Gå til innhold

DVD-ROM leser ikke CD-plater

Anbefalte innlegg

Cd spilleren på min bærbare PC klarer ikke å lese cd eller cd-rom.

DVD går greit og blir lest med en gang.

Setter jeg inn en cd begynner spilleren å spinne og spinne, og PC blir låst helt til jeg trykker på eject knappen. Trykker jeg på cd-spiller ikonet på Windows utforsker når spilleren står å spinner så åpner spilleren seg og jeg får beskjed om å sette inn en gyldig cd.

Siden dvd funker antar jeg at det ikke er noe fysisk galt med spilleren.

Har testet med 4 ulike cdèr og 4 ulike dvdèr så heller ikke noe galt med selve cd platene.

Har ikke brukt cd-spilleren på pcèn på nesten ett år, men da funket cd-rommen med samme plate som jeg nå ikke får til.

Har prøvd noen forslag jeg har funnet på nettetr som å skru av maskinen og ta ut batteriet.

Har også gått inn på regit og avinstallert driver, for så å starte på nytt.

Installerte Windows 10 i går og håpet at det skulle løse problemet, men det er det samme problemet her.

Det som er litt pussig er at når jeg oppdaget dette problemet for noen uker siden så fikk jeg cd`rommen til fungere av og til. Nå fungerer det aldri.

Noen som ser en løsning??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd extern DVD stasjon å sjekket om problemet ligger der også?

Prøvd både musikk CD, VCD, også vanlige programmer?

Siden er det brente plater, kan det være særlig de billige uname platene slutter å fungere om platen har mye riper eller eller vært utsatt for mye direkte sollys.

Har du annen pc du får prøvd platene på? Noen merker er mere følsome for riper en andre, vet sony og Pioneer ofte er veldig gode.

Lenke til kommentar

DVD og CD plater leses med 2 forskjellige bølgelengder på laserhodet,

slik at dersom den ene delen er skadet, kan man bare lese den "andre" type media.

Så det er godt mulig at din optiske stasjon er moden for utskifting, selv om den tilsynelatende virker (med DVD).

Du kan prøve å rense lesehodet, da det tilsynelatende virket litt av og til tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...