Gå til innhold

MDG, leker de politikk?


Anbefalte innlegg

 

1. Hvor i alle dager har du det fra at de vil bannlyse biler?

 

Ikke elbiler da, og hybrider enn så lenge. Men Arbeidsprogrammet for 2013 -2017 er ganske klart:

 

"Miljøpartiet De Grønne vil:

...

8. Forby import av nye biler med ren bensin- og dieseldrift fra og med 2015."

 

Geir :)

 

Og er det det samme som å bannlyse biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Så hvor er det enorme problemet du ville frem til???

Eh, hvilket enormt problem mener du jeg har henvist til? Jeg har presisert at det vil være 90.000 arbeidsplasser og beboere og  dette dreier seg om daglig. I tillegg kommer kjøring til og fra butikker.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hahaha.

Så på 2 år har du kjørt bilen i kategori 1 for 120.000 kr.

Det er lov å bruke normalt folkevett å være litt kritisk til slike beregninger AtW.

 

Men du eier jo ikke bil så du har jo ingen forutsetning for å skjønne det her.

Du kan dog være sikker på at årlige utgifter ikke er i nærheten av hva som oppgis i den artikkelen.

De går utifra at en bil har mellom 25-50% verditap hvert år, noe som er helt natta..

 

Som sagt, jeg brukte 20.000 kr i fjor på en bil til 400.000 (absolutt alt inkludert - verditap også).

Den var riktignok kjøpt 6 måneder brukt og ikke ny.

 

 

edit: Og til finanskostnad punktet i den utregningen... Herregud. Folk i Norge klarer ikke spare fra en lønnsslipp til den neste, og har lån opp etter øra, og de mener man må ta finanskostnader med i beregningen. Hahahaha, For Ola/Kari Normann blir pengene brukt opp i løpet av måneden uansett. Det være seg på cafe eller annet mikmakk, har man penger til over brukes det opp.

 

Sier mannen som mener at det koster 20 000 å ha en bil til 400k et år? Kapitalkostandene alene begynner å nærme seg. Dette har ikke noe med "normal folkevett" å gjøre, det er ren økonomi. Dine fantastiske økonomiske varp er uansett ikke relevant for det som er en normal kostnad-

 

Å eie bil har lite med forståelse av økonomi å gjøre.

 

Om folk bruker opp alle pengene, så må de ta opp lån for å kjøpe bilen, da er finanskostander definitivt relevant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sier mannen som mener at det koster 20 000 å ha en bil til 400k et år? Kapitalkostandene alene begynner å nærme seg. Dette har ikke noe med "normal folkevett" å gjøre, det er ren økonomi. Dine fantastiske økonomiske varp er uansett ikke relevant for det som er en normal kostnad-

 

Å eie bil har lite med forståelse av økonomi å gjøre.

 

Om folk bruker opp alle pengene, så må de ta opp lån for å kjøpe bilen, da er finanskostander definitivt relevant.

 

AtW

 

Kapitalkostnader (finanskostnad)...? Jeg tror ikke det betyr det du tror det betyr.

https://snl.no/kapitalkostnader

Med en rente på 0.9% sliter jeg med å skjønne at kapitalkostnaden på 400.000 kan komme opp i nærheten av 20.000.

Men det er jo meg da..

 

Å ikke eie bil har i ditt tilfelle også lite med forståelse av økonomi å gjøre.

 

edit: Du står fritt til å regne deg frem (vis utregning) hvordan kapital/finanskostnad på 400.000 pr dags dato kan komme i nærheten av 20.000.

 

 

 

## sitatpyramide fjernet va ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Kapitalkostnader (finanskostnad)...? Jeg tror ikke det betyr det du tror det betyr.

https://snl.no/kapitalkostnader

Med en rente på 0.9% sliter jeg med å skjønne at kapitalkostnaden på 400.000 kan komme opp i nærheten av 20.000.

Men det er jo meg da..

 

Å ikke eie bil har i ditt tilfelle også lite med forståelse av økonomi å gjøre.

 

edit: Du står fritt til å regne deg frem (vis utregning) hvordan kapital/finanskostnad på 400.000 pr dags dato kan komme i nærheten av 20.000.

 

 

Jo, det vet jeg, man er ikke så veldig ivrig om man plasserer pengene i noe som har 0.9% rente i dag. Du vet man kan få endel bedre enn det. Når avkastningen nærmer seg 5% så nærmer det seg 20 000.

 

Korrekt, eierskap har ikke det fnugg med forståelse av økonomi å gjøre, så da kan du kanskje trekke tilbake den påstanden.

 

AtW

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er vanlig/normalt å ta utgangspunkt i bankrente.

Men du bare tar et tall (5%) fra lufta skjønner jeg som passer regnestykket ditt bedre.

Påstanden min står akkurat like sterkt som påstanden din.

 

Hvor kan man sikkert få 5%+ avkastning idag da? For 400.000 kr.

Jeg er lutter øre.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

5% pluss nå faktisk? Fra "det begynner å nærme seg", så er det nå plutselig krav til "over"? Har vel 2,3 % rente på min bankkonto per i dag, men rekordlave renter. I fjor var renta høyere. Og hvorfor må det være sikkert? Fordi bil er så ekstrem sikker investering?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

5% pluss nå faktisk? Fra "det begynner å nærme seg", så er det nå plutselig krav til "over"? Har vel 2,3 % rente på min bankkonto per i dag, men rekordlave renter. I fjor var renta høyere. Og hvorfor må det være sikkert? Fordi bil er så ekstrem sikker investering?

 

AtW

Hvilken bank er det du har 2.3% rente på? Når banker tilbyr lånerente på 2.25% er det bra gjort å ha 2.3% på innestående.

 

edit: 2,3% er fortsatt langt unna 20.000

Og nei. bil er ikke sikker investering. Det er jo ikke det vi snakker om nå heller, vi snakker om Kapitalkostnader.

Det har jo ikke noe med bil å gjøre, kapitalkostnader av 400.000 vil være det samme uansett hva du bruker det på, være seg bil eller sykkel eller ferie...

 

edit2: Ut av kuriositet. regner du finanskostnader på alt som kjøpes utover det nødvendige da (ser bortifra mat/klær),

inredning, elektronikk osv.. Eller på hva/hvor går grensa?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Ja. Så hvor er det enorme problemet du ville frem til???

Eh, hvilket enormt problem mener du jeg har henvist til? Jeg har presisert at det vil være 90.000 arbeidsplasser og beboere og  dette dreier seg om daglig. I tillegg kommer kjøring til og fra butikker.

 

Ja, og du formet det som et svar til mitt innlegg. Jeg tolket det som at du mente det som et argument MOT meg. Mener du nå at du var på min side hele tiden og bare ville "presisere" at det var nettopp de 90.000 arbeidstakere og de tusenvis av kundene som skal forhindres fra å kjøre i sentrum?

Lenke til kommentar

Ja, og du formet det som et svar til mitt innlegg. Jeg tolket det som at du mente det som et argument MOT meg. Mener du nå at du var på min side hele tiden og bare ville "presisere" at det var nettopp de 90.000 arbeidstakere og de tusenvis av kundene som skal forhindres fra å kjøre i sentrum?

Jeg er enig i det du sier at det er få beboere som blir berørt av en evt. "Berlinmur" Deriomot er det 90.000++ andre som blir berørt av det, og det er jo selvsagt et problem samfunnsmessig sett.
Lenke til kommentar

 

Ja, og du formet det som et svar til mitt innlegg. Jeg tolket det som at du mente det som et argument MOT meg. Mener du nå at du var på min side hele tiden og bare ville "presisere" at det var nettopp de 90.000 arbeidstakere og de tusenvis av kundene som skal forhindres fra å kjøre i sentrum?

Jeg er enig i det du sier at det er få beboere som blir berørt av en evt. "Berlinmur" Deriomot er det 90.000++ andre som blir berørt av det, og det er jo selvsagt et problem samfunnsmessig sett.

 

Ja, men de blir berørt med vilje. De 1000 er på en måte "friendly fire", eller i det minste "sivile", mens de 90.000 er "fienden", for å være utrolig langt ut på spissen. Det er de 90.000 de vil at skal slutte å kjøre til jobb. For ikke å snakke om de som kjører ned til Oslo City, parkerer, og så går rundt i byen i fire timer, og så henter bilen og kjører hjem. WHY WOULD YOU DO THAT???

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Utrolig at advokatene (i form av at de er advokater...) ikke referer til noen lovparagrafer som skulle tale for det de påstår. Å gjøre områdene innenfor Ring1 bilfritt, kan sidestilles med å gjøre en rekke gater om til gågater. Og som artikkelen til Jarmo understreker, Oslo kommune (og alle andre kommuner) kan i dag etablere gågater som de vil. De fleste bygårder i Oslo sentrum har fra før av også ikke egne parkeringsplasser, og bruken av gågater er alt utstrakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...