Gå til innhold

LP eller SP (haster)

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg filme en revy som varer i 1 time og 10min... Det som er drit er at det ikke er noen pauser i revyen, og som kjent er jo en DV-kassett på 60min i SP modus. :ide:

Det jeg lurer på er om det er mye forskjell med tanke på bilde/lyd kvalitet i SP/LP modus, og hva dette har å si for redigeringen. Filmen skal senere svis på DVD for å gis til skuespillerene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid ta opp på SP. Bruk heller et ekstra kamera som kan filme i tillegg, og så redigerer du dem sammen.

edit: Revyer som "varer i 70 minutter" varer gjerne mer enn det også - ikke stol på det de forteller deg om tid.

HJ

Endret av hajejan
Lenke til kommentar

Jeg har drevet med video siden 1990, og har ennå til gode å ta opp en eneste LP-kassett..... (av ca 250 bånd)

Jeg ville vurdert andre alternativer som f.eks:

- Skaff/lån et kamera til og lag en forholdsvis romslig overgang (da har du mer å gå på når filmene skal redigeres sammen etterpå)

- Alternativt forsøk å finne en liten pause mellom et par innslag. Det tar jo ikke SÅ lang tid å bytte en kassett.... :nice:

//jodajoda//

Endret av jodajoda
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor så bør du absolutt bruke best kvalitet.

Ta med en eller to ekstra kassetter og følg med på tiden - så snart du har runda 45 minutters spilletid bytter du kassett fort som f i første og beste pause mellom to nummer.

Selv om det ikke er noen offisiell pause mellom nummerne så kan du vel ut i fra kjøreplanen til de som har opplegget finne et sted som er egnet - det går neppe i ett i over en time uten noe som helst kort avbrekk som ikke trenger å være med. (Flytting av rekvisitter på scenen f.eks.)

Ikke fall for fristelsen til å få mest mulig på tapen - det er bedre å bytte mens det fremdeles er en del igjen enn at tapen plutselig tar slutt før tiden.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

LP kan skaffe deg selv unødvendige problemer hvis du en gang trenger å spille det av på ett annet kamera enn det du brukte til å ta opp LP video med.

En kunde kom innom med kameraet sitt. Det var noe galt med det, og Canon reparerte kameraet. De måtte bytte båndføring, og etter det virket ikke de gamle LP tapene hennes. Dette fordi det er små forskjeller mellom hvert kamera, selv mellom kamera av samme merke og modell. Canon prøvde å justere kameraet hennes til å spille hennes LP taper, men klarte det ikke. Etter lang tids leting, fant vi ett kamera (tilfeldigvis mitt private videokamera) som klarte å spille tapene på riktig måte. Men det tok lang tid, selv for butikken jeg jobber i som har masse kamera på lager.

Så... hold deg unna LP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...