Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Koble fra strømmen til naboen?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker på om denne havner i rett kategori nå, men om noen kan hjelpe meg å flytte den til bedre passende plass takker jeg for det :) 

 

Så her er saken: 

 

Har gått til innkjøp av elbil og planlegger derfor lade muligheter hjemme. Bor i tomannsbolig som er bygget opp av 7 slike enheter i ett boligbyggelag. 

 

Jeg tenker å ta strøm fra boden min som har lagt ut egen kurs fra mitt skap. Boden er delt opp i 3 deler over to etasjer. Jeg har boden oppe og nede er den delt i to og min "nabo" har den andre delen. Var nede å kikket litt på hvordan kabler og slikt var lagt opp og så at forsyningen(fra mitt skap) går inn i boden som disponeres av min nabo. Forklarte så nabo hva jeg så og spurte om å få kikke i boden hennes, dette var greit. Til min store overraskelse ser det ut som hennes bod er tilknyttet min kurs. Noe som jeg finner litt hårreisende egentlig. 

 

Vi har ikke hatt store utgifter i strøm pga dette da det bare er en lampe der inne, blir kanskje brukt til høytrykk/støvsuging av bil i blant. Så det er ikke utgiften som er problemet, men problemet oppstår når jeg skal begynne å lade bilen. Jeg kommer til å utnytte kursen til det ytterste for å få mest mulig inn i bilen når jeg først lader, men om min nabo da finner på å høytrykk spyle bilen sin eller støvsuge eller andre ting som belaster kursen ytterlige vill det sannsynligvis føre til tripp av kurs.

 

Forsåvidt er det greit, bilen gir beskjed og jeg får bare utsette lading til hun er ferdig. MEN det kommer jo til å bli ett irritasjonsmoment som jeg strengt talt ikke burde hatt om du spør meg.  

 

Så, har jeg muligheter for å koble henne av min kurs og kreve at hun legger ut en egen, eller finnes det noen regler eller noe slikt rundt dette? 

 

Problemet er at hun ikke kommer til å ha råd til å legge ut ny kurs er jeg redd :/ 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et spørsmål som vanligvis er regulert av en eller annen form for avtale, som regel inngått under utbyggelsen. Innholdet i slike avtaler kan variere ganske stort, og det kan også være vanskelig å få rede på hva som er avtalt, fordi de som inngikk avtalen begge kan ha solgt sine boenheter.

 

Generelt sett vil jeg fraråde å koble fra strømmen med mindre du har gode holdepunkter for at naboen har koblet seg på ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal du ikke lade på randomkursene dine uansett, men legges b-vern og gjerne kablet for 15A , mens sikringen er 10a uansett. 

Så hva om du legger ny ut? 

 

Nja jeg er usikker, planen er å først bytte ut vernet til B automat og sette industri stikk på  utsiden og lade med rundt 8-9A. Da slipper jeg å trekke ny kabel med høyere tverrsnitt. 

 

Blir ikke dette noe blir det 400V ut og 16A(maks da jeg har enkel lader i bilen). 

 

Men uansett om jeg legger ut ny kurs har ikke hun en kurs :p 

Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål som vanligvis er regulert av en eller annen form for avtale, som regel inngått under utbyggelsen. Innholdet i slike avtaler kan variere ganske stort, og det kan også være vanskelig å få rede på hva som er avtalt, fordi de som inngikk avtalen begge kan ha solgt sine boenheter.

 

Generelt sett vil jeg fraråde å koble fra strømmen med mindre du har gode holdepunkter for at naboen har koblet seg på ulovlig.

 

Men i og med at dette er ett boligbygger utbygg regner jeg med alle enhetene er bygget på samme måte slik at den ene parten står for strøm i bodene. Da bør det vell foreligge en muntlig avtale på dette, eller? 

 

Evt kommer jeg til å sette til å sette en barrière slik at hun ikke kan trekke for mye strøm. Dette bør jeg kunne komme unna med da det er mitt nett? eller? Det eneste hun trenger der inne er lys, resten kan hun hente fra sin egen leilighet, døren til den står 2 meter unna. 

Lenke til kommentar

Antagelig, og det er mulig du vil finne noe om dette i plantegninger eller lignende. Men jeg kan ikke si noe om det fordi jeg ikke vet noe om innholdet i borettslagets plantegninger, vedtekter, og styrevedtak fra opprettelsen av.

 

Hva du kan komme unna med avhenger av innholdet i avtalen.

 

Siden jeg ikke vet noe om denne vil jeg i mangel av andre holdepunkter vise til at sameielignende prinsipper kan være nyttig å forholde seg til selv om det her ikke er snakk om et sameie, men en tilgangsavtale. Tilsvarende prinsipp kan ledes ut av lojalitetsplikten i en slik tilgangsavtale. Det sentrale prinsippet i denne sammenheng er at ingen part skal bruke opplegget til fortrengsel for den andre. Å sette opp "sperre" eller barrière for den andres bruk vil lett kunne komme i konflikt med dette prinsippet. Ditt primære virkemiddel er at du har krav på at din nabo dekker sin andel av strømutgiftene du legger ut for hennes bruk (samt eventuelle andre driftsutgifter).

 

Prinsippet er for tingsrettslige sameier nedfelt i sameigelova § 3:

 

 

 

§ 3.Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva.

 

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Antagelig, og det er mulig du vil finne noe om dette i plantegninger eller lignende. Men jeg kan ikke si noe om det fordi jeg ikke vet noe om innholdet i borettslagets plantegninger, vedtekter, og styrevedtak fra opprettelsen av.

 

Hva du kan komme unna med avhenger av innholdet i avtalen.

 

Siden jeg ikke vet noe om denne vil jeg i mangel av andre holdepunkter vise til at sameielignende prinsipper kan være nyttig å forholde seg til selv om det her ikke er snakk om et sameie, men en tilgangsavtale. Tilsvarende prinsipp kan ledes ut av lojalitetsplikten i en slik tilgangsavtale. Det sentrale prinsippet i denne sammenheng er at ingen part skal bruke opplegget til fortrengsel for den andre. Å sette opp "sperre" eller barrière for den andres bruk vil lett kunne komme i konflikt med dette prinsippet. Ditt primære virkemiddel er at du har krav på at din nabo dekker sin andel av strømutgiftene du legger ut for hennes bruk (samt eventuelle andre driftsutgifter).

 

Prinsippet er for tingsrettslige sameier nedfelt i sameigelova § 3:

 

 

 

§ 3.Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva.

 

Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar.

 

 

Takk for strålende svar som alltid Krikkert, da fremmer jeg forslaget for henne om at jeg skal fortsette å betale for hennes strømbruk i boden mot at jeg begrenser strømmen hun får bruke. Alternativt er at hun betaler for strøm som er brukt og kommer til å bli brukt, evt legge ut for ny kurs til henne slik at hun kan betale for egent forbruk. 

 

Regner da med at hun går for førstnevnte da det ikke kommer til å by på problemer for henne :) 

 

Jeg har på ingen måte noe i mot å betale for den lille strømmen hun forbruker, men kommer til å irritere meg grøn når sikring tripper konstant når hun bestemmer seg for å bruke mer strøm der inne som egentlig ikke er nødvendig :) 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har på ingen måte noe i mot å betale for den lille strømmen hun forbruker, men kommer til å irritere meg grøn når sikring tripper konstant når hun bestemmer seg for å bruke mer strøm der inne som egentlig ikke er nødvendig :)

 

 

 

Ja, du får bare takke deg selv...det er vel du som har gjort henne oppmerksom på denne enestående muligheten, skal se at hun snart strekker masse skjøteledninger fra boden inn I leiligheten :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har på ingen måte noe i mot å betale for den lille strømmen hun forbruker, men kommer til å irritere meg grøn når sikring tripper konstant når hun bestemmer seg for å bruke mer strøm der inne som egentlig ikke er nødvendig :)

 

 

 

Ja, du får bare takke deg selv...det er vel du som har gjort henne oppmerksom på denne enestående muligheten, skal se at hun snart strekker masse skjøteledninger fra boden inn I leiligheten :)

 

 

Hehe da blir det jo ett brud på avtalen. Tenker egentlig den beste løsningen er å bare fjerne stikket hun har i boden. Så er jeg "sikret" mot at hun ikke kan trekke mer enn det som er planlagt, altså lys. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...