degas Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hvilken skjermoppløsning anbefales/erfares som god å redigere video på ved arbeid ved stor PC-monitor, f.eks. ViewSonic 22"? 1024X768 eller lavere på 17" skjerm virker greit. Men på større skjerm gir en høyere oppløsning godt med plass til det meste, men gir veldig små monitorer/titteleditor i Premiere 6.5. DV-formaet har jo standarden 720x576. Har det noe for seg å gå så lavt, mon tro? Noen som vet råd? degas Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Om du redigerer film er det beste å ha en separat skjerm som du bruker som monitor, og gjør all redigeringen på en dataskjerm som har så høy oppløsning som mulig, slik at timelines og liknende har så høy som mulig oppløsning. Jeg bruker følgende oppsett: - 21" Trinitonskjerm på 1600x1200 oppløsning - Premiere: Play via DV camera - DV kamera ut til tv skjerm. Jeg har med andre ord en liten 15" reise-TV skjerm stående et stykke unna (3-4 meter, på et lite bord i hjørnet av kontoret mitt) som gir et godt inntrykk av hva skjermen, siden den viser hva som streames til videokameraet. Dette krever selvfølgelig at redigeringssoftwaren din, og videokameraet, har støtte for alt dette her. Det er forsåvidt lettere å kjøpe et capture-kort, da de fleste av disse også har kompositt-video ut, som du kan koble til de fleste TV- eller monitorskjermer, noe som gjør at du ser TV-bildet på en TV-skjerm. Om det er målmediet ditt, så er det nok det beste. HJ Lenke til kommentar
degas Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Forsøkte meg på et oppsett med TV og kamera, men har ikke kommet i mål. Anvender noe lavere oppløsning enn 1600X1200(hakket under) på min ViewSonic 22" - syntes skriften ble noget liten. Dette er knall ved arbeid i Photoshop. Dette med TV og bruk av DV-kameraet får jeg ikke helt til å funke. Og har gjort et par forsøk som sagt. Selv om Premiere 6.5 og Sony PC-105e samarbeider helt fint ved capture over Firewire-kortet. DV-kameraet har jo DV-in, og export til tape går uten vansker. Det er jo for galt å ha et ganske nytt 20" fargeTV stående på gjesterommet, da. Noe spesielt capture-kort du kan anbefale? degas Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Om du synes skriften er liten, er det bare å gå for større oppløsning: Det eneste "riktige" er at du klarer å arbeide effektivt. Jeg har aldri brukt capture-kort selv, så jeg vet ikke, men jeg vet at pinnacle har en del av dem som går for rundt tusenlappen. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg bruker 1280*1024. Føler dette er greit på de fleste ting. Har en 19" Eizo T766. Vet ikke om noen spesielle captur kort med s-video ut. Hva med et TVkort? Skulle ikke dette fungere om det har S-video ut eller om du har et skjermkort med S-video ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå