IntelAmdAti Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 http://www.ba.no/nyhet/politi/mann-34-siktet-for-voldtekt-av-to-sostre/s/5-8-179472 "– Han er helt sjokkert, sier forsvareren. Nå anmelder han søstrene for falsk forklaring." "Han datet den ene kvinnen, og var på overnattingsbesøk. Kvelden før de angivelige voldtektene skal ha skjedd, var han ute og spiste med søstrene og resten av familien. Etter en tur på byen, endte de opp i søstrenes leilighet."Han dater altså en kvinne, på kvelden spiser han med kvinnen og kvinnens søster og familien deres og overnatter etterpå hos kvinnen.Så voldtar han angivelig begge kvinnene(?), og er fremdeles i leiligheten deres når politiet kommer senere på dagen. Ikke akkurat hverdagskost, kan kvinnene ha lurt mannen for å kreve erstatning fra han i etterkant? Noen hundretusener hver rett i lommen er plausibelt motiv.Det er nesten så menn i dag må kreve skriftlig samtykke før de blir med en kvinne hjem, med tanke på hvor mange falske anmeldelser som flyr rundt. Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Heldigvis finner nok politiet ut av hva som har skjedd. Er det falskt håper jeg kvinnene for like mange år i fengsel som mannen hadde fått for voldtekt. De ødelegger for de som faktisk blir voldtatt, og øker sjansen for at de ikke blir trodd. I tillegg ødelegger de livet til en uskyldig person. Voldtok han faktisk to stykker håper jeg han får minst 20 år i fengsel uten mulighet for å slippe ut før. Slike voldtektssaker er veldig vanskelig fordi det bare blir ord mot ord. Spesielt hvis kvinnen ble dopet ned/sov/truet slik at hun ikke har merker etter vold og lignende. Men skjønner ikke helt hvorfor de to søstrene ville anmeldt han falskt. Hva kan man vinne på å få noen dømt for voldtekt? Endret 20. oktober 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Heldigvis finner nok politiet ut av hva som har skjedd. Er det falskt håper jeg kvinnene for like mange år i fengsel som mannen hadde fått for voldtekt. De ødelegger for de som faktisk blir voldtatt, og øker sjansen for at de ikke blir trodd. Voldtok han faktisk to stykker håper jeg han får minst 20 år i fengsel uten mulighet for å slippe ut før. Slike voldtektssaker er veldig vanskelig fordi det bare blir ord mot ord. Spesielt hvis kvinnen ble dopet ned/sov slik at hun ikke har merker etter vold og lignende. Men skjønner ikke helt hvorfor de to søstrene ville anmeldt han falskt. Hva kan man vinne på å få noen dømt for voldtekt? Så du ønsker med andre ord at de skal få 20 års fengsel uten mulighet for å slippe ut før om det er falsk forklaring? Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Ja, de burde selvfølgelig få ordentlig straff. Hvis du blir uskyldig anmeldt for voldtekt. Kjæresten din slår opp med deg, du mister jobben, venner og familie snur ryggen mot deg og du mister kanskje mye av livet du hadde bygd opp. En rettsak/etterforskning tar jo lang tid, så du må leve med å bli mistekt veldig lenge før du blir renvasket. Og til og med da kan det være for sent. For det er ikke sikkert at alle tror på at du er uskyldig. Jeg tenker at det gir økt risiko for selvmord og alvorlig depresjon. I tillegg har kvinnen gjort det vanskeligere for ekte voldtektsofre å stå frem og få hjelp. Hvis du gjør eksempel ut av en person som gjør noe galt vil andre mennesker som vurderer å gjøre det samme kanskje bli skremt fra å gjøre det fordi konsekvensene er så ekstreme. Kan være 20 år var litt overdrevet, men minst 5 år i fengsel, pluss et par hundre tusen i erstatning til offeret er rettferdig når man anmelder noen på falskt grunnlag for voldtekt. Edit: Nå sidestiller jeg voldtekt og drap, så jeg mener jo egentlig at voldtektsmenn burde få livsstid i fengsel uten mulighet for å slippe ut. Så ble kanskje litt revet med når jeg sa de burde få lik straff. Men de burde få ordentlig straff. Endret 20. oktober 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2015 Heldigvis finner nok politiet ut av hva som har skjedd. Er det falskt håper jeg kvinnene for like mange år i fengsel som mannen hadde fått for voldtekt. De ødelegger for de som faktisk blir voldtatt, og øker sjansen for at de ikke blir trodd. I tillegg ødelegger de livet til en uskyldig person. Voldtok han faktisk to stykker håper jeg han får minst 20 år i fengsel uten mulighet for å slippe ut før. Slike voldtektssaker er veldig vanskelig fordi det bare blir ord mot ord. Spesielt hvis kvinnen ble dopet ned/sov/truet slik at hun ikke har merker etter vold og lignende. Men skjønner ikke helt hvorfor de to søstrene ville anmeldt han falskt. Hva kan man vinne på å få noen dømt for voldtekt? De får noen hundretusener hver i erstatning tror jeg. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 For å være ærlig syns jeg ikke det er urimelig at å vitne falskt i en sak gir den samme strafferammen som det det lyves om. Hvis noen prøver å få en uskyldig dømt for voldtekt er det helt greit med noen år bak lås og slå. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Samme straff for voldtekt som falsk anmeldelse. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Edit: Nå sidestiller jeg voldtekt og drap, så jeg mener jo egentlig at voldtektsmenn burde få livsstid i fengsel uten mulighet for å slippe ut. Så ble kanskje litt revet med når jeg sa de burde få lik straff. Men de burde få ordentlig straff. Veldig heftig da, virker som en ganske meningsløs generell straffereaksjon når man vet hvor mange "gråsone-voldtekter" det er. EDIT; Gråsone er kanskje ikke riktig ord, men det er ganske bredt spekter innenfor begrepet "voldtekt" AtW Endret 20. oktober 2015 av ATWindsor Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Samme straff for voldtekt som falsk anmeldelse. Samme straff for voldtekt som falsk voldtektsanmeldelse. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Mann siktet for voldtekt - uskyldig? Er han utlending så er han garantert skyldig, er han etnisk norsk så er han garantert uskyldig Jeg er glad for at jeg ikke er dommer hvertfall. Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Veldig heftig da, virker som en ganske meningsløs generell straffereaksjon når man vet hvor mange "gråsone-voldtekter" det er. EDIT; Gråsone er kanskje ikke riktig ord, men det er ganske bredt spekter innenfor begrepet "voldtekt" AtW Ja, det er forskjellige typer voldtekt, men konsekvensene og reaksjonene til offeret er som regel like ille. Og det er bevist at ettervirkningene til sovevoldtekt er like ille som hos ofre av overfallsvoldtekt, så derfor burde straffene være så høye som mulig. Var det det du mente? Straffene for seksuelle overgrep og seksuell misbruk burde også være veldig høye. Endret 20. oktober 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Veldig heftig da, virker som en ganske meningsløs generell straffereaksjon når man vet hvor mange "gråsone-voldtekter" det er. EDIT; Gråsone er kanskje ikke riktig ord, men det er ganske bredt spekter innenfor begrepet "voldtekt" AtW Ja, det er forskjellige typer voldtekt, men konsekvensene og reaksjonene til offeret er som regel like ille. Og det er bevist at ettervirkningene til sovevoldtekt er like ille som hos ofre av overfallsvoldtekt, så derfor burde straffene være så høye som mulig. Var det det du mente? Straffene for seksuelle overgrep og seksuell misbruk burde også være veldig høye. Det er feks mange tilfeller av voldtekt der voldtektsmannen ikke er klar over at det var voldtekt i gjerningsøyeblikket. (noe som denne saken også kan være). Virker meningsløst å ødelegge gjerningsmannens liv bare fordi det er kjipt for offeret. En slags blodtørstig hevn uten funksjon. AtW 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Ja, det kan godt regnes som en blodtørstig hevn og det er mange "falske/ semifalske" voldtekter, men problemet er at i de skikkelig fæle tilfellene der det ikke er noen tvil så er straffene for lave. Man burde hatt et bredere straffespekter der det var for eksempel mellom 2-10 år for voldtekter og sexuellt misbruk. Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Det er feks mange tilfeller av voldtekt der voldtektsmannen ikke er klar over at det var voldtekt i gjerningsøyeblikket. (noe som denne saken også kan være). Virker meningsløst å ødelegge gjerningsmannens liv bare fordi det er kjipt for offeret. En slags blodtørstig hevn uten funksjon. AtW Men for å ikke begynne å krangle over noe vi egentlig er enig om. Hva slags overgrep snakker du om nå egentlig? Hvordan kan det være mulig å "voldta ved et uhell"? Jeg snakker om sovevoldtekter, overfallsvoldtekter, gruppevoldtekter, voldtekt av mindreårige, voldtekt der ofret har blitt dopet ned for å bli voldtatt og incest. Det er det jeg definerer som voldtekt som fortjener livsstid i fengsel. Dette er ikke voldtekter man kan utføre ved et uhell, og er voldtekter som gir store psykologiske konsekvenser for offeret, gjerne resten av livet. Ødelegger du et menneske for livet fortjener du å sitte i fengsel resten av livet. Endret 20. oktober 2015 av Hannah00 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Da tror jeg man kan bygge nok av fengsler, siden enhver voldssituasjon vil fort prege noen livet ut.Mulig jeg er mot normen, men jeg føler de fleste fortjener en sjanse til å vise at de kan fungere som "ordentlige folk". Vil heller hive notoriske lommetyver på livstid enn en som gjør noe alvorlig EN gang. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Mulig jeg er mot normen, men jeg føler de fleste fortjener en sjanse til å vise at de kan fungere som "ordentlige folk". Vil heller hive notoriske lommetyver på livstid enn en som gjør noe alvorlig EN gang. Så man kan drepe deg og få lite straff? (så lenge som man ikke gjør/har gjort flere alvorlige lovbrudd) (ja, endel får ødelagt livet pga voldtekt/samt falske anklager - endog de som har endt sitt liv pga det) 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det er feks mange tilfeller av voldtekt der voldtektsmannen ikke er klar over at det var voldtekt i gjerningsøyeblikket. (noe som denne saken også kan være). Virker meningsløst å ødelegge gjerningsmannens liv bare fordi det er kjipt for offeret. En slags blodtørstig hevn uten funksjon. AtW Men for å ikke begynne å krangle over noe vi egentlig er enig om. Hva slags overgrep snakker du om nå egentlig? Hvordan kan det være mulig å "voldta ved et uhell"? Jeg snakker om sovevoldtekter, overfallsvoldtekter, gruppevoldtekter, voldtekt av mindreårige, voldtekt der ofret har blitt dopet ned for å bli voldtatt og incest. Det er det jeg definerer som voldtekt som fortjener livsstid i fengsel. Dette er ikke voldtekter man kan utføre ved et uhell, og er voldtekter som gir store psykologiske konsekvenser for offeret, gjerne resten av livet. Ødelegger du et menneske for livet fortjener du å sitte i fengsel resten av livet. Eksempel: To mennesker er kjærester, de er hjemme hos hverandre, og den ene personen er klar for sex og oppfatter det slik hen at den andre også er det. Den andre er ikke klar for sex i det hele tatt, og blir såpass overrasket når den andre begynner med litt større saker enn klining at vedkommende fryser helt til og ikke får seg til å si noe. Den andre personen fortsetter, og det blir sex av det hele. Offeret føler seg voldtatt, gjerningspersonen skjønte det ikke. Når gjerningenspersonen skjønner hva som har skjedd får vedkommende forferdelig dårlig samvittighet, riktignok burde vedkommende vært flinkere til å kommunisere, men hadde ingen intensjon om voldtekt, og er svært lei seg for det offeret har følt og nå sliter med. Livstid i fengsel? AtW 1 Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Nei, for det er ikke voldtekt. Det du skriver om er en jente som må lære seg å si i fra og en mann som virkelig må skaffe seg litt flere sosiale antenner. I straffeloven (§ 192) defineres voldtekt soma) seksuell omgang ved vold eller truende atferdb) seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller ute av stand til å motsette seg handlingen ellerc) at man ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv. Hun ville jo heller ikke fått støtte i "ute av stand til å motsette seg handlingen" om hun hadde anmeldt. Den saken hadde bare blitt henlagt. Tviler egentlig på at folk kan fryse så lenge. Er vel mer at man ikke tør å si i fra og lar personen fortsette. Hadde hun sagt i fra hadde kjæresten bønnfalt om tilgivelse og følt anger. Sikkert brukt resten av forholdet på å fikse det. Han hadde ikke da holdt henne nede og fortsatt. Eksempelet du nevner ligner dette: http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Kjaresten-min-voldtok-meg--og-han-har-enorm-skyldfolelse-8035885.html Debatten i ettertid viste hva flertallet mente om hvorvidt han var en voldtektsmann. Svaret var ikke det kjæresten trodde (les kommentarene under artikkelen). Edit: I innlegget over her har jeg definert hva slags voldtekt jeg mener bør gi livsstid. Endret 20. oktober 2015 av Hannah00 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Edit: I innlegget over her har jeg definert hva slags voldtekt jeg mener bør gi livsstid. Du nevner sove-voldtekter ... Hva hvis mannen sover når han tar ei som sover? Livstid? Lenke til kommentar
Hannah00 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Nå går dere utenfor det som er normalt. Hvis meg statistikk på hvor mange som begår overgrep når de sover I de fleste tilfellene er mannen/kvinnen våken og vet at personen de tar seg til rette med er ute av stand til å si ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå