Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pizza?

apekatt828

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er neppe farlig, nei. Det vil selvsagt være farligERE enn å spise en vanlig pizza, og den vil inneholde bakterier som ikke en vanlig pizza har rukket å få, men med et vanlig immunforsvar er nok ikke det noe problem.

Men sleng den heller i kjøleskapet, da smaker den bedre etterpå :)

Lenke til kommentar

Det er aldri sunt å spise ting som kjøtt og ost. Men bakteriene som naturlig finnes i disse vokser ikke tilbake på fem timer. Kanskje fem dager.

Nei, men bakterier fra rommet lander på pizzaen og formerer seg. Det er derfor man ikke pleier å spise rett fra kjøkkenbenken, men bruke en asjett som har stått i et lukket skap. Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

De rekoloniserer ikke et varmebehandlet kjøttstykke i løpet av timer. Det tar dager å forderve. Eventuelt kan man varme det opp igjen om man er i tvil. Verre er det med de komponentene av ost og kjøtt som er farlige for mennesker det ikke går an å ødelegge ved varmebehandling, selve proteinene, fettet og ting som endotoksiner. Men det er en annen sak :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Igjen: jeg snakker ikke om fordervelse, jeg snakker om de bakteriene som er rundt oss hele tiden.

De vil du vel få i deg uansett på et eller annet vis?

Lenke til kommentar

Hvis pizzaen ble godt stekt og ingen råe kjøttvarer på pizzaen, så blir det som å spise hva som helst annet som har stått i romtemperatur i 5 timer. Hvis kjøkkenbenken er ren, er det nok lite bakterier, er kjøkkenbenken megaskitten og lite vasket, så KAN man få litt magesjau... 

Lenke til kommentar

Igjen: jeg snakker ikke om fordervelse, jeg snakker om de bakteriene som er rundt oss hele tiden.

Nei. Munnen og nesen har forsvarssystemer som spyttet og nesehår som gjør at færre bakterier kommer inn. Når du spiser noe kommer det rett ned i magesekken. Ikke for det, magesekken er ikke akkurat paradis for bakterier heller, men det er jo akkurat dette her som fører til magasjau - bare antageligvis ikke etter 5 timer. Det tar lenger tid.

Men hvis man har nedsatt immunforsvar, noe mange av oss har for tiden på grunn av forkjølelse, kan det bli magasjau bare av det, ja.

Lenke til kommentar

Men hvis man har nedsatt immunforsvar, noe mange av oss har for tiden på grunn av forkjølelse, kan det bli magasjau bare av det, ja.
Hvorfor skulle man få nedsatt immunforsvar av forkjølelse? Jeg tror det er helt motsatt, forkjølelsen stimulerer immunforsvaret så det blir sterkere.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Nei. Munnen og nesen har forsvarssystemer som spyttet og nesehår som gjør at færre bakterier kommer inn. Når du spiser noe kommer det rett ned i magesekken. Ikke for det, magesekken er ikke akkurat paradis for bakterier heller, men det er jo akkurat dette her som fører til magasjau - bare antageligvis ikke etter 5 timer. Det tar lenger tid.

Spyttet svelges jo og går samme sted som maten? Jeg vet ikke mye om dette, er bare noe jeg trodde.

Lenke til kommentar

Spyttet svelges jo og går samme sted som maten? Jeg vet ikke mye om dette, er bare noe jeg trodde.

Du kan lese mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Saliva

Essensen er at hvis en bakterie blåser inn i munnen din, og det skjer sikkert hele tiden, så vil den antageligvis ikke overleve, mens hvis den kommer ned i magen har den allerede kommet forbi det første forsvaret kroppen din har mot bakterier.

Med andre ord: ikke spis bakterier!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...