NoraCeline-00 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hvor fort etter at man har begynt å røyke er det vanlig å merke at kondisen blir dårligere? Og hvordan merkes det? Er det noe forskjell på hvilket merke og hvor mye man røyker? Noen erfaringer? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hvor mye man røyker har alt å si, resten er nok individuelt. Det er store forskjeller på hvilket merke man velger. Noen inneholder svært lite skadelige stoffer andre mye. Om man spør en som røyker Prince hvordan det er å røyke ett av de mildeste merkene så vil man svare at det føles som om man ikke røyker i det hele tatt. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det er store forskjeller på hvilket merke man velger. Noen inneholder svært lite skadelige stoffer andre mye. Sprøyt! 6 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nedsetting av "kondis" starter med den første sigaretten, men jeg merket det først i 40 års alderen. Jeg tror Filter er av større betydning enn merke. Se bare på dritten som sitter igjen i filteret. Det hadde blitt igjen i lungene ellers. Selvfølgelig har det betydning hvor mye en røyker, men å kunne sette en "sunn" grense tviler jeg på. Jeg har gjort, sagt og skrevet mye dumt opp gjennom livet, men det eneste jeg bare angrer på - er å starte å røyke! Ja, jeg røyker fremdeles. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det varierer fra person til person hvor godt man tåler å røyke. Men du kan ikke vite på forhånd hvordan det vil virke på deg. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Man kan vite på forhånd at det VIL virke negativt på pusten. I hvor stor grad varierer ettersom hvor mye en røyker. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Var på en bratt fjelltur med noen jeg kjenner. Han som røykte gikk bakerst og klarte knapt å holde følge. Han har nå slutta å røyke, og kondisen er nå slik den skal være. Røyking merkes tydelig på kondisen. Det er som å være en 20 år eldre astmatiker. IKKE RØYK! Endret 21. oktober 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Da jeg røyket løp jeg en mil på 42 minutter. Jeg parkerte ikkerøykere. Betyr dette at røyking er bra for helsa eller betyr det at enkelttilfeller ikke er noen målestokk å lene seg til i denne sammenheng? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Da jeg røyket løp jeg en mil på 42 minutter. Jeg parkerte ikkerøykere. Betyr dette at røyking er bra for helsa eller betyr det at enkelttilfeller ikke er noen målestokk å lene seg til i denne sammenheng? Det betyr at om du sitter på ræva hele tiden så har det mer å si enn om du tar en blås i ny og ne. Å herpe lungene er dog ikke noen performance-enhancer, det er nok garantert. 3 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Helt klart, jeg er langt på vei enig med deg. Men enkelttilfeller har ingenting å si i denne sammenhengen, fordi kroppene våre vil reagere forskjellig. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Var på en bratt fjelltur med noen jeg kjenner. Han som røykte gikk bakerst og klarte knapt å holde følge. Og naboen min langer ut i sauesankinga på heia om høsten med sneipen i kjeften - ingen makter å følge han. Enkelttilfeller beviser vel ikke så mye, egentlig? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Da jeg røyket løp jeg en mil på 42 minutter. Jeg parkerte ikkerøykere. Betyr dette at røyking er bra for helsa eller betyr det at enkelttilfeller ikke er noen målestokk å lene seg til i denne sammenheng? Minner meg om militæret. En som røykte som en skorstein, drakk og egentlig var stort sett usunn, nektet å løpe/gå når vi skulle løpe ca 2 mil. Han ble mobba av en som bedrev mye idrett og egentlig var i god form. Enden på visa ble at de inngikk et veddemål om hvem av de to som kom til å komme inn på raskest tid. Mobberen ble knust så det sang. Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Hvor mye man røyker har alt å si, resten er nok individuelt. Det er store forskjeller på hvilket merke man velger. Noen inneholder svært lite skadelige stoffer andre mye. Om man spør en som røyker Prince hvordan det er å røyke ett av de mildeste merkene så vil man svare at det føles som om man ikke røyker i det hele tatt. Jeg røyker Prince, og jeg er enig i at en del andre merker som f.eks Marlboro Gold føles ikke som man røyker i heletatt! Må jo ta en til med det samme! Mener du at Prince ødelegger kondisen mer enn mildere merker? Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hvor mye man røyker har alt å si, resten er nok individuelt. Det er store forskjeller på hvilket merke man velger. Noen inneholder svært lite skadelige stoffer andre mye. Om man spør en som røyker Prince hvordan det er å røyke ett av de mildeste merkene så vil man svare at det føles som om man ikke røyker i det hele tatt. Skriver under på den! Nå hadde det vært annerledes da jeg har gått den elektriske veien. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hvor mye man røyker har alt å si, resten er nok individuelt. Det er store forskjeller på hvilket merke man velger. Noen inneholder svært lite skadelige stoffer andre mye. Om man spør en som røyker Prince hvordan det er å røyke ett av de mildeste merkene så vil man svare at det føles som om man ikke røyker i det hele tatt. Jeg røyker Prince, og jeg er enig i at en del andre merker som f.eks Marlboro Gold føles ikke som man røyker i heletatt! Må jo ta en til med det samme! Mener du at Prince ødelegger kondisen mer enn mildere merker? Det ødelegger uansett. Skader som følge av røyking er et faktum. Ingen "sikker" måte å røyke på. Når du begynner å lure på hvilke merker som er farligst, er det på tide å slutte. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Helt klart, jeg er langt på vei enig med deg. Men enkelttilfeller har ingenting å si i denne sammenhengen, fordi kroppene våre vil reagere forskjellig. Ingen kropper reagerer positivt på røyk. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nei captain obvious, det har jeg da heller aldri sagt. Tråden handler om hvilke innvirkninger det har på kroppen rent kondisjonsmessig, og ikke om hvor skadelig det er. Røyking er livsfarlig, jeg ville bare poengtere hvor svakt argumentene blir om man bruker enkeltpersoner som utgangspunkt. Livsstil vil ha en innvirkning på hvor god form den som røyker er i, ikkesant? Kosthold, trening og generell helse. Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg røyker Prince, og noen ganger Rød3 tobakk, og har røyka i to år nå... Syns jeg begynner å merke at kondisen har blitt litt dårligere allerede. Jeg blir fortere andpusten, og får mye dårligere resultat på løpetest på skolen nå, enn det jeg hadde før! Men jeg tenker at det kan vel også ha med at jeg har slutta på håndball og at vekta har gått litt opp også? Har ei venninne som begynte å røyke samtidig, som fortsatt spiller håndball. Ho røyker Marlboro Gold, og ikke mer enn rundt 15 om dagen, og hun sier at hun ikke merker noe på kondisen! Og at det er for å spare kondisen at ho røyker mild røyk! Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg røyker Prince, og noen ganger Rød3 tobakk, og har røyka i to år nå... Syns jeg begynner å merke at kondisen har blitt litt dårligere allerede. Jeg blir fortere andpusten, og får mye dårligere resultat på løpetest på skolen nå, enn det jeg hadde før! Men jeg tenker at det kan vel også ha med at jeg har slutta på håndball og at vekta har gått litt opp også? Har ei venninne som begynte å røyke samtidig, som fortsatt spiller håndball. Ho røyker Marlboro Gold, og ikke mer enn rundt 15 om dagen, og hun sier at hun ikke merker noe på kondisen! Og at det er for å spare kondisen at ho røyker mild røyk! Dårligere kondis vil du få uansett, men kosthold, trening og aktivitet har veldig mye å si. Det siste der er bare bull. Hvorfor fortsetter du å røyke hvis du er så redd for dårligere kondis? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ho røyker Marlboro Gold, og ikke mer enn rundt 15 om dagen, og hun sier at hun ikke merker noe på kondisen! Og at det er for å spare kondisen at ho røyker mild røyk! 15 om dagen er mye, ingenting å diskutere på det. 30+ er ekstremt mye. Når man snakker om mengde så har det veldig mye å si opp til et visst punkt. Røyker man 1 sigarett om dagen og har et sunnt liv ellers så vil man merke det veldig lite. Alt over 4-5 så økes forjævligheten eksponensiellt. Jeg røyker og det er vel den tingen jeg er mest flau for. Jeg sitter mye på rompa, men det gjorde jeg før jeg begynnte å røyke også og da klarte jeg fint å være fysisk aktiv i mange timer. Begynne å røyke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå