Gå til innhold

Bygge gaming pc til sønnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

*snip*

Hva skal jeg med mer FPS når jeg allerede ligger greit over 144 @2560x1440?

 

 

Nei altså, hvis du tror det kommer til å være tilfellet i all tid fremover, så er du selvfølgelig velkommen til å klamre deg fast i nesten så treg RAM som det er mulig å få tak i. For resten av oss er det imidlertid naturlig å kjøpe det som gir best ytelse per krone, og som forhåpentligvis ikke er utdatert allerede i morgen. Spesielt når det ikke koster særlig mye mer.

 

Spesifikt til TS sitt behov, som er DDR4 RAM, og ikke DDR3 som du foreslo. Så anbefalte jeg da han å bytte RAM til et sett som kostet 200Kr mindre enn det han hadde plukket ut, men som likevel var 500MHz raskere. Jeg ville trodd det var win-win?

 

Hvis søkefunksjonen her på forumet var fungerende kunne jeg kanskje funnet posten til Nizzen der han viser hvor stor forskjell det faktisk kan være med treg RAM. Jeg leter spesifikt etter Nizzens post, fordi jeg gidder ikke tråle meg gjennom 1000 benchmarks med google som bare viser gjennomsnitts resultater.

 

Forøvrig vet jeg om mange som heller ville hatt 300fps enn 144fps. Det ville nemlig mer enn halvert input-lag..

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestillt;

Proshop (Asus Z107-A skjermkort, MSI GTX970 grafikk kort, i5-6600K Skylake CPU, Cooler Master EVO 212 og EVGA SuperNova 850 , HyperX Fury 2400mhz 16GB RAM),

Komplett (Fractal Design Define R5 abinett og AOC 24"  G-Synch skjerm) 

...og så henter jeg noe (EVO 850 500GB SSD disk, WIN10 og Razer BlackWidow Chroma tastatur) på Expert i ettermiddag  med 20%

 

 

...og til alle dere som har refert til "faren" igjennom denne tråden.... surprise...jeg er mora :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

*snip*

Hva skal jeg med mer FPS når jeg allerede ligger greit over 144 @2560x1440?

 

 

 

 

Hvis søkefunksjonen her på forumet var fungerende kunne jeg kanskje funnet posten til Nizzen der han viser hvor stor forskjell det faktisk kan være med treg RAM. Jeg leter spesifikt etter Nizzens post, fordi jeg gidder ikke tråle meg gjennom 1000 benchmarks med google som bare viser gjennomsnitts resultater.

 

 

Du mener i den testen der hvor nizzen først hadde satt prosessoren i skrustikken og slått av topplokket på prosessoren for så å få en i7 opp i 4.8Ghz med kostbar vannkjøling som koster mer enn sikkert cpu, hk og minne tilsammen? Der hvor han kjører ett SLI oppsett? Der han tjener 13 fps på ett sted han står stille og tester 1333 vs 2666Mhz?  Har dette noe innvirkning på en enkel gpu?

Mange av de gutta som driver helt vill overklokking har også nevnt tidligere at det er bedre med en i7 enn en i5?

 

Spørsmålet er om hvis det ikke skal overklokkes, eller kjøpes noe ekstra kort som skal inn i maskinen om det hadde gitt mer for pengene å handlet 4790k til 2990kr og ett z97 hovedkort til under 800kr og 2400Mhz ram. 

Lenke til kommentar

 

 

 

*snip*

Hva skal jeg med mer FPS når jeg allerede ligger greit over 144 @2560x1440?

 

 

 

 

Hvis søkefunksjonen her på forumet var fungerende kunne jeg kanskje funnet posten til Nizzen der han viser hvor stor forskjell det faktisk kan være med treg RAM. Jeg leter spesifikt etter Nizzens post, fordi jeg gidder ikke tråle meg gjennom 1000 benchmarks med google som bare viser gjennomsnitts resultater.

 

 

Du mener i den testen der hvor nizzen først hadde satt prosessoren i skrustikken og slått av topplokket på prosessoren for så å få en i7 opp i 4.8Ghz med kostbar vannkjøling som koster mer enn sikkert cpu, hk og minne tilsammen? Der hvor han kjører ett SLI oppsett? Der han tjener 13 fps på ett sted han står stille og tester 1333 vs 2666Mhz?  Har dette noe innvirkning på en enkel gpu?

Mange av de gutta som driver helt vill overklokking har også nevnt tidligere at det er bedre med en i7 enn en i5?

 

Spørsmålet er om hvis det ikke skal overklokkes, eller kjøpes noe ekstra kort som skal inn i maskinen om det hadde gitt mer for pengene å handlet 4790k til 2990kr og ett z97 hovedkort til under 800kr og 2400Mhz ram. 

 

 

Ja, det er den posten jeg refererer til. Det begynner vel å nærme seg et år siden nå, kanskje mer? Testen ble ihvertfall ikke utført med 4 minnekanaler og 8 CPU kjerner eller 2-3 Titan X som han sitter på i dag.

 

Det at han stilte seg på en bestemt plass i spillet for å fremprovosere flaskehalsen betyr ikke at det er den eneste plassen i spillet der slike flaskehalser oppstår. Men det er den beste måten å vise at det faktisk var minnet som strupet ytelsen. Om man bare hadde kikket på fps over tid ville man sett slike dips i fps uten å nødvendigvis kunne si hva som forårsaket dem. Og det ville ikke gitt store utslag på gjennomsnittlig fps.

 

Om Nizzen hadde 2x780ti den gang, så er ikke det langt unna 1x980ti som ble vurdert av TS nå, og ihvertfall ikke langt unna GTX970 nummer 2, som er en svært aktuell oppgradering for dem senere (Eller kanskje ut med GTX970 og inn med "GTX1260ti"). En 6600K skal også kunne komme seg opp i liknende ytelse som en de-lidded 4790K (som forøvrig sikkert kunne klart 4,5GHz med en 212 Evo med IHS) selv med bare en 212 Evo. Her har folk diskutert GTX970 vs R9 390 med bakgrunn i 5-10 fps forskjell i enkelte spill. Men man skal se bort fra større dips i fps? Hvorfor det? Om gjennomsnittlig fps var det viktigste kunne man bare anbefalt G3258 da..

 

Poenget med et hvert PC bygg, må være å få det til å vare så lenge som mulig. Om man forestiller seg at denne maskinen faktisk kan vare i 5 år. Hva velger man da? 1600MHz eller 2400MHz? (Om DDR3 hadde vært aktuelt). Jeg vet hva jeg hadde valgt, og det ut fra det jeg gir råd.

 

Med DX12 skal mye av flaskehalsen som CPU kan føre til fjernes, ihvertfall delvis. Hva skal spillprodusentene bruke denne ekstra kapasiteten til? Bare spare den til "strammere tider"? Eller er det naturlig å anta at de vil benytte denne ekstra kapasiteten til å lage penere spill? Og hva skjer i et system der man fjerner en flaskehals? Den flytter seg selvfølgelig bare over til en annen plass. Om CPU'en blir friskmeldt fremover, og 4K gaming er på vei inn. Hvor vil flaskehalsen oppstå? Er det i skjermkortet for all fremtid? Eller er det anledning til å anta, at når RAM allerede i dag er flaskehals i enkelte scenarier. Også vil bli det oftere og oftere i fremtiden om man ikke øker minnebåndbredden?

 

Dette er strengt tatt så elementært at jeg synes det er rart å diskutere det...

Lenke til kommentar

..og til alle dere som har refert til "faren" igjennom denne tråden.... surprise...jeg er mora :-)

God godt .. Kona mi HAAAAATER (!!!) alt som har med data og HiFi o.l å gjøre. Noen ganger må jeg ha hjelp til å holde noe, eller strekke noen kabler, og da er det fa*** meg gående :)

 

Til dere som diskuterer hastigheten på minnet:

Jeg mente jo dette ikke betyr noe mhp DDR4, bare på DDR3 (og bare i enkelte spill). Siden TS går 1151 så tror jeg vi dropper denne diskusjonen ? Men sånn generelt så kjøper man jo selvsgat de brikkene med høyest skrytefaktor  :ph34r:

Lenke til kommentar

 

..og til alle dere som har refert til "faren" igjennom denne tråden.... surprise...jeg er mora :-)

God godt .. Kona mi HAAAAATER (!!!) alt som har med data og HiFi o.l å gjøre. Noen ganger må jeg ha hjelp til å holde noe, eller strekke noen kabler, og da er det fa*** meg gående :)

 

Til dere som diskuterer hastigheten på minnet:

Jeg mente jo dette ikke betyr noe mhp DDR4, bare på DDR3 (og bare i enkelte spill). Siden TS går 1151 så tror jeg vi dropper denne diskusjonen ? Men sånn generelt så kjøper man jo selvsgat de brikkene med høyest skrytefaktor  :ph34r:

 

Imo så er det høyere skrytefaktor med 32GB RAM en med 16GB 2400mhz ram da ;)

 

Men ja, dersom TS er fast bestemt på 1151 og DDR4, så er det jo ingen diskusjon...

 

Hvorfor vil du ikke vise gjennomsnitt? Det er da det som gir en mest riktig presantasjon av forskjellene...

 

For min del så er det bedre om man sparer pengene og så kjøper en bedre PC senere/oppgraderer PCen, da spesielt mtp skjermkort, og det gir også en større forskjell i FPS en å legge mer penger i RAM

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke vise gjennomsnitt? Det er da det som gir en mest riktig presantasjon av forskjellene...

 

Nei, gjennomsnittsverdier er best egnet til å grovsortere. Man antar (ikke alltid helt korrekt) at det systemet med høyest gjennomsnittlig fps også er det systemet som leverer jevnest ytelse. Forumer over hele verden er stappfulle av poster der folk lurer på hvorfor de opplever hakking i spill, selv om de har kjøpt alt som blir anbefalt.

 

Mest riktig presentasjon får man ved hjelp av frametimes over tid og eventuelt %frametimes. Men det blir såpass uryddig, at man kan nesten kun sammenlikne 2 ting av gangen. Med gjennomsnitts verdier kan man fint sortere så mange skjermkort man vil etter ytelse. Men tallene sier ikke alt, spesielt om opplevelse. Et system som gir 70fps i gjennomsnitt kan være under 60fps oftere enn et system som gir 65fps i gjennomsnitt.

 

Dette er svært aktuelt om man har V-Sync på, på en 60Hz skjerm. Da ønsker man at skjermkortet aldri leverer under 60fps. Hver gang den bikker under, betyr det at et bilde må vises en eller flere ganger ekstra. For oss vil det fortone seg som en jevn bevegelse der hvert bilde viser seg i 16,7ms. Ja bortsett for de bildene som måtte vises om igjen fordi skjermkortet ikke var klart med neste bilde. Da vil et av disse 60 bildene stå på skjermen i 33,3ms, eller enda verre; 50ms, om skjermkortet enda ikke er klart med nytt bilde etter den oppdateringen heller. Begge disse eksemplene er forsinkelser som de aller fleste vil legge merke til. Det nytter fint lite å ha 100fps gjennomsnittlig om du bikker under 60fps for ofte. Du vil oppleve dette som hakking.

 

Med kraftigere skjermkort, og raskere skjermer blir problemene ikke merkbare for en del, men noen av oss vil fremdeles synes denne hakkingen er plagsom. Det en kan se på det som, er at om din 60Hz skjerm får levert under 60 fps, så blir den i praksis en 30Hz skjerm så lenge dette står på. Annenhvert bilde kommer nemlig ikke frem i tide. Nå, 144Hz skjerm høres jo mye bedre ut. Men om den får levert 140fps i stedet for 144, så er den også i praksis en skjerm med halvvert oppdateringsfrekvens, og 72Hz høres vel ikke så mye bedre ut en 60Hz egentlig? Sannheten er at de fleste med 144Hz skjerm ligger under 144fps mye oftere enn de er klar over.

 

Mye av denne problemstillingen forsvinner jo med G-Sync. Eller man kan skru av V-Sync og si hei til "tearing" i stedet. Men om RAM'en din holder deg igjen, slik at flere bilder blir stående på skjermen i stort over 30ms, ja da opplever du det som hakking, G-Sync eller ei, og V-Sync eller ei.

 

For min del så er det bedre om man sparer pengene og så kjøper en bedre PC senere/oppgraderer PCen, da spesielt mtp skjermkort, og det gir også en større forskjell i FPS en å legge mer penger i RAM

 

Jeg skjønner ikke helt? Om RAM er for treg for et GTX970 for eksempel. Vil den ikke da være for treg til å holde følge med et tilsvarende "Pascal" eller "Volta" også?

 

Nytt skjermkort ~3500Kr. Prisforskjell på RAM du anbefalte og den jeg anbefalte ~300Kr. Hun får da 1066MHz raskere brikker. Hun kjøpte datautstyr for ~20.000Kr. Oppgradering på 300Kr blir altså +1,5% ekstra (Bortsett fra at hun faktisk sparte 200Kr med mitt forslag). Skjermkortet bør byttes/oppgraderes kanskje 1 eller 2 ganger i løpet av maskinens levetid. Jo raskere RAM du har fra utgangspunktet, desto mindre sjanse for at den trenger å oppgraderes i løpet av maskinens levetid. Rett og slett en grisebillig forsikring..

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestillt;

Proshop (Asus Z107-A skjermkort, MSI GTX970 grafikk kort, i5-6600K Skylake CPU, Cooler Master EVO 212 og EVGA SuperNova 850 , HyperX Fury 2400mhz 16GB RAM),

Komplett (Fractal Design Define R5 abinett og AOC 24"  G-Synch skjerm) 

...og så henter jeg noe (EVO 850 500GB SSD disk, WIN10 og Razer BlackWidow Chroma tastatur) på Expert i ettermiddag  med 20%

 

 

...og til alle dere som har refert til "faren" igjennom denne tråden.... surprise...jeg er mora :-)

 

Jeg refererte til far, så den skal jeg ta på min kappe :p

 

Så ut som et veldig bra oppsett, som kommer til å være bra i en god stund fremover (sitter selv på Ivy Bridge som er allerede 3 generasjoner gammel som fortsatt fungerer kjempe bra).

 

Dette er jeg sikker på at gutten din blir glad for :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...