Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikke første gang jeg trykker på startknappen!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem med pcen min som egentlig er helt jævlig irriterende, den skrur seg ikke ordentlig på ved første forsøk. Jeg må hver eneste gang trykke to jævla ganger hver gang jeg starter den.

PCen er en Komplett Winter Gamer. Når jeg ringte til kundeservice, så fikk jeg beskjed om at jeg skulle starte pcen etter jeg hadde tatt ut minnebrikkene(hva er det?) eller starte den uten skjermkortet.

Det er litt vanskelig å forklare det, men jeg la til en video som dere kan se på:

https://www.youtube.com/watch?v=_NYiw7eIDIk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å bruke google hvis det er ord og uttrykk du lurer på. Det er en fin måte å lære på.

Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom de trådene som er klistret under "Maskinen fungerer ikke"

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=238

Det første du gjør er å resette BIOS og eventuelt oppdatere BIOS. Hvis du lurer på hva og hvordan så tar du en titt i manualen til hovedkortet ditt.

Hvis ikke dette hjelper tar du litt generell feilsøking. Dette kan du gjøre ved å ta ut skjermkortet og så bruke integrert grafikk (gitt at du har dette - flytt i så fall HDMI/DVI eller hva du bruker fra skjermkort til hovedkort). Du kan også ta ut alle minnebrikkene utenom 1 og du kan ta ut harddisker, dvd-rom osv Poenget med denne type feilsøking er å kjøre maskinen din med minimalt med hardware installert. Hvis det fungerer da vet du at feilen er med 1 av komponentene du har tatt ut. Man kan også ta inn og ut alle komponenter og kabler for å se om noe ikke sitter skikkelig. 

Hvis ingenting av dette hjelper så er feilen mest sansynlig 1 av komponentene du ikke kan ta ut under generell feilsøking, altså hovedkort, strømforsyning eller prosessor. Da må man bytte ut 1 og 1 av disse til feilen forsvinner. Dette krever jo at man kan låne komponenter, eller rett og slett har deler liggende.

Men siden du ikke kan dette så bra så er muligens det enkleste for deg bare å sende inn hele maskinen til Komplett, gitt at du har service/garanti ennå. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å bruke google hvis det er ord og uttrykk du lurer på. Det er en fin måte å lære på.

Jeg vil også anbefale deg å lese gjennom de trådene som er klistret under "Maskinen fungerer ikke"

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=238

Det første du gjør er å resette BIOS og eventuelt oppdatere BIOS. Hvis du lurer på hva og hvordan så tar du en titt i manualen til hovedkortet ditt.

Hvis ikke dette hjelper tar du litt generell feilsøking. Dette kan du gjøre ved å ta ut skjermkortet og så bruke integrert grafikk (gitt at du har dette - flytt i så fall HDMI/DVI eller hva du bruker fra skjermkort til hovedkort). Du kan også ta ut alle minnebrikkene utenom 1 og du kan ta ut harddisker, dvd-rom osv Poenget med denne type feilsøking er å kjøre maskinen din med minimalt med hardware installert. Hvis det fungerer da vet du at feilen er med 1 av komponentene du har tatt ut. Man kan også ta inn og ut alle komponenter og kabler for å se om noe ikke sitter skikkelig. 

Hvis ingenting av dette hjelper så er feilen mest sansynlig 1 av komponentene du ikke kan ta ut under generell feilsøking, altså hovedkort, strømforsyning eller prosessor. Da må man bytte ut 1 og 1 av disse til feilen forsvinner. Dette krever jo at man kan låne komponenter, eller rett og slett har deler liggende.

Men siden du ikke kan dette så bra så er muligens det enkleste for deg bare å sende inn hele maskinen til Komplett, gitt at du har service/garanti ennå. 

Takk for hjelpen, endte opp med at jeg prøvde å ta av det ene panelet, det gikk ikke. Så jeg tok av det andre, men det gikk ikke og det kommer ikke ordentlig på igjen. Skal sende den inn til Komplett. (Ringte til kundeservice også, men de ble sure på meg når jeg ikke skjønte hva de sa)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...