Morten87 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hei, Jeg er i en situasjon hvor det egentlig ikke finnes noe negativt. Men jeg stiller spørsmål rundt måten det blir gjort på. Jeg har fått en e-post fra en bedrift, med ett tilbud som vi har blitt enige om. I eposten ligger kontrakten, og denne ser også helt grei ut, uten at jeg er noen jurist. Vil det holde at jeg bekrefter e-posten? og samsvarer med det som står, eller må man ha en signatur svart på hvitt for at en avtale/kontrakt skal være gyldig? Penger og betaling er selvfølgelig endel av kontrakten. Spør egentlig fordi jeg ikke ønsker at noen skal kunne si at "men dette er ikke gyldig". Håper noen kan føre meg til riktig rom når det gjelder informasjon rundt dette. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 En avtale er en avtale, men noen er vanskeligere å bevise enn andre. Det er klart at uten papirunderskrift er det vanskeligere å bevise hvem som er part i avtalen. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hva slags kontrakt dreier det seg om? Avtaler inngått pr. e-post er i utgangspunktet juridisk bindende, men det kan være vanskelig å bevise at e-postene er ekte – noe som potensielt kan bli et tema. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Er det så uvanlig? Jeg har fått jobbkontrakt på epost før, signerte, scannet og sendte tilbake. Lenke til kommentar
Morten87 Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Hva slags kontrakt dreier det seg om? Avtaler inngått pr. e-post er i utgangspunktet juridisk bindende, men det kan være vanskelig å bevise at e-postene er ekte – noe som potensielt kan bli et tema. Dreier seg om en kjøpt tjeneste, over en periode på 12 måneder, altså 1år. Kontrakten inneholder ellers alle de juridiske tingene som navn etc. Klarer ikke helt og forstå hvorfor det skal være vanskelig og bevise at jeg har mottatt en e-post i gmail, og svar på den? viser jeg dette til hvem som helst, er det vel ikke så vanskelig og se at det har vært kommunikasjon der? og at til og fra har gått til riktig person mener jeg.. eller tenker jeg helt feil? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Jeg er nok stødigere på det tekniske enn det juridiske. I noen tilfeller er det eksplisitt krav om at avtaler skal være skriftlige (underskrevet på papir), men i mange tilfeller vil en e-post være nok. Jeg kan ikke se at det skal være noe i veien for å inngå avtalen pr. e-post, men problemet ligger altså i å bevise at e-postene er ekte, det vil si at de er sendt fra riktige personer og ikke er blitt endret – noe som kan være mye vanskeligere enn du tror. Nevner for ordens skyld at jeg ikke er jurist. Endret 21. oktober 2015 av Horrorbyte 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) viser jeg dette til hvem som helst, er det vel ikke så vanskelig og se at det har vært kommunikasjon der? og at til og fra har gått til riktig person mener jeg.. eller tenker jeg helt feil? Det er ikke "hvem som helst" som skal avgjøre en eventuell uenighet, det er der du tenker feil. Det er litt vanskeligere enn Hvem Som Helst tror å bevise hvem som har sendt eposter. En konto er ikke en person. Du kan f.eks. si at noen må ha misbrukt kontoen din. Endret 21. oktober 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Morten87 Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) viser jeg dette til hvem som helst, er det vel ikke så vanskelig og se at det har vært kommunikasjon der? og at til og fra har gått til riktig person mener jeg.. eller tenker jeg helt feil? Det er ikke "hvem som helst" som skal avgjøre en eventuell uenighet, det er der du tenker feil. Det er litt vanskeligere enn Hvem Som Helst tror å bevise hvem som har sendt eposter. En konto er ikke en person. Du kan f.eks. si at noen må ha misbrukt kontoen din. Så jeg betaler da inn penger til en firmakonto, basert på at en e-post er missbrukt? Uten at noen reagerer, og at jeg handler i god tro, så står jeg altså sjanseløs? Syntes jo det også virker litt rart, at jeg har ett skriftlig forhold, ett fast beløp som betales, og får en vare, men så skal man kunne nekte på det? Mener ikke å forsvare noe, prøver bare å forstå, "hvem som helst" kunne jo signert ett stykke serviett og sendt meg dette, jeg kan jo heller ikke da bekrefte noe, annet enn at jeg handler i god tro? Dersom jeg får oversendt noe med signatur, hvordan vet jeg denne er ekte, med mindre jeg er tilstede i levende live? må da finnes folk som gjør det samme som jeg gjør i mitt tilfelle? eller er dette bare ville vesten? Endret 21. oktober 2015 av Morten87 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hva aksepterer motparten din? Det er dere som skal inngå en avtale. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Du er ikke sjanseløs, dette kommer ikke til å bli noe problem. Men om vi snakker summer over 20 000 ville jeg kanskje vurdert å møtes for å skrive under. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå