kompliserte Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hvordan kan jeg finne definisjonsområdet for f(x)= Ln(2x)? Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Har akkurat lært om dette selv, og så vidt jeg har forstått det riktig så er det slik at du kan ikke ta Ln av et tall eller en sum som blir 0 eller lavere. Med andre ord, når f(x)=0 og så lenge 2x blir et positivt tall så har du definisjonsområdet ditt (ytterste grenser). Bare husk at det er fra, men ikke medregnet 0, siden Ln0 er ikke lov. Jeg er ganske dårlig på å forklare, men håper dette hjalp likevel :-) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ln, den naturlige logaritmen, til et tall gir det det tallet du må opphøye e i for å få tallet du tar ln til. Altså hvis så Da er det bare å tenke over hvilke verdier som er mulige for n dersom du opphøyer e i m. Lenke til kommentar
kompliserte Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Har akkurat lært om dette selv, og så vidt jeg har forstått det riktig så er det slik at du kan ikke ta Ln av et tall eller en sum som blir 0 eller lavere. Med andre ord, når f(x)=0 og så lenge 2x blir et positivt tall så har du definisjonsområdet ditt (ytterste grenser). Bare husk at det er fra, men ikke medregnet 0, siden Ln0 er ikke lov. Jeg er ganske dårlig på å forklare, men håper dette hjalp likevel :-) Takk for svaret Espyy! Forresten hvordan går det med innlevering 5? punkt 8 er veldig vanskelig synes jeg. Lenke til kommentar
kompliserte Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Ln, den naturlige logaritmen, til et tall gir det det tallet du må opphøye e i for å få tallet du tar ln til. Altså hvis så Da er det bare å tenke over hvilke verdier som er mulige for n dersom du opphøyer e i m. Takk for svaret Chris 93 Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Har akkurat lært om dette selv, og så vidt jeg har forstått det riktig så er det slik at du kan ikke ta Ln av et tall eller en sum som blir 0 eller lavere. Med andre ord, når f(x)=0 og så lenge 2x blir et positivt tall så har du definisjonsområdet ditt (ytterste grenser). Bare husk at det er fra, men ikke medregnet 0, siden Ln0 er ikke lov. Jeg er ganske dårlig på å forklare, men håper dette hjalp likevel :-) Takk for svaret Espyy! Forresten hvordan går det med innlevering 5? punkt 8 er veldig vanskelig synes jeg. Bare hyggelig :-) Jobber alt for mye ved siden av skolen, så har ikke hatt tid til å sette meg ned med den enda, men ser på den andre tråden din. Kan kommentere der borte i stedet :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå