Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Hei. I forbindelse med mitt arbeid som frilansjournalist ble jeg nødt til å starte et enkeltmannsforetak. Dessverre er helt grønn på regnskapsføring og liknende, så jeg hadde satt pris på litt starthjelp. 1. Forskuddsskatt: Jeg startet selskapet etter terminen i september, så min først termin blir 15. november. Da virker det som at alle skatten for oktober, november og desember skal betales. Den summen har jeg allerede spart opp og lagt til side. Betyr det at lønnen jeg mottar i november og desember er penger jeg ikke senere trenger å betale skatt av? Ser at neste terming er 15. mars 2016. 2. La oss si jeg kjøper PC og kontorrekvisita til bedriften? Hvordan skal de bokføres og til hvilke(n) post(er)? 3. Hvordan skriver jeg av nevnte varer? (For å få tilbake mva?) 4. Er det sånn at alle oppføringer skal bokføres to ganger? Debit og kredit. (Merker at jeg savner å være fast ansatt ) Endret 21. oktober 2015 av Slettet+32asd4f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 1) Du blir ikke trukket skatt i lønn (forskuddstrekk), og må derfor betale den selv (forskuddsskatt). Du må alltid sørge for å ha oversikt over hvor mye du sannsynligvis vil bli ilignet i skatt. Ja, du kan betale inn det som står på forskuddsskatteseddelen, men følger du ikke med får du restskatt året etter. Har du fulgt opp og satt av til skatt er resten ditt å bruke. 2) PC vil vanligvis ikke være et fradragsberettiget driftsmiddel fordi PC hovedsakelig er en gjenstand til privat bruk. Kjøper du en PC som er særlig velegnet for virksomheten eller som kommer i tillegg til en privat PC vil spørsmålet bli annerledes. PC føres på datautstyr, kontorrekvisita på kontorrekvisita. I mitt regnskap er disse hhv. konto 6810 og 6800. Har du en dyr PC (>15 000) skal den aktiveres på saldo, det vil si at du fører den som en eiendel på 1280 Kontormaskiner og så avskriver deler av saldoen årlig. 3) Avskrivning (fradragsføring/kostnadsføring) og fradrag for inngående merverdiavgift er to forskjellige ting. For å få fradragsført inngående merverdiavgift må du være avgiftspliktig, og det blir du ikke før du har en omsetning på 50k i løpet av tolv måneder. Frem til dette fører du merverdiavgift som en kostnad på samme konto som kostnaden for øvrig. 4) Alle transaksjoner skal bokføres en gang, men alle bokføringshendelser har (minst) to linjer - debet og kredit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Takk for utfyllende svar. Skal ikke påstå at jeg ble så mye klokere av 2, 3 og 4, da jeg tror jeg blir nødt til å se det i praksis i et regneark. Jeg har rundet 50 000 kroner, så da kan jeg få fradrag for inngående mva., hvis jeg forstod deg rett. Når det kommer til punkt 1 har jeg satt til side skatteregningen fra Skatteetaten, noe som da vil si at jeg kan ta ut litt ekstra fra selskapet de to siste måndene. Gode nyheter. Holder det med å skrive årlig regnskap, eller må det skrives månedlig? Det er ikke mange poster, som regel bare penger inn og det jeg tar ut i lønn. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Dersom du har omsatt for mer enn 50 000 kr må du søke om registrering i merverdiavgiftsregisteret. Du finner grei informasjon her, https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/ Når det gjelder regnskap og man er merverdiavgiftsregistrert, er hovedregelen at regnskapet føres hver annen måned, men du kan søke om å få bare en mvaperiode i året. Jeg anbefaler ikke det, bedre for oversiktens del å føre fortløpende. Da vil du også lettere kunne justere forskuddsskatt i løpet av året. Dog er det ingen fare å få restskatt om man har satt av penger, man betaler bare innen 1.6 påfølgende år. Anbefaler å bruke en nettbasert regnskapsløsning, Visma eAccounting koster kr 149,- pr måned, Fiken 139,- og e-conomic 174,-. Da har du også faktureringsprogram som gjør at du overholder forskriftene her, og eventuelle mva-oppgaver blir svært enkle å sende inn. @krikkert: Er en PC en gjenstand til hovedsaklig privat bruk. Det gjelder neppe trådstarter - her er PC nøkkelverktøy for virksomheten, man kan faktisk ikke drive uten PC. Endret 22. oktober 2015 av Bolson 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Av det jeg har lest flere steder, er ikke frilansjournalister momspliktige, så da trenger jeg vel ikke å registrere meg der. Men kjekt å vite om det er feil. Takk, skal sjekke ut de faktureringsløsningene. Har for så vidt meldt meg på ENK-kurs i regi av Skatteetaten. Håper det bærer frukter. Tusen takk for alle svar så langt. Endret 22. oktober 2015 av Slettet+32asd4f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 @krikkert: Er en PC en gjenstand til hovedsaklig privat bruk. Det gjelder neppe trådstarter - her er PC nøkkelverktøy for virksomheten, man kan faktisk ikke drive uten PC. Det vil de aller fleste kunne hevde, men ligningsmyndighetene krever like fullt at gjenstanden "hovedsakelig benyttes i inntektsgivende aktivitet", og at "er det grunn til å anta at gjenstanden hovedsakelig er anskaffet for å dekke private behov, vil den ikke være et driftsmiddel [noe som ofte vil] være tilfellet for [PC]", jfr. Lignings-ABC 2014/15 "Driftsmiddel - allment om fradrag for inngangsverdi" pkt. 2.1 og 2.3 (for gjenstander i bruk i lønnet erverv) og "i enkeltpersonforetak vil gjenstander som hovedsakelig dekker eierens private behov ikke anses som driftsmidler", jfr. pkt. 2.2. Er gjenstanden kun brukt i mindre grad i virksomhet gis det en sterkt begrenset fradragsrett (pkt 4.2). Derfor tilrår jeg generelt sett ingen å føre PC til fradrag når PC-en også fungerer til privat bruk. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) .. snip Nå var det formuleringen jeg faktisk ikke var helt enig i - jeg synes den var noe bastant å si at en PC som oftest vil være anskaffet for privat bruk. Jeg mener det nødvendigvis ikke er korrekt. Det er heller ikke slik at en PC er nødvendigvis mer egnet enn en annen. Jeg har vel en 7 - 8 stk (servere, stasjonære, bærbare), og det er i realiteten en som er anskaffet for privat bruk - og den er heller ikke finansiert via firma. Har diskutert det med skattemyndighetene, f.eks situasjonen hvor en bærbar PC brukes 7 - 9 timer hver dag i inntektsgivende arbeid (si 35 - 45 timer pr uke) og kanskje en 10 - 15 timer privat. Svaret jeg fikk var at det ville de se på som "hovedsakelig benyttelse i inntektsgivende aktivitet". Tolkningen av hovedsaklig var da jeg spurte om dette, "minst halvparten av bruken i inntektsgivende aktivitet". Og som en "avsluttende kommentar" - klart vi vil se på om virksomheten har reelt behov for driftsmidlet. Når jeg leser pkt 2.2 i lignings-ABC, så ser jeg følgende "Formuesobjektet vil bare være driftsmiddel dersom bruken av formuesobjektet i inntektsgivende aktivitet utgjør minst halvparten av den totale bruken." Klart at brukes det hovedsaklig privat, så er det ikke et driftsmiddel. Derfor mener jeg også ditt avsluttende råd er for bastant, her må den reelle situasjonen vurderes. @the blue antilope: Det er korrekt, frilansjournalister er ikke mvapliktige (hovedsak). Dvs om du også selger med bilder så kan det være at du blir mvapliktig. Denne forklarer det litt bedre, https://www.nj.no/no/Lag_og_klubber/NJ_Frilans/Din_okonomi/MVA/Moms+eller+ikke%3F.b7C_w7fW2q.ips Endret 22. oktober 2015 av Bolson 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Sant, jeg uttalte meg litt vel bastant. Men det gjør jeg ut fra å ha gjennomgått en del bokettersyn hos små næringsdrivende som fører opp rubbel og bit som driftsmidler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Vel, da er det oppklart, Bolson. Takk for det. Jeg har ikke planer om å skrive opp alt jeg kjøper inn. Ny PC er noe jeg vurderer, men ikke har kjøpt. Det eneste jeg har kjøpt så langt er et skrivebord, og er vel da fradragsberettiget. Så da ser det ut som det holder med regnskap én gang i året. Jeg har tidligere prøvd e-conomic, men jeg syns det var litt oversiktlig. Noe mer jeg bør tenke på i forbindelse med regnskapet? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 I ditt tilfelle er det primære at fakturering blir korrekt. Dersom du skal jobbe hjemmefra synes jeg det er greitt å ha et definert kontor om man har muligheten. Både fordi det gir fradragsmuligheter, men også fordi det er ok å jobben sin et sted. Fiken er sannsynligvis det enkleste programmet, både Fiken og eAccounting har gratis prøveversjon. Og så bør du ha deg rutine i forhold til fakturering og regnskap. Jeg har den 1 i hver måned hvor jeg fakturerer og legger inn siste måneds bilag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Jeg skal definitivt sjekke ut Fiken, og gjør det til en vane at jeg tar regnskap og fakturering én gang i måneden.Igjen takk for hjelp så langt. Meget spent på kurset til uka. Kort spørsmål: Er det 3110 eller 3120 jeg skal registrere inntekten på? Oppdatert: Det er kanskje 3100? Endret 25. oktober 2015 av Slettet+32asd4f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå