Gå til innhold

Bygge gaming pc til sønnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe ... Insisterer og insisterer. Det er ditt valg, og som jeg har sagt blir ingen av alternativene du har listet opp feil.

Mine argumenter er:

- 4690K gir god ytelse for litt mindre penger.

- R9 390 er bedre ut-av-boksen, siden du har nevnt at overklokking ikke står på toppen av lista

- FreeSync er rimeligere enn Gsync

 

Med god gammel gamer-mentalitet så tenker jeg altså på bang-for-the-buck

 

Men igjen, arugmentene andre veien må jo bli

- 6600K er nyere, litt bedre og socket 1151 støtter flere funksjoner

- nvidia-kort er som regel noe mindre kranglete mhp drivere, og klokker bedre

 

Det blir bra uansett dette :)

Lenke til kommentar

Hehe ... Insisterer og insisterer. Det er ditt valg, og som jeg har sagt blir ingen av alternativene du har listet opp feil.

Mine argumenter er:

- 4690K gir god ytelse for litt mindre penger.

- R9 390 er bedre ut-av-boksen, siden du har nevnt at overklokking ikke står på toppen av lista

- FreeSync er rimeligere enn Gsync

 

Med god gammel gamer-mentalitet så tenker jeg altså på bang-for-the-buck

 

Men igjen, arugmentene andre veien må jo bli

- 6600K er nyere, litt bedre og socket 1151 støtter flere funksjoner

- nvidia-kort er som regel noe mindre kranglete mhp drivere, og klokker bedre

 

Det blir bra uansett dette :)

Må si jeg syntes nvidia sine drivere har tapt seg noe enorm de siste årene...

 

Ellers enig :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok ikke kjøpt "gammel" Z97 teknologi nytt i dag. Da hadde jeg heller sjekket finn.no etter noe brukt til en brøkdel av prisen.

 

Hadde jeg vært i dine sko som far (og skulle kjøpt nytt), så hadde jeg nok gått for I5-6600k med gtx 970 og en 144hz g-sync skjerm til guttungen. Det er nok også det guttungen vil finne mest/best informasjon rundt om på nettet i form av guider og slikt "når" sønnen en gang i fremtiden vil prøve å overklokke litt for å forlenge maskinens levetid.

 

Nvidia er også mye mer populært i dag og vil nok holde seg bedre i pris på bruktmarkedet i tiden fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk matta1985! Magefølelsen her sier også 6600K, Z107-A, GTX970/G-Sync

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1606837&su=16FD55C2-1FA7-480D-96A7-8FD376A25E79

 

Ligger en AOC skjerm inne i listen over 24" 1920x1080 144hz. 3990kr. Alternativ til same pris er https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/23-24-tommer-skjerm/acer-predatorxb240habpr/219760.10992/

 

Har også kikket på en Asus skjerm isteden - 27" 2560x1440 men den er 120hz -  https://www.expert.no/data-og-tilbehor/monitorer-og-skjermer/pc-skjermer/asus-rog-pg278q-monitor/p-228279/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt . Med prismatch (6990kr) og 20% så kommer den på 5600kr. 1600 kr mer... får han utnyttet den skjermen med GTX970? Eller må han ha GTX980 TI?

 

Har lovt å bestille denne uken slik at det forhåpentligvis kommer i neste uke så vi kan bygge/sette opp før bursdagen.

Endret av silversila#77
Lenke til kommentar

Har også kikket på en Asus skjerm isteden - 27" 2560x1440 men den er 120hz -  https://www.expert.no/data-og-tilbehor/monitorer-og-skjermer/pc-skjermer/asus-rog-pg278q-monitor/p-228279/?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt . Med prismatch (6990kr) og 20% så kommer den på 5600kr. 1600 kr mer... får han utnyttet den skjermen med GTX970? Eller må han ha GTX980 TI?

 

Har lovt å bestille denne uken slik at det forhåpentligvis kommer i neste uke så vi kan bygge/sette opp før bursdagen.

Fantastisk god skjerm til 5.600,-

 

Har den selv og bruker den sammen med gtx 980.

 

Du må belage deg på å skru ned grafikken til medium/high dersom du skal bruke gtx 970 i 1440p. Men for å være ærlig så foretrekker jeg 1440p med/high over 1080p ultra.

 

Alternativt kan du kjøpe deg et gtx 980 (eventuelt ti) ;) Men da sprenger du nok budsjettet ditt totalt.

Ser folk selger gtx 980 til 4k på finn for tiden, det er en nokså grei pris.

Lenke til kommentar

Da lar jeg 24" AOC til 3990 kr ligge og beholder GTX970. Han kommer til å sitte ganske nær skjermen så jeg tror 27" (1900x1080) blir vel svært som Kyrre har nevnt tidligere... Med mindre noen mener denne 24" ACER skjermen er vesentlig bedre enn AOC https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/23-24-tommer-skjerm/acer-predatorxb240habpr/219760.10992/ 

 

Må handle noe fra Proshop siden det er utsolgt/lang leveringstid fra Komplett.

Så kjøper jeg det jeg kan på Expert (SSD disk, tastatur, windows) i morgen med 20% rabatt

Da kommer denne lista på tilsammen 19.045kr istedenfor 20.458kr hvis jeg skulle tatt alt fra Komplett.no

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1606837&su=16FD55C2-1FA7-480D-96A7-8FD376A25E79

Lenke til kommentar

 

1600MHz? Hva? Lever vi i steinalderen fremdeles? :p

 

Neida, men det er DDR3 RAM da, det går jo ikke så bra sammen med hovedkortet han har plukket med seg. 1600MHz er ellers greit om man fremdeles er på X58, eller X79 plattform (3 og 4 minnekanaler). Men med en 4690K eller tilsvarende (2 kanals løsning) så er det veldig greit å gå for 2400MHz i stedet, det er vel verdt de 3-400Kr ekstra..

Lenke til kommentar

 

 

1600MHz? Hva? Lever vi i steinalderen fremdeles? :p

 

Neida, men det er DDR3 RAM da, det går jo ikke så bra sammen med hovedkortet han har plukket med seg. 1600MHz er ellers greit om man fremdeles er på X58, eller X79 plattform (3 og 4 minnekanaler). Men med en 4690K eller tilsvarende (2 kanals løsning) så er det veldig greit å gå for 2400MHz i stedet, det er vel verdt de 3-400Kr ekstra..

 

Må faktisk si meg uenig, _JEG_ ønsker i alle fall ikke å betale ekstra for noe jeg ikke direkte merker forskjell i ytelsen på (Har nok mer med hva jeg spiller enn RAMen å gjøre...)

Men dobbel pris? Ikke verdt det IMO

Lenke til kommentar

 

 

 

1600MHz? Hva? Lever vi i steinalderen fremdeles? :p

 

Neida, men det er DDR3 RAM da, det går jo ikke så bra sammen med hovedkortet han har plukket med seg. 1600MHz er ellers greit om man fremdeles er på X58, eller X79 plattform (3 og 4 minnekanaler). Men med en 4690K eller tilsvarende (2 kanals løsning) så er det veldig greit å gå for 2400MHz i stedet, det er vel verdt de 3-400Kr ekstra..

 

Må faktisk si meg uenig, _JEG_ ønsker i alle fall ikke å betale ekstra for noe jeg ikke direkte merker forskjell i ytelsen på (Har nok mer med hva jeg spiller enn RAMen å gjøre...)

Men dobbel pris? Ikke verdt det IMO

 

 

For TS er jo DDR3 uaktuelt nå uansett. Men det kan godt tenkes at du spiller bare spill der du ikke merker forskjell på 1600MHz og 2400MHz. Det har lenge vært en uskreven "regel" at 1600MHz er mer enn "nok".

 

Men i enkelte spill, og da tenker jeg det vel var et veldig godt eksempel i et av BF spillene. Så er faktisk minnebåndbredden fra 1600MHz brikker i 2 kanaler en ganske kraftig festbrems. Ytelse rett i dass. Nizzen testet med flere hastigheter, og der viste det seg ytelses forbedring helt opp til mellom 2133Mhz og 2400MHz en plass om jeg ikke husker feil.

 

Personlig mener jeg at TS burde gått for et 4 kanals oppsett, og da er minnehastigheten såpass lite viktig at man kan bare ta det billigste. Men med bare 2 kanaler så har det altså allerede vist seg at til og med 2133MHz brikker kan bli flaskehals i enkelte spill. Da må man nesten se på prisen på raskere brikker, og se hvor langt man vil strekke seg. For det er ingen grunn til å anta at 1600MHz kommer til å bli regnet som "godt nok" særlig mye lenger. Nye spill-titler kommer til å trille inn en etter en, som vil ha mer minnebåndbredde. Da er 300Kr spart, fryktelig sure kroner, når det er det samme som 10-15 fps i dass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...