Eriksendrul Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Dette er slik dataen min er i dag Mainboard : ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX Processor : Intel Core i5 3570K @ 3400 MHz (max : 4141) Physical Memory : 8192 MB DDR3-SDRAM Hard Disk : Samsung SSD 840 EVO 250G (250GB) Om jeg skulle bytte ut en av disse komponentene, hvilken burde jeg bytte og evt til hva ? Tenkte jeg kunne oppgradere dataen litt siden jeg har rå til det for øyeblikket og vil ha litt mer økt effekt i spill. Jeg har et GeForce GTX 970 grafikk kort, men det bytter jeg ikke ut siden det ikke er så lenge siden jeg kjøpte det. Vil jeg merke noen økning i fps eller generell video kvalitet i spill om jeg bytter til en kraftigere i7 cpu? Jeg har en vanlig Samsung S24B300 24``Full HD 1920*1080, Vurderer også og kjøpe ny skjerm. Muligens en 144 hz. jeg har hørt mye prat om 144 hz men hvor mye bedre er det ? Og har 144 hz skjerm mulighet for høyere oppløsning en 1920*1080, og burde jeg isåfall oppgradere noe annet i pc om jeg skal kjøre spill på høyere oppløsning en 1920*1080 ? Regner med at det krever mer fra pc og kjøre på høyere oppløsning så lenge skjermen støtter det. Regner med at dette er en skjerm som er meget god Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q Endret 20. oktober 2015 av Eriksendrul Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Kjør på med 8GB minne. Muligens en heftigere kjøler da du burde klare mer på den CPU'en. Bortsett fra det må du nok til med enda et 970 for å få nytte av Rog swift skjermen Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Hvis du skal gå for den skjermen, så burde du ha 2 stk 970, har det selv og det fungerer veldig bra. Eller evt selge ene 970 og kjøpe 980Ti (det jeg hadde gjort hvis jeg var deg). Så overklokker du prosessoren din litt Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Kjør på med 8GB minne. Muligens en heftigere kjøler da du burde klare mer på den CPU'en. Bortsett fra det må du nok til med enda et 970 for å få nytte av Rog swift skjermen Så jeg vill ikke kunne bruke den skjermen noe særlig med ett 970 kort ? Kan evt kjøpe skjermen nå og enda ett skjermkort neste måned Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Hvis du skal gå for den skjermen, så burde du ha 2 stk 970, har det selv og det fungerer veldig bra. Eller evt selge ene 970 og kjøpe 980Ti (det jeg hadde gjort hvis jeg var deg). Så overklokker du prosessoren din litt hvor mye kraftigere er et 980 kort vs 2* 970? Endret 21. oktober 2015 av Eriksendrul Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 http://www.pcgamer.com/nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/ Du finner flere tester på den url, husk med SLI kommer driverproblemer, varmere skjermkort om de er nærme hverandre, og så spill som drar lite nytte av SLI. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Kjør på med 8GB minne. Muligens en heftigere kjøler da du burde klare mer på den CPU'en. Bortsett fra det må du nok til med enda et 970 for å få nytte av Rog swift skjermen Så jeg vill ikke kunne bruke den skjermen noe særlig med ett 970 kort ? Kan evt kjøpe skjermen nå og enda ett skjermkort neste måned 144Hz vil si at skjermen viser 144 bilder i sekundet, Hz er rett og slett det samme som fps. Hvis du får 144+ fps i spillene du spiller så er det ikke noe vits å oppgradere skjermkortet. Hvis man får for eksempel 80 fps i et spill så utnytter man ikke skjermen ordentlig, men du vil uansett få en bedre opplevelse med en 144Hz skjerm hvis du får 80 fps. Det blir mer smooth/ "mindre lag" i bildet i mangel på bedre ord 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Skulle gjerne lik å vite: http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/ Dette er den raskeste skjermen på markedet. gaming industry’s first 240 Hz monitor Men skal man ha høyere oppløsning: Asus ROG Swift PG278Q Så det finnes ikke noe skjermer med 2560 x 1440 og 240 hz. Er usikker på om det har flere årsaker, siden man må ha 980 TI SLI oppsett om man skal klare dette, men tror også kabelen muligens blir en liten flaskehals. Dessverre som også problemet er G-SYNC eller freesync disse er nok viktigere frem til skjermprodusentene finner alternative løsninger. Blir muligens løst med displayport 1.3 som skulle ha kommet i September 15, 2014 men finner ikke eneste kabel som støtter 4k\8k som jeg vet om, de fleste kabelene støter maks 2560 x 1440 som jeg har funnet. Så for å løse dette, må vel kanskje produsentene bruke flere kabeler? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Trur jeg går for og oppgradere skjermen for så og kjøpe et 980 kort senere. Muligens julegave. Jeg har en lukket vannkjøler,vil det være nok til og overklokke cpu? Evt noen med klokke erfaring som kunne hjelpet vi skype for eks ? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Det er lett å overklokke en K prosessor: Eneste du trenger er å sette volt for: CPU : i5-3570K (helst ikke mere en 1.4v bør helst være under 1.35 Ram (DDR3 ram) 1.5 volt eller 1.65 volt for noen rambrikker sjekk mot din produsent. Og endre multiplikatoren (Tror den heter BCLK\PEG frequensy på asus hovedkort). Så blir vel å teste i prime 95 og måle tempraturene med hardware monitor. Husk å slå av intel speedstep ellers vil prosessoren klokke seg ned. Husk å ta få steg av gangen på klokkehastigheten. Sett riktig hastighet på ram eller lavere klokkehastighet. Det kan ungå problemer med rambrikkene får maskinen å fryse. Husk også å ta backup, om maskinen skulle fryse under windows lastingen kan verstefal skje at filsystemet blir uleslig så i vertefall må du reinstallaere windows så tenk på dette og du sitter på RAW filsystem som er nærmest umulig å gjennopprette uten en full formattering. Endret 21. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Skulle gjerne lik å vite: http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/ Dette er den raskeste skjermen på markedet. gaming industry’s first 240 Hz monitor Men skal man ha høyere oppløsning: Asus ROG Swift PG278Q Så det finnes ikke noe skjermer med 2560 x 1440 og 240 hz. Er usikker på om det har flere årsaker, siden man må ha 980 TI SLI oppsett om man skal klare dette, men tror også kabelen muligens blir en liten flaskehals. Dessverre som også problemet er G-SYNC eller freesync disse er nok viktigere frem til skjermprodusentene finner alternative løsninger. Blir muligens løst med displayport 1.3 som skulle ha kommet i September 15, 2014 men finner ikke eneste kabel som støtter 4k\8k som jeg vet om, de fleste kabelene støter maks 2560 x 1440 som jeg har funnet. Så for å løse dette, må vel kanskje produsentene bruke flere kabeler? Det finnes mange sinnsyke skjermer, men det er meningsløst å masseprodusere dem siden det ville vært ca 0 salg pga annen maskinvare som trengs. Ting lages i trinn så når det kommer et kort som har tilsvarende ytelse som 980Ti til 2.500,- så vil de andre produsentene kunne lansere produkter der man slipper flaskehalsen på GPU siden, så skapes en ny flaskehals som etterhvert blir eliminert og sånn går det videre hele tiden Ja, jeg vet at et 980Ti kort til 2.500,- høres rart ut, men hvis man ser tilbake så kostet en Pentium 133MHz like mye som noen av de råeste i7 CPU'ene i dag Ytelse pr. krone økes betraktelig hvert år, men når spill for eksempel trenger mer kraft hele tiden så merker vi det egentlig ikke. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Mye av dette er takket være konkuransen fra AMD. Så mye avhenger om AMD Zen vil kunne gi bedre ytelse en FX 8250 og HD 7970 som APU ellers tror jeg de neste 5 årene vil utviklingen stå stille på cpu og skjermkortmarkene. Kanskje vi i gjennomsitt ser ytelse økning 10% per år eller lavere. Tror muligens med DDR4 og DDR5 og SSD disker og 10 gigabit ethernet kanskje her det vil skje mest de neste 5-10 årene? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Med 4K skjermer så er GPU produsentene nødt til å fikse GPU'er som takler 4K som ikke koster 6.000,-+++. Tror det blir en liten "revolusjon" de neste 2 årene, men jeg tar vel sikkert feil Spill skal selvfølgelig også ha bedre grafikk, så har vi VR, så jeg tror Nvidia og AMD faktisk har veldig mye press på seg for tiden. Problemet er vel at de tjener gode penger uansett så det er ikke sikkert de har nok press på seg. Det er "ikke noe problem" å lage kraftigere saker billigere, men det å koste på seg produksjonsutstyr og selge nok er en stor faktor. Føler også at de aller fleste folk er fornøyd med 1080p og grafikknivået foreløpig. Så er det jo ekstremt mye penger i mobile enheter og salget i PC markedet har blitt mer og mer for entusiaster. Vanskelig likning dette her. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Jeg gleder meg til nvidia GTX 1080 serien eller R9 480x. Håper da i begge tilfeller Displayport 1.3 og HDMI v2 er standard, disse gjør mere støtte for 4k\8k. Skulle gjerne kjøpt nye skjermer: Philips 40" 4K LED BDM4065UC/00 Samsung U28E590DS Men du er vel enig begge disse, ingen av disse er noe særlig gaming skjermer. Funger sikkert greit til film, kontor og bilderedigering\videoredigering. Men skal man spille, så er begge disse flaskehals som det holder. Skal man ha: Nvidia Extra Glasses for 3D Vision 2 Har man plutselig ikke noe valg lengere, man må beholde skjermen man har fra før. Slik gir dårlig bilde i full hd og skal man ha 3d bør det minst være 4k. Og slike briller gir ekstra anstrengelser, og gir mye mørkere bilde, omtrent som solbriller, selv om det har blitt bedre sisten første generasjonen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Eriksendrul: Jeg vil anbefale å gå for skjermen og ikke noe mer i denne omgangen. G-sync og høyere oppfriskningsrate er nok det mest virkningsfulle oppgraderingen du kan gjøre nå. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Eriksendrul: Jeg vil anbefale å gå for skjermen og ikke noe mer i denne omgangen. G-sync og høyere oppfriskningsrate er nok det mest virkningsfulle oppgraderingen du kan gjøre nå. G-Sync, Er det noe som krever ikke det mye ? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Trur jeg går for og oppgradere skjermen for så og kjøpe et 980 kort senere. Muligens julegave. Jeg har en lukket vannkjøler,vil det være nok til og overklokke cpu? Evt noen med klokke erfaring som kunne hjelpet vi skype for eks ? Er ikke noe vits å oppgradere til 980, gå ihvertfall for 980Ti. 1440p er rundt 80% flere piksler enn 1080p, så du trenger litt mer kraft enn 1080p for å si det sånn Hvis jeg setter ned på noen setting til high på The Witcher 3, så får jeg rundt 100fps med 2 stk 970. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) http://www.pcgamer.com/nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/ Du finner flere tester på den url, husk med SLI kommer driverproblemer, varmere skjermkort om de er nærme hverandre, og så spill som drar lite nytte av SLI. Ser at 980Ti Kortet er bra men jeg er jo ikke veldig imponerende med under 50 fps average i gta v på 1440 p :S Endret 21. oktober 2015 av Eriksendrul Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Skulle gjerne lik å vite: http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/ Dette er den raskeste skjermen på markedet. gaming industry’s first 240 Hz monitor Men skal man ha høyere oppløsning: Asus ROG Swift PG278Q Så det finnes ikke noe skjermer med 2560 x 1440 og 240 hz. Er usikker på om det har flere årsaker, siden man må ha 980 TI SLI oppsett om man skal klare dette, men tror også kabelen muligens blir en liten flaskehals. Dessverre som også problemet er G-SYNC eller freesync disse er nok viktigere frem til skjermprodusentene finner alternative løsninger. Blir muligens løst med displayport 1.3 som skulle ha kommet i September 15, 2014 men finner ikke eneste kabel som støtter 4k\8k som jeg vet om, de fleste kabelene støter maks 2560 x 1440 som jeg har funnet. Så for å løse dette, må vel kanskje produsentene bruke flere kabeler? Den Eizioen er ikke "ekte 240hz" den er 120hz + litt "juks" 1. First pass refresh is overdriven, done in total darkness (erases previous refresh).[/size] 2. Second pass refresh is clean, done in total darkness (erases overdriven refresh). 3. Strobe backlight flashes at end of second pass refresh (clean refresh seen by eyes). Source: page 15 of EIZO FDF2405W manual, same method as EIZO FG2421. So while the EIZO Foris FG2421 is doing black frame insertion via a LightBoost-style strobe backlight (white paper) strobing 120 times a second, it is creating cleaner and sharper LCD refreshes, for CRT motion clarity without VA overdrive/ghosting artifact Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Skulle gjerne lik å vite: http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/ Dette er den raskeste skjermen på markedet. gaming industry’s first 240 Hz monitor Men skal man ha høyere oppløsning: Asus ROG Swift PG278Q Så det finnes ikke noe skjermer med 2560 x 1440 og 240 hz. Er usikker på om det har flere årsaker, siden man må ha 980 TI SLI oppsett om man skal klare dette, men tror også kabelen muligens blir en liten flaskehals. Dessverre som også problemet er G-SYNC eller freesync disse er nok viktigere frem til skjermprodusentene finner alternative løsninger. Blir muligens løst med displayport 1.3 som skulle ha kommet i September 15, 2014 men finner ikke eneste kabel som støtter 4k\8k som jeg vet om, de fleste kabelene støter maks 2560 x 1440 som jeg har funnet. Så for å løse dette, må vel kanskje produsentene bruke flere kabeler? Den Eizioen er ikke "ekte 240hz" den er 120hz + litt "juks" 1. First pass refresh is overdriven, done in total darkness (erases previous refresh).[/size] 2. Second pass refresh is clean, done in total darkness (erases overdriven refresh). 3. Strobe backlight flashes at end of second pass refresh (clean refresh seen by eyes). Source: page 15 of EIZO FDF2405W manual, same method as EIZO FG2421. So while the EIZO Foris FG2421 is doing black frame insertion via a LightBoost-style strobe backlight (white paper) strobing 120 times a second, it is creating cleaner and sharper LCD refreshes, for CRT motion clarity without VA overdrive/ghosting artifact har hørt mye om ekte og falsk Hz selv men stort sett på tv. Det er vist veldig vanlig og kalle en tv for 100hz selvom det er produsentens "egen" teknologi som gjør slik at de kaller det 100 hz men om du sammenligner den med en vanligere 50-60 hz ( husker ikke hva som var vanlig på TV,) Så er den helt lik . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå