c4sh Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Sliter med ustabilt internett. Har 75/5 Mbps Coax fra Eidsiva bredbånd. Modem: Inteno CBC382D1 (noe usikker) Router: Zyxel VMG8924-B30A Kabel fra vegg til modem, til router, til PC. Har hatt mye hakking/lag under streaming av TV2 Sumo/Twitch etc. Å spille online er bare å glemme på det verste. Hastigheten derimot har jeg ikke hatt problemer med. Har vært i kontakt med kundeservice flere ganger, og ble bedt om å bytte kabelen mellom modemet og veggen. Så ut til å hjelpe, men det varte bare i noen dager. Kundeservice sier at de ikke ser noe galt med linja. Routeren kjører alt på standard innstillinger, har åpna et par porter. Prøvde å koble PCen direkte til modemet, hadde ingen effekt. Har koblet ut wifi, uten noen effekt. Kjørte en PingPlotter test nå, men har ikke nok teknisk kompetanse til å se om resultatene er ok, eller om det er noe alvorlig galt. I skrivende stund har jeg et packet loss på over 6% de siste 40 min. Har også prøvd å pinge router, ligger ganske stabilt på <1ms (til tider hopper det til ca. 30). Endret 21. oktober 2015 av c4sh Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Kan ikke hjelpe deg desv, men du burde kanskje ikke dele ip adressen din på nettet? Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Deler da ikke IPen min? Edit: For sikkerhets skyld sladdet jeg IPen som blir pinget først. Er ikke min, dog. Endret 21. oktober 2015 av c4sh Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Deler da ikke IPen min? Edit: For sikkerhets skyld sladdet jeg IPen som blir pinget først. Er ikke min, dog. Ah, trodde det var din. Så det var Google din nå. Sorry! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Modem fra nettleverandør er ofte noe billig dritt. Se om du kan logge deg på og finne ut om det er features som er påslått som du ikke benytter deg av. Ellers ville jeg ha kjøpt egen router og satt ISP sitt modem opp i bridge. Hvilken som helst router vil gjøre en bedre jobb enn ISP sin. Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Fikk logga meg på modemet, men ser ikke ut til å kunne endre noe. Har 3 sider i menyen, software, conection og security. De to første er bare oversikt, kan endre skru på/av brannmur eller tilbakestille modemet til fabrikkinnstillinger under den siste. Har en Asus RT-AC66U liggende, men kan jeg bruke den hvis jeg ikke får satt modem i bridge? Endret 22. oktober 2015 av c4sh Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Å sette modemet i bridge er enten en direkte instilling, eller så skrur du enkelt og greit av DNS og DHCP på modem Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Ser ingen innstilling i kontrollpanelet, og ingenting på selve modemet om verken bridge eller DNS/DHCP Fant et modem fra CD (Cisco EPC3010) liggende i skuffa, kobla til for å prøve. Får nett, men er noe ustabil ping. Pinger vg.no mellom 9-10 med random spikes oppe i 500+. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 uffda. Ring ISP og be dem sette opp i bridge Såpass kan de gjøre. Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Var i kontakt med ISP nå, de kunne fortsatt ikke se noen store problemer. Var noe småstøy i går kveld rundt kl. 21:00 (når screenshot fra post 1 ble målt), men ikke noe som skal tilsvare såpass store problemer. Ellers var linja helt stabil både natt og dag, fra det de kunne se. Spurte om det var mulig å sette modem i bridge, det var det ikke. Ettersom jeg har prøvd å koble PC direkte til modem, mente kundebehandleren at det ikke ville ha noe å si å prøve en annen router. Blir tilsendt et nytt modem, for å utelukke at det er noen feil der. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Om kundebehandler mente at modemet ikke var mulig å sette i bridge mode så er han enten ny i jobben eller stokk dum! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Et modem er en bridge i nettverkssammenheng ... (Et rutermodem, derimot, kan settes i bridge mode ved å disable ruter-delen.) Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Så modemet er allerede i/en bridge? Kan forsåvidt prøve å koble Asus routeren til for å se om det hjelper. Problemet er at den ikke har inngang for telefon, noe Zyxelen har. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 "A cable modem is a type of network bridge and modem that provides bi-directional data communication via radio frequency channels on a hybrid fibre-coaxial (HFC) and RFoG infrastructure. " https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_modem Lenke til kommentar
El Delfino Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Trolig ligger problemet hos enheten fra Zyxel. Har dårlig erfaring med Zyxel flere ganger selv. Bytt til den du har liggende, dvs RT-AC66U så er problemet trolig ute av verden. Lykke til. Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Skal teste. Som nevnt har jeg IP-telefon koblet til Zyxel routeren, er det noen måte å koble det til? Finnes det noen form for adaptere? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Rj11 til Rj45 adapter du tenker på? Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Ikke helt sikker, men spurte ISP. Zyxelen har innebygget SIP-funksjon for at telefoni-konfigurasjonen kan legges inn på routeren, noe Asusen ikke har. Blir visstnok ikke å fungere, så alternativet var å sette LAN1 i bridge, og koble Asusen til der. Har prøvd det nå, og har enda problemer med packet loss. Prøvde også å koble Asusen direkte til modem, fungerte ikke noe bedre. Skal nevnes at problemene kun oppstår på kveldstid, ellers virker linja helt stabil. Håper feilen ligger i modemet, og at det nye som kommer i posten fikser problemet. Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 (endret) Har enda ikke funnet ut av problemet. Å skifte ut routeren med Asus RT-AC66U hadde ingen effekt. Å bytte ut modemet med et nytt hjalp heller ikke. I følge kundeservice kan de sende en teknikker for å se på saken, men dersom de ikke finner noe galt må vi betale regninga selv (1500,- ca?). Skulle virkelig ønske man ikke var låst til Eidsiva (bruker vel Get sitt nettverk). Endret 4. november 2015 av c4sh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå