Gå til innhold

Windows 10 bridge 10 gigabit SFP+ med rj45 gir dårlig hastighet

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, fant ut at windows 10 pro, hvis jeg bridger Mellanox connect x2 og kobler fra denne så får jeg redusert opplastinghastighet til 1-3 mbit. Trodde først det var internetlevrandøren men viste seg var bridge.

Hvis jeg ikke gjør det får jeg 100 nedlasting og 99 mbit opp.

Har noen peiling om det er feil med drivere eller windows 10?

Tror problemer ligger enten i drivere eller windows 10, har prøvd å laste ned alle windows 10 oppdateringene men fremdeles skjer dette. Vet noen hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg henger ikke helt med på spørsmålet ditt, men ut fra overskriften så får jeg en mistanke om at det muligens kan være andre årsaker til lav hastighet. Husk at Ethernetstandarden ikke gir feilmelding med bruk av dårlige/svake kabler, kontakter eller patchesnorer. Ethernet har heller ingen automatisk 10x reduksjon dersom det kobles til en dårlig kabel.

Det betyr i praksis at reell datahastighet gjerne kan bli kraftig redusert dersom du skifter fra 1GbE SFP moduler til 10GbE SFP+ moduler uten at du samtidig oppgraderer patchesnorene og nettverket til sambandsklasse Ea (Cat.6a). Ofte er patchesnorene det svakeste ledd, dernest selve RJ45 konnektorene i kabelnettet.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med kabelene å gjøre,

Tror enten det er driverproblem, windows feil i windows 10.

Eller måten windows har satt opp bride. God mulig for å sette opp en bru som det heter på norsk må vel muligens nettverkkortene være like? Kan det ha noe å si? Eller kanskje windows tror det er 100 mbit ethernet kontroller som blir feil?

Jeg brukte det kun for å teste med en annen maskin at Mellanox connect x2 kortene funger greit.

Nå er vel egentlig disse kortene bregnet på windows 2012 server eller nyere, men siden windows 10 ble lansert har de muligens overført driverdatabasen derfra, kanskje det har noe å si?

Siden det ikke finnes drivere til Mellanox connect x2 for verken windows 7 eller windows 8.1

Tror det i dette tilfellet er lite vits å ta kontakt med produsent siden de vil si nok disse kortene er beregnet på datasenter\servere ikke for arbeidstasjoner\PC til privatbruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mmmm, om du sier det så. Men dersom du bruker serverkortet Mellanox connect x2 i PC'en og en standard 10GBase-T modul i switchen så skurrer det i mine ører. Klarer ikke å finne at Mellanox connect x2 støtter IEEE standarden 802.3an. Første bud er å kjøre samme protokoll i begge ender. Innen 10GbE så finnes det mange standarder både for protokoll og for koding. Dessuten, har du sjekket at PC'en din støtter Mellanox connect x2 ?

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Bruker Mellanox connect x2 kun for å koble sammen maskiner, har ikke switch til de siden man må ha enorme switcher for datarom.

Tviler på det er kompaktiblitetsproblemer med hovedkort siden har ikke opplevet en maskin som det ikke funger med.

Men ja, kan være som du sier, IEEE standarden 802.3an kanskje ikke støtter vanlig nettverkkort over bridge tilkoblinger.

Det kanskje er årsaken til redusert hastighet.

Lenke til kommentar

Fikk ikke helt tak i det fra teksten til TS. Hvis man sier at du har tre maskiner, A, B, C hvor B er maskinen som du setter opp bridge på. Transfer rate fra A til C via B gir dårlig ytelse. Men får du samme dårlige ytelse A <-> B og B <-> C?

Lenke til kommentar

Største problemet er hvis jeg jeg kobler kun til A med nettverkkabel og har koblet fra SFP+ mellom 2 maskinene

Der synker plutselig hastigheten dramatisk på opplasting.

Men vet ikke hvorfor, siden er korte frakoblet så burde den fysisk være deaktivert i bridge.

Kan være den prosessen ikke skjer automatisk og overfører til kortet som sender tilbake til neste kort.

Har jeg koblet A <-> B og B <-> C så får jeg full hastighet.

Dette syns jeg er litt rart. Hvis man må deaktivere bridge om man ikke bruker det andre kortet.

Men vet ikke om bridge blir samme som switch i praksis bare programvare basert, så om man skulle koble fra den ene skulle det ikke gi dårligere hastighet av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...