Goebbels Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Heisann, skal til å legge til to disker jeg har stående på en IDE-kontroller i maskinen.. aner ikke en drit om hvordan jeg skulle legge til diskene, lest litt rundt om kring, uten å bli spesielt klok. dermed tenkte jeg at jeg skulle begynne med å se om RH i det hele tatt fant ide kontrolleren, sånn for å begynne et sted. Men nei da, det får jeg ikke lov til. en boks spretter opp og spør etter root-passord - trykker det inn. spretter opp en liten boks og et stort vindu (hw browseren) men de forsvinner før jeg rekker å se noe som helst. dermed så aner jeg jo ikke engang om Red hat vet at jeg har en ide-kontroller før jeg begynner å sette opp disker på den.. Noen ide om hva som ken feile hw-browseren? har oppdatert rh for nye pakker men uten hell. Mvh G Lenke til kommentar
xeon Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 for det første: man fstab For det andre så er partisjonene dine /dev/hdXX Du kan se hva som er på en hd ved å ta f.eks.: fdisk -l /dev/hda fdisk -l /dev/hdb fdisk -l /dev/hdc fdisk -l /dev/hdd Lenke til kommentar
gixer Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hehe.. Goebbels du har litt provoserende avatar og nick må jeg si. Hadde en prøve om deg i dag i Historien Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Takker, men, fstab følte jeg ikke hjalp meg så mye til annet enn ren info om filsystemene som linux takler, om ikke mye har gått meg hus forbi.. den fdisk var jo kjekk. hde og hdf som jeg ser den ikke klarer å lese i oppstarten (får no timeouts elns), er ntfs på de (nylig hoppet over fra windows). og da kan jeg vel regne med at rh har funnet ut av ide-kontrolleren min, right? da gjenstår bare problemet å få fisket opp de diskene slik at jeg kan formatere de til ext3, og begynne å bruke de som seg hør og bør Noe jeg så langt ikke har klart å finne noen oppskrift på, noen med en guide? mvh G Lenke til kommentar
xeon Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 så lenge du ikke skal ha noen av dataene på den disken kan du ta en av følgende: mkfs.ext3 /dev/hdXX eller mkreiserfs /dev/hdXX også var det gjort Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 (endret) OK. takker så mye. så ut til at det funket på en eller annen måte. fikk dog denne mld ved hver av diskene: Warning: could not read block 0: Attempt to read block from filesystem resulted in short read Writing inode tables: done ext2fs_mkdir: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while creating root dir så nå er diskene formatert med ext3 filsystem da valgte mkfs.ext3 /dev/hdx, da gjenstår bare å "ta de i bruk da"..?? Sorry for høy noob faktor men ting er ganske forvirrende i begynnelsen Endret 14. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
xeon Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Det er meget viktig at du tar /dev/hdXX ikke bare /dev/hdX da det _ikke_ er en partisjon og som vi alle vet så kan filsystemer kun eksistere på partisjoner Det var også en av grunnene til at du skulle ta fdisk -l /dev/hdX for å se hva den siste X'en skulle være rent teknisk sett så burde jeg kanskje skrevet /dev/hdXY (my bad) Endret 14. november 2003 av xeon Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 (endret) ok.. hehe, er fort gjort.. men når jeg skrev fdisk -l /dev/hda så kom dette opp Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 1 2364 18988798+ 83 Linux /dev/hda2 2365 2491 1020127+ 82 Linux swap mens når jeg skrev fdisk -l /dev/hde eller hdf så skjedde det ikke et pøck.. er det sånn å forstå at hvis jeg nå skriver mkfs.ext3 /dev/hde1 mkfs.ext3 /dev/hdf1 eller hde3 og hdf4? så skal de to diskene formateres/konverteres til ext3 med en stor partisjon på hver? eller bommer jeg kraftig? Endret 14. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
xeon Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 kan du gi meg outputten fra dmesg | grep hd Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 (endret) kan du gi meg outputten fra dmesg | grep hd end_request: I/O error, dev 21:40 (hdf), sector 156241470 end_request: I/O error, dev 21:40 (hdf), sector 156241982 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 0 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 2 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 4 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 6 end_request: I/O error, dev 21:40 (hdf), sector 0 end_request: I/O error, dev 21:40 (hdf), sector 2 end_request: I/O error, dev 21:40 (hdf), sector 4 end_request: I/O error, dev 21:40 (hdf), sector 6 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 0 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 2 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 4 end_request: I/O error, dev 21:00 (hde), sector 6 [root@localhost root]# fyi mellomrommet laget jeg for å ikke fucke opp hele forumsiden listen var lang.. tok med start og slutt sektor. Endret 14. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
xeon Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Stygt.. Er den en 200GB disk fra Mzxtor eller.no? Dersom det er det så har jeg en slik også og eneste måten jeg fikk den til å virke var å kjøre 2.6.0-test kernel på maskinen Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Stygt?? er en 200 fra WD og en 80 fra seagate vente spent på å slippe til! Lenke til kommentar
xeon Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Hmm.. det finnes en mulighet for at eneste måten du kan få det til å virke er å kompilere din egen 2.6 kernel.. Det er jo et lite prosjekt i seg selv og spesielt på redhat.. Du får nesten ta avgjørelsen selv, men jeg vil anbefale deg å oppgradere til fedora (eller helst slackware hvis du har morro av å gjøre ting selv) og kompilere en ny 2.6.0 kernel.. Jeg tror ganske sikkert at det er der feilen ligger da jeg har hatt samme problemet selv Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 hehe, jaja, gikk ikke over til linux for at det absolutt skulle være så forbasket lett heller da, gjorde det av interesse og utfordring... får sove litt på hva jeg skal gjøre, men ser for meg at slack er omtrent kun konsoll og fryktelig lite gui (om det er noen) avliv gjerne et par myter .. for jeg kan gjerne tenke meg å prøve meg på slackware og lære meg ting ordentlig.. Men kjempe takk for god hjelp så langt. Uvurderlig når man beveger seg i ukjent terreng.. Takker xeon.. Mvh G Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 (endret) dobbelpost. pokker at man ikke kan slette egne innlegg lenger... Endret 14. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 får sove litt på hva jeg skal gjøre, men ser for meg at slack er omtrent kun konsoll og fryktelig lite gui (om det er noen) avliv gjerne et par myter .. Hehe.. Du kan installere hva du vil oppaa linuxkernelen! Og slack kommer med alle utviklingspakkene du trenger, saa du kan sette opp Slack systemet ditt akuratt som du vil! Da jeg hadde slack hadde jeg ogsaa KDE osv. Funka flott det, men i slack saa maa du sikkert sette opp X selv (redigere filer o.l., jeg har imidlertid h0rt rykter om at 9.1 funket dette outofthabox). Gentoo er aa anbefale ellers - Skal du ha ting litt lettere enn slack/gentoo kan du jo pr0ve Fedora som alle skryter saann av.. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 Hmm.. jaja, tok ned slackware 9.1 i natt. så jeg regner med at jeg begynner på dette i helgen.. om det skulle bli for vanskelig så sklir jeg vel over til fedora, som jeg har sett mange skryter av.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Hva får du av fdisk -l uten noe mer? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 [root@localhost root]# fdisk -l Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 2491 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 1 2364 18988798+ 83 Linux /dev/hda2 2365 2491 1020127+ 82 Linux swap [root@localhost root]# Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Men som allerede er nevnt, er ikke nicket/bildet ditt en smule støtende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå