Ann-K1991 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Hei. Leier en leilighet med strøm på halv tolv. Eier har selv tuklet helt sykt med det elektriske anlegget. Selv bor han langt fra byen hvor jeg leier. Jeg lurer på om det er jeg selv som må kontakte varanger kraft for å få en sjekk eller om de selv kommer hit? Strømmen er tuklet med og det er jordingsfeil i vaskemaskinen. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Sannsynligheten er vel liten for at de vil komme på en sjekk med det første. DLE (det lokale elektrisitettilsyn) er pålagt til å utføre periodiske kontroller, men hvem vet når det er. Det er huseiers ansvar at det elektriske anlegget tilfredsstiller de krav som er satt. Det du kan gjøre er å eventuelt kontakte en registrert el.montør firma, og få de til å utføre en sjekk. Og hvis feil blir oppdaget og må utbedres så er det å kontakte huseier, som må betale for det (akkurat hvem som må betale hva osv er jeg veldig usikker på). Endret 20. oktober 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Ta kontakt med huseier først, det er han som eier huset og har ansvaret. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det er strengt talt delansvar mellom eier og bruker av anlegget. Men alt med den faste installasjonen vil i de fleste leieforhold belastes eier vil jeg tro. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Du har kanskje en innboforsikring, og de er ikke interessert i at innboet ditt brenner opp, så de kan gi deg informasjon og formidle kontakt med noen som kan ta en el-kontroll. Eller se her: http://elsjekk.sikkerhetsbutikken.no/Dette koster penger, men gir rabatt på forsikringen i noen år framover Jeg er enig i at man bør kontakte utleier først. Det er litt dumt å gå bak ryggen hans og gjøre noe som kan påføre ham store utgifter. Men samtidig er det viktig at dette er på stell, så dersom han ikke lar seg overtale til å selv bestille en kontroll, gjør oppmerksom på at du da vil bestille en kontroll. Lenke til kommentar
Ann-K1991 Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Han er ikke så seriøs av seg da jeg har mast flere ganger og det fremdeles ikke skjer noe. Ille når man må vaske klær med gummihansker på. :/ får einge forsikringsselskapet eller varanger kraft å høre ka som kan gjøres. Ifølge en jeg kjenner i brannvesnet her er dette som ei brannbombe å bo i. Det ønsker jeg så overhodet ikke :/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Da gir du beskjed til huseier at hvis han ikke starter med en kontroll av det elektriske anlegget av fagmann innen 14 dager så bestiller du selv (for din egen regning) el-kontroll. Varsle også at du kommer til å trekke for eksempel 50 kr fra leien hver dag fra 1.11.15 hvis utleier ikke overholder sin plikt etter husleielovens paragraf 2-10 og 4-4. Gjør også oppmerksom på at brannforskrifter har tilbakevirkende kraft og kan føre til store erstatningskrav om noe går galt, samt skjerpende omstendigheter om huseier har forsømt alvorlige sikkerhetsmangler som han var klar over men ikke giddet å gjøre noe med. Vaskemaskinen er farlig å bruke så den bør du ikke røre selv med gummihansker. Varsle om at den har jordfeil og at den påkrevde jordfeilbryteren ikke fungerer. Både vaskemaskin og jordfeilbryter må byttes. Huseier må utbedre dette så snart som mulig da det er ganske prekært. Varsle om ytterligere 50 kr/dag trekk i husleien for hver dag fra og med i mårra, når dette ikke er ordnet. Du har rett til å tilbakeholde husleie for slike ting etter husleielovens paragraf 2-10 og 2-11. Ta gjerne kontakt med det lokale brannvesenet for å få en kontroll av brannsikkerheten. Jeg er usikker på om det er gratis, men hvis det koster noe er det rimelig at huseier tar regningen hvis det oppdages mangler. Endret 21. oktober 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå