fotokolbrann Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Hei, Har kalibrert min skjerm med Xrite i1display. Har muligheten til å ha selve hardwaren stående ved siden tilkoblet og denne skal varsle om lyset i rommet har blitt så mye forandret at en burde heve/senke lysstyrken på skjermen. Min erfaring er at om det er mørkt eller lyst i rommet, innvirker ikke dette på den kalibrerte lystyrken på skjermen. Er dette vanlig og riktig at lyset i rommet har svært lite innvirkning på den kalibrerte lysstyrken? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Øyet ditt tilpasser seg hele tiden i forhold til det lyset du har rundt deg. Om du sitter midt på dagen i sollys er det noe helt annet enn å sitte på natten og jobbe i lyset av bare skjermen. Du kan jo prøve selv med en full gråtoneskala og se hvor mye av bunnen du mister i sterkt lys på dagen. Sensorer med ambient-lysmåler gir bare riktig kalibrering i det lyset du kalibrerer i. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Har muligheten til å ha selve hardwaren stående ved siden tilkoblet og denne skal varsle om lyset i rommet har blitt så mye forandret at en burde heve/senke lysstyrken på skjermen. Benytter Molton 300gr gardiner og har konstant korrekt lysmengde og lystemperatur i redigeringsrommet - og monitorer som er kalibrert på fabrikk.... Og det er enklere enn å drive med allverdens tilpasninger i et rom uten lyskontroll... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Min erfaring er også at svart molton er helt lystett. Dagslys stoppes veldig effektivt og det er veldig lite refleks i stoffet. Brukte det til lyskontroll for en projektor. Dagslys blir fort flere 10.000 lux, mens skjermen gjerne er under 100 lux. Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Da har dere et eget rom til dette? Må i såfall klare meg med det jeg har ettersom min rdigeringsplass er på kjøkkenet, grunnet for liten leilighet Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Da har dere et eget rom til dette? Må i såfall klare meg med det jeg har ettersom min rdigeringsplass er på kjøkkenet, grunnet for liten leilighet Det er vel ingen som har så lite kjøkken at det ikke er plass til Molton-gardiner? Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 ok, da har jeg misforstått, hehe, er det bare noe dere har foran skjermen? Link? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) ok, da har jeg misforstått, hehe, er det bare noe dere har foran skjermen? Link? Det er nok foran vinduet. Og jeg skjønner godt hvorfor du ikke nødvendigvis har lyst til å ha dekkgardiner på kjøkkenet.http://www.sceneteknikk.no/index.php/component/content/article?id=162:molton Endret 1. november 2015 av Trondster Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) ok, da har jeg misforstått, hehe, er det bare noe dere har foran skjermen? Link? Molton-gardiner funker veldig bra sammen med vanlige gardiner. Du trekker bare for når utelyset skal fjernes.....og når de til vanlig er skjult bak dragen's favoritter slipper du mye unødvendig gnål Legger ved et eksempel som viser sort Molton i front og vanlig gardin på siden..... Edit: De hvite gardinene er fjernet til fordel for sort Molton Endret 1. november 2015 av flageborg Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Hei igjen, Jeg ble litt fintet ut her, så glemte egentlig det jeg lurte på, hehe."Min erfaring er at om det er mørkt eller lyst i rommet, innvirker ikke dette på den kalibrerte lystyrken på skjermen.Er dette vanlig og riktig at lyset i rommet har svært lite innvirkning på den kalibrerte lysstyrken? "Det er altså svært lite jeg må justere lysstyrken på min skjerm om jeg kalibrerer i opplyst rom eller i mørkere omgivelser, så det virker ikke som den er så sensitiv på det. Hva er deres erfaringer?(Det skal legges til at jeg ikke har har kalibrert og sammenlignet i helt stummende mørkt rom vs et helt flombelyst rom) Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Har muligheten til å ha selve hardwaren stående ved siden tilkoblet og denne skal varsle om lyset i rommet har blitt så mye forandret at en burde heve/senke lysstyrken på skjermen. Har du testet om den virker, selv om den er tilkoblet? Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 5. november 2015 Forfatter Del Skrevet 5. november 2015 Ja, den står i allefall og lyser. Men dette med at jeg erfarer at kalibreringen ikke slår veldig hardt ut med tanke på lystyrken på skjermen, gitt forskjellig belysning i rommet, er at jeg har kjørt en fullstendig kalibrering med nokså stor lysforskjell i rommet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Rediger i det lyset du har kalibrert i som helst bør være så lite som mulig, spesielt om du har en glossy skjerm. Du kan også velge et kompromiss med å skru opp lyset på materialet for å tilpasse det til lysere rom, men teknisk sett bør kontrasten være god og ansvaret for justeringer blir derfor for konsumentene. Derfor film og spill har enkle kalibreringer for nivåregulering slik at kontrasten kommer fram slik det er meningen. Husk også at de fleste har en skjerm som har en del blåtone-stikk i seg. Skal du kompensere, kompensere delvis eller ikke kompensere for dette ? Sitter du med en fullkaliberet løsning så ser du ikke det samme som de fleste andre, og da kan du heller ikke klage over at ting ikke ser bra ut hos dem. Endret 22. november 2015 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå