Gå til innhold

[Løst] Dårlig dekning - må opp med repeater?

Even1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i et gammel tømmerhus hvor det kan virke som det ligger aluminiumsfolie i veggene.

Vi har i ene enden av huset kontor, hvor PC og router er plassert. Dette skal fortsette å være på samme plassering. Routeren er fra Telenor, en ZyxEL P8702N med både 2,4GHz og 5GHz.

I andre enden av huset har vi ingen dekning. Dette gjelder både 1. og 2. etg. 

Min tanke er at jeg må kable meg ut fra routern, og få opprettet en repeater i hver av etasjene i andre enden av huset. 

Hvilke produkt kan dere anbefale til dette?

Jeg vil gjerne unngå at det dukker opp et nytt nettverk for hver av de trådløse enhetene... Er det mulig at alle tre enhetene "slår seg sammen", og jeg fortsatt kun ser det ene 2,4GHz nettverket og 5GHz nettverket?

Jeg antar at trådløse repeatere er dårlige greier? (Som ikke har kablet inngang?)

Det skal sies at vi har tilholdssted på landsbygda, og ikke mer enn 6-7MB linje inn...

Takknemlig for alle konstruktive tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg selv 2 routere, med ulike kanaler på trådløs kobler det gjennom switch så jeg ha fint dekning på de fleste steder.

Du bør strekke kabel f.eks Cat6 slik at routeren kommer nærmere deg.

6 mbit er ingen ting, så det burde du ha fått med de fleste routere i dag.

Fleste burde fint klare 150 mbit greit på 2.4 ghz båndet.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg bor i et gammel tømmerhus hvor det kan virke som det ligger aluminiumsfolie i veggene.

Vi har i ene enden av huset kontor, hvor PC og router er plassert. Dette skal fortsette å være på samme plassering. Routeren er fra Telenor, en ZyxEL P8702N med både 2,4GHz og 5GHz.

I andre enden av huset har vi ingen dekning. Dette gjelder både 1. og 2. etg. 

Min tanke er at jeg må kable meg ut fra routern, og få opprettet en repeater i hver av etasjene i andre enden av huset. 

Hvilke produkt kan dere anbefale til dette?

Jeg vil gjerne unngå at det dukker opp et nytt nettverk for hver av de trådløse enhetene... Er det mulig at alle tre enhetene "slår seg sammen", og jeg fortsatt kun ser det ene 2,4GHz nettverket og 5GHz nettverket?

Jeg antar at trådløse repeatere er dårlige greier? (Som ikke har kablet inngang?)

Det skal sies at vi har tilholdssted på landsbygda, og ikke mer enn 6-7MB linje inn...

Takknemlig for alle konstruktive tilbakemeldinger!

Hvor store avstander snakker vi om i huset ditt? Er av vesentlig verdi! Tømmervegger mm er en utfordring. 

Har du plassert ruteren midt i huset? Om ikke, gjør det og skaff deg en ruter som sender lenger.

Selv har jeg: http://www.wifiplanet.eu/produkt/wireless-lan/router/ac1200r

I tillegg har jeg en stasjonær langt unna der sønnen i huset gamer. Der var ikke det innebygde wifikortet bra nok ei heller et par andre USB adaptere vi testet fra Jensen og Dlink. Vi gikk derfor til innkjøp av ALFA sin WIFI USB adapter som gjorde jobben suverent. AWUS036 er rå! Har du ikke hatt dekning på avstand fra før, så får du det trolig nå om den passer bruken.

http://www.wifiplanet.eu/produkt/wireless-lan/usb-adapter/awus036ac  (test info: http://www.tek.no/artikler/alfa-network-awus036ac/165487)

Alt er jo mulig, men spørs om det er behov for det hos deg..  Foreslår alternativt 2 rutere i huset som LMH1 er inne på her. Det er også en god løsning.

Lykke til!

Endret av El Delfino
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Router er plassert i ene hjørnet av huset, så ugunstig plassering sånn sett. Huset strekker seg nok i alle fall 12 meter langt. Så det blir noen meter til stua som er i andre enden.

Jeg trodde at repeater og aksesspunkt var samme sak. Skjønner jeg tar feil her!

Har for øvrig en router til overs. Det er en Asus RT-AC66U. Er det mulig å bruke denne til noe fornuftig i denne sammenheng?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...