligning koster 5820k 3900. Hovedkortet mitt kostet 2100 da jeg kjøpte det i August, i sammenligning så får du ikke et tilsvarende hovedkort til 4790k under 1000. Så grovt regnet koster vel ikke en 5820k mer enn maks 1500 mer, ettersom at prisene på DDR3 og DDR4 nå er like hos komplett. Hvor du får 3000 fra har jeg ingen andlse om. Vennligst sjekk på forhånd før du spyr ut feil fakta og synsinger.

Poenget mitt er ikke at trådstarter MÅ gå for 5820k, men å påstå at 4790k er bedre og mer fremtidsrettet (slik som du gjør) er en ren løgn. Om du ikke ser fordelen med 2 ekstra kjerner på lik klokkehastighet bare med mer cache og flere PCI-lines, ja da er du derekte dum. Og nei, jeg trenger ikke en spåkule for å se at 5820k er bedre og mer fremtidsrettet. Alt du trenger for å se det er et snev av litt kunnskap.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

5820k

En 4790k koster i skrivende stund 3350 hos komplett, i sammenligning koster 5820k 3900. Hovedkortet mitt kostet 2100 da jeg kjøpte det i August, i sammenligning så får du ikke et tilsvarende hovedkort til 4790k under 1000. Så grovt regnet koster vel ikke en 5820k mer enn majs 1500 mer, ettersom at prisene på DDR3 og DDR4 nå er like hos komplett. Hvor du får 3000 fra har jeg ingen andlse om. Vennligst sjekk på forhånd før du spyr ut feil fakta og synsinger.

Poenget mitt er ikke at trådstarter MÅ gå for 5820k, men å påstå at 4790k er bedre og mer fremtidsrettet (slik som du gjør) er en ren løgn. Om du ikke ser fordelen med 2 ekstra kjerner på lik klokkehastighet bare med mer cache og flere PCI-lines, ja da er du derekte dum. Og nei, jeg trenger ikke en spåkule for å se at 5820k er bedre og mer fremtidsrettet. Alt du trenger for å se det er et snev av litt kunnskap.

Hva det kostet før er knekkende likegyldig for meg. Går ut i fra hva en får for kronene. Jeg ser på ytelse. Fant både hovedkort og cpu til under 3800kr. At du skal ha tilsvarende det du kjøper er ditt problem.Ta en titt på de delene jeg fant frem til i det innlegget du siterte meg på. 4790k er mer fremtidsrettet fordi en har 3000kr til overs som en OPPGRADERE med senere da fremtiden virkelig har kommet til dørstokken. Hva skal du med så mange pci lines hvis du ikke bruker de? 

Kjøp ikke mer enn det du har bruk for. Enkelt og greit.  Om du har problemer med å forstå dette må du nesten ta det på din egen kappe. 

Endret av otl
Lenke til kommentar

Hva det kostet før er knekkende likegyldig for meg. Går ut i fra hva en får for kronene. Jeg ser på ytelse. Fant både hovedkort og cpu til under 3800kr. At du skal ha tilsvarende det du kjøper er ditt problem.Ta en titt på de delene jeg fant frem til i det innlegget du siterte meg på. 4790k er mer fremtidsrettet fordi en har 3000kr til overs som en OPPGRADERE med senere da fremtiden virkelig har kommet til dørstokken. Hva skal du med så mange pci lines hvis du ikke bruker de?

Kjøp ikke mer enn det du har bruk for. Enkelt og greit. Om du har problemer med å forstå dette må du nesten ta det på din egen kappe.

Vel om jeg skal senke meg ned på ditt umodne nivå kan jeg svare med at det er knekkende likegyldig for meg hva du finner på salg. Jeg snakket om ordinær pris, og skal jeg være like slu som deg kunne jeg nok operert med salgspriser for 5820k, men da forsvinner litt av pointe.

Men selv med de rabattene du viser til så spare du ikke mer enn 500-600, så fortsatt kun 2000 til overs. Hvor du får de siste 1000 av er for meg et mysterium. Så fortsatt kun 2000 spart, og det faktum at du tror 2000 for senere CPU, RAM og hovedkort oppgradering er mildt sagt latterlig. Du har 2000 ekstra som du kan bruke på nytt oppsett når 4790k fire kjerner ikke lenger er adekvat, spar meg. Da har du jo i teorien ikke spart noe som helst. De pengene blir nok bare nok til en CPU alene.

I tillegg skjønner jeg ikke problemet med å bruke 2000 ekstra dersom man har penger til det, som igjen vil si at du har riggen lengre før du trenger å oppgradere. Så egentlug er X99 socket enn win-win situasjon. Litt dyrere, men varer desto lengre.

Og mer enn du har bruk for, alvorlig talt for err usakelig argument, du vet jo ikke engang hvordan oppsett jeg har eller hvilke oppsett trådstarter har i tankene. Uansett hvordan du vrir og vender på det er fakta at du prøver å overtale folk til å tro at 4790k er bedre enn 5820k, som i seg selv er komisk.

Men nei, har ikke problemer med å forstå, men det har vist du ettersom at jeg ser flere logiske hull i de kommentarene du legger ut.

Lenke til kommentar

4790k er mer fremtidsrettet fordi en har 3000kr til overs som en OPPGRADERE med senere da fremtiden virkelig har kommet til dørstokken. Hva skal du med så mange pci lines hvis du ikke bruker de? 

Kjøp ikke mer enn det du har bruk for. Enkelt og greit.  Om du har problemer med å forstå dette må du nesten ta det på din egen kappe. 

Spare penger når man bygger PC er helt idiotisk. Man får noe med vesentlig lavere ytelse og som det går mye kortere tid før man må oppgradere igjen. I praksis blir det en runddans der man hele tiden bytter ting. Kjøp noe skikkelig først som sist så har man det i mange år. Ihvertfall aldri kjøp det billigste av NOE, det er ren skrap og kan ikke brukes ved oppgraderinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kom med en handleliste på x99. Sier ikke at 4790k er bedre enn en 5820k, men til budsjettet og kravet til TS, som er rundt ca 60 fps er det en bedre fremtidssikring.

Ser egentlig ikke vitsen til det. Jeg gav tidligere en prisantydning basert på ordinær pris, og der er ikke 5820k oppsett dyrere enn 1500 ekstra. Gå på komplett.no om du vil sammenligne ordinær pris. Når det kommer til salg så er det irrelevant ettersom at salg og tilbud er noe som kommer og går i perioder. At 4790k er på salg akuratt nå er mer tilfeldig og har lite med saken og gjøre. Det beviser rett og slett ingen ting.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...