Gå til innhold

Bygge gaming pc til sønnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha noe som "funker", ville jeg "gått tilbake" til Z97. Det er det siste fra forrige arkitektur som er finslipt og forbedret siden Z77 arkitekturen. Et Asus HK i toppsjiktet på Z97 kan være like bra som (eller bedre) enn Z107.

Z107 er en helt ny arkitektur som nå skal "inn" på markedet. Jeg påstår ikke at det er et dårligere produkt, men som det har vist seg gang på gang, så er gjerne førsteutgaven av en ny arkitektur på både HK og CPU-siden ikke akkurat mangelfull, men gjerne begrenset i funksjonalitet og tiltenkt potensiale. De neste "oppgraderingene" som følger, kommer med forbedringer basert på tilbakemeldinger ute markedet..... prøv og feil metoden i praksis.

Denne påstand underbygges med "hjemmel" i mange og gode artikler om Intel's Tik-Tok prinsipp.

 

Med det sagt, så er Z97 forrige arkitektur til sitt fulle potensiale. Ergo, her kan du gjøre et knakende godt kjøp.

Gå for et Asus Z97 Premium kort og en 4790K CPU med en Noctua NH D-15 kjøler. Dette er et beist av en kjøler på 1,3 kilo.

 

Har akkurat denne komboen selv, med akkurat det samme kabinettet. Utrolig bra kabinett, og temperaturen på CPU holder seg på nedre del av 30 tallet på Idle, og opp på 50-tallet under gaming. Det skal også sies at jeg har 2 stk Samsung 850 Pro 256Gb i R0, og avskrudd "throttling" i BIOS (CPU går alltid på stock - skrur seg ikke ned ved liten eller ingen belastning)

Har til og med koblet ut vifta på kjøleren uten at CPU'en får hikke under tyngre belastning. Uansett, med vifter på , og DET kabinettet, er det tyst som i graven.....kun en svak sus fra skjermkortet (MSI GTX 980 Gaming 4Gb).

Og komboen HAR overklokk-potensiale så det holder..

Med et GTX 980 Ti kort og et sett med DDR3 2400 MHz RAM, klarer du å bygge en anstendig gamer til under 20K.

Asus Z97, i5-4790K, Noctua NH D-15 kjøler, MSI GTX 989 Gaming 4GB, DDR3 2400 MHZ 2x8GB, 2 x Samsung 850 256GB,

 

Prøver meg på en ny liste :)

Lenke til kommentar

Dvs liste nr 3 ble tilslutt slik:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1607066&su=0BD4E04A-EA42-4743-97A2-2BA411B650A2

Fant ikke HyperX Fury 2400mHz i 2x8GB så la til HyperX Savage 2400mHz isteden..

Ikke noe MSI GTX980TI kort, men  MSI GTX980 Gaming 4GB

 

Droppet 2 stk 256BG Samsung 850 EVO, beholdt den på 500GB (litt rimeligere), Fant ikke i5-4790K, så la til i5-4690K isteden.

 

21,5K for denne pakken, dyrest av de tre.

Lenke til kommentar

Det skjermkortet er bare tull. 10% bedre enn GTX 970 og rundt 60% dyrere. GTX 980 faller mellom to stoler - det er GTX 970 eller 980 TI. I segmentet du ser på vil jeg si det er GTX 970 eller R9 390 som er dine kandidater.

 

Kjøleren du har satt opp koster 1000 kroner - beklager, vet det er mange noctua fanboys der ute med det er den jaggu ikke verd over en 350 kroner Hyper 212 Evo. Hovedkortet du har satt opp der støtter heller ikke SLI, hvis det skulle bli et alternativ en dag.

 

Jeg syntes den pakken var ubalansert. Bytt iallfall skjermkort, hovedkort og kjøler IMO.

Lenke til kommentar

Ja slik jeg ser det så har du dette alternativet du nevner her

Eller

Tilsvarende oppsett (altså socket 1151) men med R9 390 og Free-Sync skjerm

Eller

En variant hvor du går i5 4690K + Asus Z97-A (f.eks) + DDR3 (altså socket 1150) (og så altså GTX 970+G-Sync eller R9 390+Free-Sync).

 

Det er egentlig der du er. Det vil yte veldig likt. Jeg lener litt mot at socket 1150-varianten med R9 390 og Free-Sync vil gi best ytelse ut-av-boksen for minst penger. 

 

Du gjør ingenting "feil" uansett hvilken av disse 3 alternativer du går for. Monitoren bør være 1080p 144hz som vi allerede har snakket om. 

Lenke til kommentar

Velger jeg G-Sync og GTX970 så kan jeg bytte ut den AOC skjermen i lista (https://www.komplett.no/product/815653/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g-sync-g2460pg) med denne som du anbefalte innledningsvis (fant bare FreeSync versjonen på Komplett.no) http://cdon.no/elektronikk/acer-xb240hbmjdpr-tn-24-p31775956?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

 

Denne er 1k billigere enn den AOC skjermen som ligger i listene...

 

Alternativ Z97, i5-4690K, GX 970, G-Sync kommer da på 18K med Acer fra CDON (19K med AOC fra Komplett)

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1607066&su=0BD4E04A-EA42-4743-97A2-2BA411B650A2

 

Lenke til kommentar

i5-4690K, FreeSync, R9 380 = m/Acer 24" 18,5k

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1607098&su=8170E010-ECC2-48BF-AA7C-E0714B1FC072

 

i5-4690K, G-Sync, GTX970 = m/ AOC 24" til 19k evnt 19,5K m/Acer 27"

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1607066&su=0BD4E04A-EA42-4743-97A2-2BA411B650A2

 

i5-6600K, FreeSync, R9 380 = m/ Acer 24" til 19,5k

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1606944&su=41A61A7E-476D-4A2F-A187-22B924D0055E

 

 

i5-6600K, G-sync, GTX970 = m/AOC 24" til 20k evnt 20,5K m/Acer 27"

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1606837&su=16FD55C2-1FA7-480D-96A7-8FD376A25E79

 

 

Varierer fra 18,5K til 20,5K. De koster omtrent det samme disse pakkene.

Nå handler det om å velge den som er best av de 4... nå og i nærmeste fremtid...

Endret av silversila#77
Lenke til kommentar

Hmm ble plutselig veldig usikker vedr den Acer skjerma. Jeg tror det er XB240HA du må ha. Beklager misforståelse. Da kan du like så godt kjøpe AOC

Ja eller denne da til 4,5K http://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACXB270HA/acer-predator-xb270ha-27-pc-skjerm-for-gaming?scid=Pricecomparison2989

 

XB270HA

 

Da får han større skjerm i tilfelle.

Vi er uansett der at det er så lite som skiller de 4 pakkene.

Ultimatum blir - hvis du måtte velge en av de. Hvilken hadde du tatt?

Endret av silversila#77
Lenke til kommentar

Ser du skriver R9 380, men har satt opp R9 390 - bare sånn FYI. R9 390 er riktig.

 

Hvilken av disse pakkene du skal gå for er jaggu ikke lett å svare på siden de er såpass like. Ett argument for å ta pakken med R9 390 er at denne vil yte bedre i de aller fleste spill ut-av-boksen. Med dette mener jeg at hvis man ikke overklokker så vil R9 390 være bedre. Med en gang man overklokker skjermkortet så vil GTX 970 spise opp dette gapet, fordi GTX 970 klokker bedre. Det er veldig enkelt å klokke ett skjermkort btw.

 

Et argument for å ta pakken med nvidia skjermkort er 27" skjerm. Det er alltid positivt med større skjerm. 

 

Jeg vil påstå at pakken med 4690K, GTX 970 og 27" 144hz G-Sync skjerm er det som gir best opplevelse. Det negative er at plattformen er eldre, og prisen vil nok holde seg lavere på bruktmarkedet.

 

Jeg tror jeg sier: Hvis du/dere ikke har planer om å selge dette i nærmeste fremtid så tar du 4690K+gtx 970 og 27". Hvis det er muligheter for at du/dere vil selge for å oppgradere så går du 6600K og R9 390 siden begge disse er nyere.

 

Jeg har nå ikke tatt stilling til selve totalprisen. Det er nok godt mulig man kan få dette noe billigere på andre nettbutikker.

Lenke til kommentar

Jeg reiser til London i morgen, men er hjemme igjen på tirsdag - da er planen å bestille. Så får jeg tråle nettbutikkene da.

 

Fant denne linken

 

http://www.pcgamer.com/best-gaming-pc/

 

Ligner veldig på Z170/i5-6600K/GTX970 versjonen min... Det er nødt til å bli denne med 27" skjerm. Hvis det er lett å overklokke både skjermkort og CPU så kan det fort hende at det blir gjort. Greit å ha den muligheten.

 

Tusen takk for all hjelp! Jeg har bestemt meg (...tror jeg...) *ler*

Lenke til kommentar

Når du sa at sønnen din skulle være med å betale, så tenkte jeg at pris ville være en rimelig stor faktor. FreeSync skjermene er som regel en god del billigere, og AMDs skjermkort som passer til dem, er som regel litt raskere enn Nvidias i samme segment før man overklokker. (Ikke toppmodellene, der er det Nvidia som har ledelsen) Nvidias nåværende generasjon av skjermkort er kjent for å overklokke veldig bra. Mens AMDs er litt mer varierende, du kan få et kort som klokker bra, men også et kort som nesten ikke lar seg overklokke i det hele tatt. Hva dette har å si for ytelsen har jeg kikket på, og skrevet et innlegg om. Kort fortalt må i dette eksempelet et GTX970 overklokkes mye mer for å se resultater, enn et R9 390. På R9 390 blir 91,1% av de første 9% overklokk til ren ytelse. Med GTX970 kortet blir bare 41,7% av de første 6% overklokk om til ytelse. På et punkt vil disse linjene kanskje møtes, spørsmålet er hvor nærme man da er maksimal overklokk. Men med AMD får man altså stort utbytte av en beskjeden overklokk, i motsetning til det samme med et Nvidia skjermkort.

 

Ellers når det gjelder valg av skjerm, så er det et argument for FreeSync til, utover prisen. Og det er at AMD har latt sin FreeSync standard være "åpen". Det vil si at alle nyere skjermkort uavhengig av produsent kan fungere med en FreeSync skjerm og gi Adaptive Sync om produsenten vil at det skal det. Nvidia vil åpenbart ikke at deres skjermkort skal fungere med FreeSync skjermer for øyeblikket. Men de kan ombestemme seg en gang i fremtiden, og legge inn støtte for dette i driveren til dagens skjermkort. Men AMDs skjermkort vil "aldri" kunne støtte G-Sync skjermer, siden de inneholder Nvidia proprietær teknologi, og Nvidia deler ikke. ;) Intel har sagt at de vil legge inn støtte for Adaptive Sync i sine grafikk løsninger i fremtiden. Det vil si at de vil mest sannsynlig fungere med FreeSync. Det vil si noe sånt som 90% av alle nysolgte PC'er om 1-2 års tid. G-Syncs eneste mulighet til å overleve i et slikt marked er om det leverer noe "premium" følelse over FreeSync. (For øyeblikket tør jeg påstå det ikke gjør det.)

 

Kort fortalt igjen; med en FreeSync skjerm er det en liten mulighet for at du får adaptive sync med Nvidia skjermkort en gang i fremtiden (om Nvidia ombestemmer seg), men med G-Sync skjerm er du så og si garantert å kun få adaptive sync med Nvidia skjermkort i all fremtid. Du låser deg altså til Nvidia for fremtiden når det gjelder hvilke skjermkort du kan kjøpe og få adaptive sync med.

 

Jeg synes altså at FreeSync og AMD kombinasjonen for øyeblikket er den beste. Med ett unntak, og det er det du har funnet frem til. :p Rett og slett fordi det finnes for øyeblikket ingen 1920x1080, 144Hz, 27", FreeSync skjerm på markedet. Man kan få denne, som koster ~2800Kr. Den gir bedre bilde, i det den har IPS "type" panel (Samsungs versjon heter PLS), og den har faktisk støtte for trådløs lading av mobiltelefon i sokkelen (for de som synes det er kjekt). Men den er bare FreeSync mellom 40 og 60Hz. Det betyr at den fint kan drives av et R9 380 skjermkort. Men til FPS spill, så synes jeg 144Hz er ganske viktig. Alternativet er å skru av FreeSync og V-Sync i FPS spill for å kutte ned input-lag. Men da er jo hele poenget med FreeSync lagt i søpla på FPS spill. Men til alt annet av spill er dette en god, og ikke minst rimelig løsning. De bedre fargene man får er også kjekt til foto og film.

 

Når det gjelder 24" mot 27" så er jo det en smakssak. Det er bare en ting som ikke kan diskuteres, og det er at bildet blir skarpere på en mindre skjerm med samme oppløsning. Selv foretrekker jeg 27", selv på 1080p. Hovedsakelig fordi på de aller fleste spillene som jeg koser meg med, så lener jeg meg godt tilbake i stolen og spiller med X360 kontroller. Da merker ikke jeg stor forskjell på 1080p og 1440p. Når det kommer til FPS, der man må lene seg frem og spille med mus og tastatur, så blir 27" for stort for meg (skjermen er for nærme tastaturet). Men det er ikke så farlig for meg, da jeg så og si aldri spiller slike spill. De som gjør det mer eller mindre "profft" sier seg imidlertid som oftest enig med meg, i at på vanlig sitte avstand i FPS spill så er 24" å foretrekke. Det er kortere avstand for øynene å vandre, og fokusplanet endres i mindre grad. Man sparer altså millisekunder på å bruke en mindre skjerm. Og i FPS spill online er det svært viktig.

 

Så, når det kommer til valg av skjerm og skjermkort. Vel, det har jo mye å si hvordan man ser på det. Skal man spare penger for å spare penger? Eller skal man spare penger så man kan bruke de et annet sted i datamaskinen?

 

La meg ta et eksempel:

 

Du velger denne FreeSync skjermen i stedet for en av disse G-Sync skjermene. Du har nå "spart" 1500Kr. Da kan du putte dem i lomma, eller du kan bruke dem på en 5820K CPU i stedet for 4690K. Det skiller 1600Kr mellom dem hos Komplett.

 

Så velger du dette AMD skjermkortet, i stedet for det billigste GTX980 fra Nvidia. Du har nå "spart" 1000Kr til, og fått råd til hovedkortet til 5820K i tillegg.

 

RAM prisene er så og si identiske, og 5820K bruker DDR4 som skylake.

 

Det du sitter med nå. Er altså en mye bedre plattform. Men med nesten identisk grafikk ytelse, til samme pris.

 

Men nå synes jeg nesten det skjermkortet fra AMD fortjener minst denne 1440p skjermen. Nærmeste G-Sync alternativ er denne. Da har du igjen "spart" 2500Kr bare på skjermvalget.

 

De ekstra 1000Kr kan du bruke på denne PSU'en. Så trenger du ikke tenke noe mer på om du har nok strøm om du skulle ønske å kjøpe et 390X til senere. :D (Rett skal være rett; R9 390X er kanskje det kortet i Norge som gir best ytelse per krone akkurat nå, men det er også muligens verst i verden på ytelse per watt.)

 

Problemet når man "sparer" alle disse pengene, er at det blir jo forferdelig dyrt! :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om 390x gir mye ytelse for penge så synes jeg taktikken til AMD er litt sleip.

 

Kortet er jo i praksis bare et bloklokket 290x. I utgangspunktet har dem vel bare skrudd opp strømforbruket og gjort kortet raskere.

Resultatet av dette var at kortet nå kunne selges 1500kr dyrere enn 290x.

 

Det er på kanten til rebranding spør du meg :p

 

På nåværende tidspunkt får du 290x til rundt 2k på finn.no.

 

Ikke meningen med offtopic :p Go on...

Lenke til kommentar

Selv om 390x gir mye ytelse for penge så synes jeg taktikken til AMD er litt sleip.

 

Kortet er jo i praksis bare et bloklokket 290x. I utgangspunktet har dem vel bare skrudd opp strømforbruket og gjort kortet raskere.

Resultatet av dette var at kortet nå kunne selges 1500kr dyrere enn 290x.

 

Det er på kanten til rebranding spør du meg :p

 

På nåværende tidspunkt får du 290x til rundt 2k på finn.no.

 

Ikke meningen med offtopic :p Go on...

Nope, 390X er mer effektivt enn 290X... Så sorry, men der var det skivebom ;)

 

R9 390X har også 8GB VRAM...

Lenke til kommentar

Ja, rebrand er det ikke. Remake kan vi kalle det - de har forbedret en god del.

 

Men jeg skjønner ikke poenget med 390X. Det er ikke spesielt mye bedre enn R9 390, så selv om prisen på 390X-kortet nevnt i denne tråden er god så syntes jeg fortsatt ikke det noe godt valg. Jeg ville tatt en R9 390 men en god kjøler (skal ikke snakke for høyt om XFX 390X, men XFX kortene har fått mye pepper opp gjennom tidene) og klokket det selv.

Lenke til kommentar

Selv om 390x gir mye ytelse for penge så synes jeg taktikken til AMD er litt sleip.

 

Kortet er jo i praksis bare et bloklokket 290x. I utgangspunktet har dem vel bare skrudd opp strømforbruket og gjort kortet raskere.

Resultatet av dette var at kortet nå kunne selges 1500kr dyrere enn 290x.

 

Det er på kanten til rebranding spør du meg :p

 

På nåværende tidspunkt får du 290x til rundt 2k på finn.no.

 

Ikke meningen med offtopic :p Go on...

 

Jeg er ikke helt uenig. Men samtidig hadde jeg nok dritt i om arkitekturen var fra 1914 om den fremdeles kunne måle seg med konkurrentene. Og det kan jo R9 380/390 i aller høyeste grad. R9 390X går i min bok på en liten smell mot GTX980 i ytelse grunnet overklokkings-potensialet til 980. Men GTX980 er for øyeblikket minst 1000Kr dyrere, så da blir det seier til 390X likevel.

 

Når det gjelder om det er sleipt eller ikke. Vel, det er jo samme GPU da. Så helt heldig er det ikke at de har gitt den nytt navn om det ikke er noen endringer på den. Men skjermkortet er jo endret med 1000MHz raskere dobbelt så mye VRAM. Så dette er ikke samme produkt sånn sett.

 

Men skal vi snakke om sleip oppførsel som et argument mot en produsent, så er jeg redd Nvidia har gjort seg fortjent til ganske mange ukvemsord selv. Spesielt nå med boikott av FreeSync. Jeg tror vi alle vet at Nvidia hadde støttet dritten ut av FreeSync om det var dem som lå med 20% markedsandel. Men historisk sett kan vi jo også se på bruk av PhysX med AMD skjermkort i kombinasjon med Nvidia skjermkort. Man kunne for eksempel kjøpe et nytt HD7970 og bruke det gamle GTS/GTX skjermkortet som PhysX kort. Men det satte Nvidia en stopper for. Man kunne ha stereoskopisk 3D på Samsungs 120Hz skjermer med Nvidia skjermkort, helt til Nvidia fant ut av det og sperret for 3D i alt annet enn "godkjente" skjermer. Sleip oppførsel er det Nvidia som har skrevet læreboken på...

 

Skjermkort produsentenes svar på Apple. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...