Gå til innhold

Bygge gaming pc til sønnen


Anbefalte innlegg

Gabriel:

Stemmer, dog har Norge innført krav om mva. på eletroniske tjenester ol. Så selv om valget "Norway" ikke er tilgjengelig i listen lurte jeg mer på om dette kan føre til noe aka tollgebyr el.

 

Jeg er sannelig ikke 100% sikker. Men sett at du bestiller en vare fra Tyskland på Ebay. Da kan butikken i Tyskland trekke av VAT (eller kanskje rettere sagt; ikke legge den til.) fordi varen ikke skal omsettes i EU. Ber du om at butikken sender til Sverige, så legger de til VAT da handelen foregår innen EU. Så er spørsmålet om du skal betale MVA ved innføring til Norge, og vi har jo den nye 350Kr's grensen på det. Så om butikken lar være å legge til VAT, så betaler du ikke MVA i Norge heller, så lenge varen inkl. porto koster under 350Kr. Kommer du da over 350Kr så skal du toll deklarere kjøpet og avhengig av varens art betale MVA + evt. toll. Mange selgere på Ebay har ikke peiling på dette, så du risikerer i stedet at de ikke selger under oppgitt pris inkl. VAT. Kommer det over 350Kr da, så betaler du i praksis VAT til Tyskland når du handler, og MVA til Norge ved innførsel.

 

Slik sett tror jeg det er 100% lovlig å ikke deklarere spill kjøpt på G2A.com, så lenge man handler for under 350Kr. Om noe spill kommer på mer enn det, så blir det en samvittighetssak. Da jeg ikke tror Norge har noen mulighet til å ta noen for å ikke betale MVA her. I det lengste betalte ikke Steam MVA til Norge heller. Men nå som de oppgir priser i NOK, så er de pålagt å følge norsk lov. Så bestiller du et spill direkte i Steam så støtter du Norge også med 20% av kjøpesummen. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gabriel:

Stemmer, dog har Norge innført krav om mva. på eletroniske tjenester ol. Så selv om valget "Norway" ikke er tilgjengelig i listen lurte jeg mer på om dette kan føre til noe aka tollgebyr el.

 

Jeg er sannelig ikke 100% sikker. Men sett at du bestiller en vare fra Tyskland på Ebay. Da kan butikken i Tyskland trekke av VAT (eller kanskje rettere sagt; ikke legge den til.) fordi varen ikke skal omsettes i EU. Ber du om at butikken sender til Sverige, så legger de til VAT da handelen foregår innen EU. Så er spørsmålet om du skal betale MVA ved innføring til Norge, og vi har jo den nye 350Kr's grensen på det. Så om butikken lar være å legge til VAT, så betaler du ikke MVA i Norge heller, så lenge varen inkl. porto koster under 350Kr. Kommer du da over 350Kr så skal du toll deklarere kjøpet og avhengig av varens art betale MVA + evt. toll. Mange selgere på Ebay har ikke peiling på dette, så du risikerer i stedet at de ikke selger under oppgitt pris inkl. VAT. Kommer det over 350Kr da, så betaler du i praksis VAT til Tyskland når du handler, og MVA til Norge ved innførsel.

 

Slik sett tror jeg det er 100% lovlig å ikke deklarere spill kjøpt på G2A.com, så lenge man handler for under 350Kr. Om noe spill kommer på mer enn det, så blir det en samvittighetssak. Da jeg ikke tror Norge har noen mulighet til å ta noen for å ikke betale MVA her. I det lengste betalte ikke Steam MVA til Norge heller. Men nå som de oppgir priser i NOK, så er de pålagt å følge norsk lov. Så bestiller du et spill direkte i Steam så støtter du Norge også med 20% av kjøpesummen. :p

 

Tror ikke det er snakk om import når det gjelder virituelle varer?

 

Ser forøvrig ikke at steam gir moms til norge... https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8360-WEJC-2625#taxes

 

Black ops 3 koster så vidt jeg kan se 200kr mindre på G2A enn steam store (Det jeg tok utgangspunk i)

 

EDIT: Men om jeg sparer alt fra 1-300kr hver gang jeg kjøper ett spill så kan man si at i løpet av et par år sparer jeg fort en del 1000-lapper

Lenke til kommentar

Nå er du en stråmann Strato. Hvor sier jeg at jeg heller betaler dobbel pris hos Steam? Sier jeg ikke nettopp at hvis prisforskjellen ikke er for stor, med Fallout 4 som eksempel, så kjøper jeg det heller direkte fra Steam. Disse påstandene du kommer med på mine vegne ser jeg ikke at jeg har skrevet noe som helst sted her.

 

Ingen drittslenging her men stråmann og trolling ser jeg på som ennå mindre kreativt.

Hva er det med denne drittselngingen? Jeg er da ikke et troll eller en stråmann.

 

Jeg forstod det slik at du ikke var klar over at man kan legge til cd-keys i steam som ikke er kjøpt i steam. Dette prøvde jeg å forklare deg. Jeg var heller ikke den eneste som fikk inntrykk av at du hadde missforstått dette.

 

I stedet for å bare si at vi antakelig har missforstått hva du mente så begynner du med "troll", "stråmann" og "du kan ikke norsk". Spar meg da mann. Du har vært på forumet lenge nok til å oppføre deg bedre...

Lenke til kommentar

Strato:

Jeg har jo forklart flere ganger at jeg fint forstår dette med Steam nøkler men likevel fortsetter du å putte ord i munnen på meg (stråmann)? Det er vel ikke jeg som har problemer med å oppføre meg da?

 

Gabriel&Marius:
Takker for saklig og god informasjon :) Jeg sparte jo faktisk rundt 300+ på Mad Max nøkkelen. Kommer nok til å titte mer på denne fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

Gabriel:

Stemmer, dog har Norge innført krav om mva. på eletroniske tjenester ol. Så selv om valget "Norway" ikke er tilgjengelig i listen lurte jeg mer på om dette kan føre til noe aka tollgebyr el.

 

Jeg er sannelig ikke 100% sikker. Men sett at du bestiller en vare fra Tyskland på Ebay. Da kan butikken i Tyskland trekke av VAT (eller kanskje rettere sagt; ikke legge den til.) fordi varen ikke skal omsettes i EU. Ber du om at butikken sender til Sverige, så legger de til VAT da handelen foregår innen EU. Så er spørsmålet om du skal betale MVA ved innføring til Norge, og vi har jo den nye 350Kr's grensen på det. Så om butikken lar være å legge til VAT, så betaler du ikke MVA i Norge heller, så lenge varen inkl. porto koster under 350Kr. Kommer du da over 350Kr så skal du toll deklarere kjøpet og avhengig av varens art betale MVA + evt. toll. Mange selgere på Ebay har ikke peiling på dette, så du risikerer i stedet at de ikke selger under oppgitt pris inkl. VAT. Kommer det over 350Kr da, så betaler du i praksis VAT til Tyskland når du handler, og MVA til Norge ved innførsel.

 

Slik sett tror jeg det er 100% lovlig å ikke deklarere spill kjøpt på G2A.com, så lenge man handler for under 350Kr. Om noe spill kommer på mer enn det, så blir det en samvittighetssak. Da jeg ikke tror Norge har noen mulighet til å ta noen for å ikke betale MVA her. I det lengste betalte ikke Steam MVA til Norge heller. Men nå som de oppgir priser i NOK, så er de pålagt å følge norsk lov. Så bestiller du et spill direkte i Steam så støtter du Norge også med 20% av kjøpesummen. :p

 

Tror ikke det er snakk om import når det gjelder virituelle varer?

 

Ser forøvrig ikke at steam gir moms til norge... https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8360-WEJC-2625#taxes

 

Black ops 3 koster så vidt jeg kan se 200kr mindre på G2A enn steam store (Det jeg tok utgangspunk i)

 

EDIT: Men om jeg sparer alt fra 1-300kr hver gang jeg kjøper ett spill så kan man si at i løpet av et par år sparer jeg fort en del 1000-lapper

 

 

Om oppsummeringen her er korrekt finnes ikke 350Kr's grensen for spill slik jeg antok. Men de sier også her at Steam betaler MVA til Norge, som det også står i linken din (bare Norge er ikke spesifisert) "To the extent VAT applies to a transaction, Valve absorbs that cost and pays VAT itself.".

 

Litt merkelig når jeg nå testet å legge et spill i handlekurven. Kommer til kassen så står det pris: 100Kr på både Total og Subtotal, og på Tax: 0Kr (burde jo stått 20Kr). Så ikke helt god å bli klok på. Kan være de tar utgangspunkt i VAT sats fra sin hjemstat i USA eller noe.

 

De sier uansett: Don't worry about it, we'll do that for you.

 

Hvordan man skal være lovlydig når man handler fra G2A.com ble jeg plutselig veldig usikker på...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra 1. juli 2011 ble det bestemt at det skal være mva på elektronisk leverte tjenester/varer fra utlandet som programmer, spill, spotify og lignende. Det er tilbyderen sitt ansvar å kreve inn og betale mva til Norge kvartalvis.

Som privatperson trenger man altså ikke å tenke på mva når man handler varer fra steam og lignende.

 

Som næringsdrivende er det litt anerledes. Det er da kjøperen (den næringsdrivende) sitt ansvar å rapportere inn mva og betale denne. Selv om den næringsdrivende ikke er mva-registrert så skal mva på elektroniske tjenester fra utland rapporteres inn og betales. Et vanlig eksempel på dette er for eksempel kostnader til google drive, dropbox og lignende.

Rapporteringen som beskrevet over gjøres via altinn.no.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Gabriel&Marius:

Takker for saklig og god informasjon :) Jeg sparte jo faktisk rundt 300+ på Mad Max nøkkelen. Kommer nok til å titte mer på denne fremover.

 

G2A.com er egentlig mer som finn.no, bare for software og med finns betalings løsning. Så G2A.com er ikke egentlig en spesielt trygg plass å handle. Jeg kjøpte Kerbal Space Program til GOG derfra, viste seg å være kredittkortsvindel. Så GOG tok bare å fjernet spillet fra biblioteket mitt. Jeg fikk G2A til å betale meg tilbake, men det var en tungvindt prosess. Og skulle jo strengt tatt ikke skjedd. På den annen side skulle nå GOG i det minste ha gitt meg beskjed på mail om at de fjernet spill fra biblioteket mitt også. Om jeg ikke kan handle spill på tilbud andre steder enn hos GOG så blir det slutt på å bruke dem.

 

Handlet også en Windows nøkkel på G2A som viste seg å ikke virke, da skulle selger ha meg til å ta print screen for å dokumentere at det ikke funket. Fikk ny nøkkel da, men igjen, fryktelig tungvindt. Og den nye nøkkelen slutter nok å fungere før eller siden den også...

 

Jeg anbefaler ikke G2A med mindre man skal spille spillet med en gang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gabriel&Marius:

Takker for saklig og god informasjon :) Jeg sparte jo faktisk rundt 300+ på Mad Max nøkkelen. Kommer nok til å titte mer på denne fremover.

 

G2A.com er egentlig mer som finn.no, bare for software og med finns betalings løsning. Så G2A.com er ikke egentlig en spesielt trygg plass å handle. Jeg kjøpte Kerbal Space Program til GOG derfra, viste seg å være kredittkortsvindel. Så GOG tok bare å fjernet spillet fra biblioteket mitt. Jeg fikk G2A til å betale meg tilbake, men det var en tungvindt prosess. Og skulle jo strengt tatt ikke skjedd. På den annen side skulle nå GOG i det minste ha gitt meg beskjed på mail om at de fjernet spill fra biblioteket mitt også. Om jeg ikke kan handle spill på tilbud andre steder enn hos GOG så blir det slutt på å bruke dem.

 

Handlet også en Windows nøkkel på G2A som viste seg å ikke virke, da skulle selger ha meg til å ta print screen for å dokumentere at det ikke funket. Fikk ny nøkkel da, men igjen, fryktelig tungvindt. Og den nye nøkkelen slutter nok å fungere før eller siden den også...

 

Jeg anbefaler ikke G2A med mindre man skal spille spillet med en gang..

 

Ser den, pleier å sjekke selgeren før jeg kjøper, om det er en ny så kjøper jeg heller ett annet sted.

 

CJS kjøper inn selv så vidt jeg vet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om 390x gir mye ytelse for penge så synes jeg taktikken til AMD er litt sleip.

 

Kortet er jo i praksis bare et bloklokket 290x. I utgangspunktet har dem vel bare skrudd opp strømforbruket og gjort kortet raskere.

Resultatet av dette var at kortet nå kunne selges 1500kr dyrere enn 290x.

 

Det er på kanten til rebranding spør du meg :p

 

På nåværende tidspunkt får du 290x til rundt 2k på finn.no.

 

Ikke meningen med offtopic :p Go on...

Nice try....not :rofl:

Lenke til kommentar

 

Gabriel&Marius:

Takker for saklig og god informasjon :) Jeg sparte jo faktisk rundt 300+ på Mad Max nøkkelen. Kommer nok til å titte mer på denne fremover.

 

G2A.com er egentlig mer som finn.no, bare for software og med finns betalings løsning. Så G2A.com er ikke egentlig en spesielt trygg plass å handle. Jeg kjøpte Kerbal Space Program til GOG derfra, viste seg å være kredittkortsvindel. Så GOG tok bare å fjernet spillet fra biblioteket mitt. Jeg fikk G2A til å betale meg tilbake, men det var en tungvindt prosess. Og skulle jo strengt tatt ikke skjedd. På den annen side skulle nå GOG i det minste ha gitt meg beskjed på mail om at de fjernet spill fra biblioteket mitt også. Om jeg ikke kan handle spill på tilbud andre steder enn hos GOG så blir det slutt på å bruke dem.

 

Handlet også en Windows nøkkel på G2A som viste seg å ikke virke, da skulle selger ha meg til å ta print screen for å dokumentere at det ikke funket. Fikk ny nøkkel da, men igjen, fryktelig tungvindt. Og den nye nøkkelen slutter nok å fungere før eller siden den også...

 

Jeg anbefaler ikke G2A med mindre man skal spille spillet med en gang..

 

Jepp jeg oppfattet det også som en litt ebay aktig tjeneste.

 

Det er akkurat slike ting du her nevner som er basis for skepsisen jeg uttrykte tidligere (selv om jeg ikke kom på det scenarioet akkurat da) og som gjør at jeg helst ikke anbefaler slike "nøkkeltjenester" med mindre jeg kjenner de godt. Mad Max+DLC ble så langt installert så får man se om det skjer noe. Selgeren hadde 100% ranking.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...