Gå til innhold

MDG, leker de politikk?


Anbefalte innlegg

jeg både bryderiet og orket med å fremheve det ganske godt hva som ikke helt hang på greip i hva du skrev, så i mine øyne (og regner med andre som leser også), driter du deg loddrett ut..

K

Så ordet dobbeltmoral treffer ikke ganske godt? Om dobbeltmoralen kan sees på som et mønster eller ei, er vel det du koker dette ned til. At gjennomgangsfaktoren av dobbeltmoral er ganske høy, er det ingen tvil om.

 

Ikke at jeg med dette sier at alle andre partier er utelatt fra dette (les: dobbeltmoral), men nå har de fleste andre partier betraktelig mindre agressiv retorikk til miljø og jobb enn denne MDG-suppa bestående hasjrøykere, forståsegpåere, og egenmekka "scientists"..

HVILKEN dobbeltmoral? MDG har verken gått inn for at Taxier eller SUVer skal bli ulovlige, så da får de jo fint lov til å bruke begge to!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det Wampster prøver å fortelle ATW er at en taxi er også en bil. ATW svarer med at de sier at dette gjelder "privatbilismen" (mens lederen går å kjøper seg en egen SUV i samme slengen), så taxi er bil argumentet holder ikke.

 

Storm i vannglass eller ei, de er ikke unntatt noe av den kritikken andre politikere må gjennomgå.

 

Når det partiet i Norges land sier at vi skal "frigjøre" 250.000 årsverk fra sine stillinger fordelt over X antall år, bannlyse biler i enkelte deler av landet, bannlyse drivstofftyper helt eller delvis i landet, "investere"(/skatte) i ny grønn teknologi, da skal de f**n meg få lov til å starte å følge sin egen røde snor først.

 

Det hjelper selvsagt ikke at de ikke klarer å svare på enkle & greie spørsmål, rundt så påvirkende utsagn/partipolitikk, men bare blir stående igjen med sikkelet rennende ut av munnviken og dumme blikk på intervjueren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg både bryderiet og orket med å fremheve det ganske godt hva som ikke helt hang på greip i hva du skrev, så i mine øyne (og regner med andre som leser også), driter du deg loddrett ut..

K

Bra, da er vi enige da.

 

 

 Så ordet dobbeltmoral treffer ikke ganske godt? Om dobbeltmoralen kan sees på som et mønster eller ei, er vel det du koker dette ned til. At gjennomgangsfaktoren av dobbeltmoral er ganske høy, er det ingen tvil om.
 
Ikke at jeg med dette sier at alle andre partier er utelatt fra dette (les: dobbeltmoral), men nå har de fleste andre partier betraktelig mindre agressiv retorikk til miljø og jobb enn denne MDG-suppa bestående hasjrøykere, forståsegpåere, og egenmekka "scientists"..

HVILKEN dobbeltmoral? MDG har verken gått inn for at Taxier eller SUVer skal bli ulovlige, så da får de jo fint lov til å bruke begge to!

De vil bannlyse biler, legge ned oljeindustri, få folk over på sykkel og buss/trikk/tog. SAMTIDIG kjøper de biler, fyller opp bensin, og tar taxi. DET kaller jeg dobbeltmoral, akkurat som mange andre. Og at den jevne mann i gata reagerer på akkurat dette er 100% forståelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

2. De fleste studenter gjør nok ikke det. Det blir stadig mindre vanlig å engang ha lappen.

3. Det har med saken å gjøre at en bil koster kanskje i snitt 70 000 i året i drift, her i byen koster busskort rundt regnet 7000 i året, antakelig noe mer i oslo. Om folk sparer 63 000 i året og ikke busser, hvorfor skal de gjøre det om de sparer 70 000 i året? Det er ikke prisen som er nøkkelen i dag.

 

 

2, Jasså? Basert på hva trekker du denne konklusjonen at folk (studenter) uten bil ikke låner av mor/far/e.l.? 

"For hele aldersgruppen 18-24 år er det nå bare seks av ti som har førerkort" (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39563) Altså 60% av folk under 24 har lappen. De fleste i aldersgruppen 18-24 vil jeg kalle studenter, det vanlige nå er jo at man studerer til man er i slutten av 20 årene/starten av 30 årene.. Det er godt mulig det blir mindre vanlig å ta lappen, men det er definitivt mest vanlig å ha lappen, selv om du er under 24. Gjett hva det da er for befolkningen som helhet?

 

3, 70.000 i året i drift? Jeg har 13.000 i kjørelengde, ifjor (2014) hadde jeg forsikring ca 6.000, drivstoff ca 7.000, service ca 3.000, årsavgift 4.000? bomring ca 1500 verditap 0 (godt kjøp). Det vil si for meg kostet det ca 20.000 å ha bil i 2014. Månedskort x 12 = 20.000 (alle soner). Så det er ca dødt løp for meg.  Hvor de opp mot 70.000! i året for bilkostnad kommer er meg et mysterium, regner du med 100.000 i årlig kjørelengde som normen da eller hva? For det er vel fortsatt privatbruk vi snakker om, eller?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Når ble det noe nytt at politikere var dobbeltmoralske?

 

Alt som skrives om MDGs hykleri er storm i vannglass. 

Enig, og uenig. At politikere har moral som de syr til eget skjønn er vel "vanlig". Men nå står de fleste partiers partiprogram for en overgang til en annen hverdag. Og ikke minst at vi ser an situasjonen idag til forholdene ellers i verden.

 

MDG derimot står rett opp og ned og sier at enten 100% eller krasj. Desverre fungerer ikke verden slik. Slutter Norge idag å produsere olje, blir dette volumet bare spist opp av å skru en kran i Saudi Arabia opp ei kvart runde, og med det var vårt CO2 bidrag meningsløst. Når de da står for en slik politikk, så skal de jaggu få stå til rette for det også.

Lenke til kommentar

 

2. De fleste studenter gjør nok ikke det. Det blir stadig mindre vanlig å engang ha lappen.

3. Det har med saken å gjøre at en bil koster kanskje i snitt 70 000 i året i drift, her i byen koster busskort rundt regnet 7000 i året, antakelig noe mer i oslo. Om folk sparer 63 000 i året og ikke busser, hvorfor skal de gjøre det om de sparer 70 000 i året? Det er ikke prisen som er nøkkelen i dag.

 

 

2, Jasså? Basert på hva trekker du denne konklusjonen at folk (studenter) uten bil ikke låner av mor/far/e.l.? 

"For hele aldersgruppen 18-24 år er det nå bare seks av ti som har førerkort" (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39563) Altså 60% av folk under 24 har lappen. De fleste i aldersgruppen 18-24 vil jeg kalle studenter, det vanlige nå er jo at man studerer til man er i slutten av 20 årene/starten av 30 årene.. Det er godt mulig det blir mindre vanlig å ta lappen, men det er definitivt mest vanlig å ha lappen, selv om du er under 24. Gjett hva det da er for befolkningen som helhet?

 

3, 70.000 i året i drift? Jeg har 13.000 i kjørelengde, ifjor (2014) hadde jeg forsikring ca 6.000, drivstoff ca 7.000, service ca 3.000, årsavgift 4.000? bomring ca 1500 verditap 0 (godt kjøp). Det vil si for meg kostet det ca 20.000 å ha bil i 2014. Månedskort x 12 = 20.000 (alle soner). Så det er ca dødt løp for meg.  Hvor de opp mot 70.000! i året for bilkostnad kommer er meg et mysterium, regner du med 100.000 i årlig kjørelengde som normen da eller hva? For det er vel fortsatt privatbruk vi snakker om, eller?

 

 

2. Basert på at jeg selv har vært student, og så at den store majoriteten ikke hadde bil, kombinert med at det blir stadig mindre vanlig å ha lappen, som du selv underbygger.

 

3. Burde ikke være et mysterium, her kan du se ett av mange regnestykker som underbygger det:

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

AtW

Lenke til kommentar

 

2. Basert på at jeg selv har vært student, og så at den store majoriteten ikke hadde bil, kombinert med at det blir stadig mindre vanlig å ha lappen, som du selv underbygger.

 

3. Burde ikke være et mysterium, her kan du se ett av mange regnestykker som underbygger det:

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

 

AtW

 

Du henviser til noe som står 30.000-40.000,- på mindre (men nye) biler v/10.000-15000km/år. 70.000,- er jo for en bil (i din link) en bil til rundt 350.000-400.000,- Nå vet ikke jeg 100%, men om en student først eier en bil, er det neppe en bil til 350.000,-.

 

Edit:

Faktisk når jeg tenker meg om, vet jeg ikke om noen studenter i det hele tatt, som kjøper seg ny bil..

 

Edit2:

Ser at de sier 58.000 på minste nybil som "billigeste".

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Hvor står det 30-40000 i lenken? Selv den billigste bilen med den laveste kjørelengden koster 60 000? Forøvrig var snakket om kostnaden med bil i forbindelse med overgang til kollektivtransport generelt, ikke spesifikt for studenter, poenget er at man allerede sparer mye penger på kollektivt i de aller fleste tilfeller, det er ikke der skoen trykker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hahaha.

Så på 2 år har du kjørt bilen i kategori 1 for 120.000 kr.

Det er lov å bruke normalt folkevett å være litt kritisk til slike beregninger AtW.

 

Men du eier jo ikke bil så du har jo ingen forutsetning for å skjønne det her.

Du kan dog være sikker på at årlige utgifter ikke er i nærheten av hva som oppgis i den artikkelen.

De går utifra at en bil har mellom 25-50% verditap hvert år, noe som er helt natta..

 

Som sagt, jeg brukte 20.000 kr i fjor på en bil til 400.000 (absolutt alt inkludert - verditap også).

Den var riktignok kjøpt 6 måneder brukt og ikke ny.

 

 

edit: Og til finanskostnad punktet i den utregningen... Herregud. Folk i Norge klarer ikke spare fra en lønnsslipp til den neste, og har lån opp etter øra, og de mener man må ta finanskostnader med i beregningen. Hahahaha, For Ola/Kari Normann blir pengene brukt opp i løpet av måneden uansett. Det være seg på cafe eller annet mikmakk, har man penger til over brukes det opp.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Dette:

Nå syntes jeg det går av skinner her. I HELE den sonen hvor det nå blir ulovlig å KJØRE, ikke eie bil - bor det rett over 1000 personer. Hvor mange av disse tror dere har bil fra før? Kanskje 200? Si at 100 av de flytter parkeringsplassen sin til området utenfor og tar buss eller sykler til og fra. De andre 100 selger kanskje bilen fordi det blir såpass mye mindre praktisk å eie den. So fucking what?

 

Dette har ingenting med beboerne å gjøre, hele forslaget har med folk som kjører til og fra butikker i området! Hvis du skal kjøpe noe tungt det området bruker du taxi. Hvis du skal flytte til eller fra området leier du selvsagt flyttebil. Hvis du skal levere varer til en butikk i området vil det selvsagt være unntak i loven for det.

 

Så hvor er det enorme problemet?

 

I tillegg vil kanskje enkelte kjøpesentere eller butikkområder gå sammen om en IKEA-buss lignende strategi, bare omvendt. Du parkerer på IKEA og tar bussen inn til byen ;)

 

Ja, det har i mye større grad med arbeidsplasser å gjøre, samt endel butikktrafikk. Beboeres rettigheter bør riktignok veie veldig tungt, selv om de er få.
Lenke til kommentar

Hvor står det 30-40000 i lenken? Selv den billigste bilen med den laveste kjørelengden koster 60 000? Forøvrig var snakket om kostnaden med bil i forbindelse med overgang til kollektivtransport generelt, ikke spesifikt for studenter, poenget er at man allerede sparer mye penger på kollektivt i de aller fleste tilfeller, det er ikke der skoen trykker.

 

AtW

Jo kan vel attestere til det selv. Har selv tapt godt over 150.000 på min bil over de 2 årene jeg har hatt min, mesteparten i form av verditap. Men at alle skal skryte på seg nye biler har jeg liten tro på.

 

Regnestykket blir markant annerledes når man legger 2-3 år på bilens alder alene. Og begynner man å prate om 10 år gamle biler, er det en annen dimensjon..

Lenke til kommentar

 

 

 

2. Basert på at jeg selv har vært student, og så at den store majoriteten ikke hadde bil, kombinert med at det blir stadig mindre vanlig å ha lappen, som du selv underbygger.

 

 

AtW

 

 

Det blir mindre vanlig ja, men fortsatt har allerede over 60% lappen før de er 24 år..

Som du har jeg også vært student, men jeg gikk da tydeligvis på et kull med langt mer privilegerte studenter/folk enn det du gjorde.

Du har nå også helt "glemt" det jeg nevnte om å låne bil av mor/far/bekjent etc. Du kan fint ha lappen og kjøre mye uten å selv ha bil som student... Jeg underbygger ikke noe, jeg viser til at det du prøver å få frem er feil.

Lenke til kommentar

De vil bannlyse biler, legge ned oljeindustri, få folk over på sykkel og buss/trikk/tog. SAMTIDIG kjøper de biler, fyller opp bensin, og tar taxi. DET kaller jeg dobbeltmoral, akkurat som mange andre. Og at den jevne mann i gata reagerer på akkurat dette er 100% forståelig.

1. Hvor i alle dager har du det fra at de vil bannlyse biler? Å legge ned oljeindustrien vil skje uansett, MDG ser bare mer realistisk på det enn resten av verden. Og absolutt alle partier på Stortinget vil ha folk over på sykkel og kollektivtransport.

 

2. Hansson kjøpte en brukt SUV. So fucking what? De har aldri sagt at de er mot at folk kjører SUVer, de har sagt at de er mot at folk kjører forurensende biler til og fra jobb når de like gjerne kunne tatt kollektivtransport. Hansson selv bruker kollektivtransport til og fra sin arbeidsplass. Hvor i HELVETE er dobbeltmoralen?

Lenke til kommentar

 

Dette:

Nå syntes jeg det går av skinner her. I HELE den sonen hvor det nå blir ulovlig å KJØRE, ikke eie bil - bor det rett over 1000 personer. Hvor mange av disse tror dere har bil fra før? Kanskje 200? Si at 100 av de flytter parkeringsplassen sin til området utenfor og tar buss eller sykler til og fra. De andre 100 selger kanskje bilen fordi det blir såpass mye mindre praktisk å eie den. So fucking what?

 

Dette har ingenting med beboerne å gjøre, hele forslaget har med folk som kjører til og fra butikker i området! Hvis du skal kjøpe noe tungt det området bruker du taxi. Hvis du skal flytte til eller fra området leier du selvsagt flyttebil. Hvis du skal levere varer til en butikk i området vil det selvsagt være unntak i loven for det.

 

Så hvor er det enorme problemet?

 

I tillegg vil kanskje enkelte kjøpesentere eller butikkområder gå sammen om en IKEA-buss lignende strategi, bare omvendt. Du parkerer på IKEA og tar bussen inn til byen ;)

 

Ja, det har i mye større grad med arbeidsplasser å gjøre, samt endel butikktrafikk. Beboeres rettigheter bør riktignok veie veldig tungt, selv om de er få.

 

Ja. Så hvor er det enorme problemet du ville frem til???

Lenke til kommentar

Men ikke la oss spore av ved å begynne en diskusjon om hva det koster å ha bil.

Det er totalt irrelevant for diskusjonen om politikken til MDG. De har ikke gått til valg på 

hva det koster å ha bil, det er snakk om hva de spyr ut av gasser/forurensning og hva det gjør med miljøet.

 

Jeg vil fortsatt gjerne se regnestykket som førte deg til at din bil til 400.000 kostet deg 20.000 i fjor.

Jeg vil tro at bare verditapet er større enn dette, og med mindre du har cashet ut denne bilen bør man ta med renteutgifter og bundet kapital. Årsavgift, bom, forsikring, drivstoff, service, slitedeler, vask og vedlikehold kommer i tillegg.

Om du har hatt bilen i garasjen, uregistrert, så KANSKJE det har gått...?

Lenke til kommentar

 

snip

 

snip

 

Som jeg skrev, jeg kjøpte den 4 måneder brukt (hittil har den hatt 0 verditap da den selges for mer enn det jeg ga for den).Så for meg har de løpende kostnadene vært det eneste jeg har trengt å telle.

Dvs drivstoff, service, slitasje, bomring, forsikring, årsavgift, etc. 

I 2014 kjørte jeg 13.000 km (inkludert 4.500 på en roadtrip rundt i Norge om sommeren).

Snittforbruket jeg hadde på de 13.000 km har vært 0.48. Derav kan du regne drivstoffutlegg (jeg har kun tanket på mandager og snittpris på diesel har vel vært ca 11.50) Service kom på 2.200 (årsservice). Forsikring kom på ca 6.000, Årsavgift er vel på ca 4.000? Vasker bilen selv (ca en gang hver annen uke da jeg liker å holde bilen ren og pen, av flere grunner - blant annet at den da holder seg bedre i verdi. Leier ikke garasje eller noe, har beboerparkering (koster 300). Bomring ca 1.500 kr. Når alt dette summeres kommer jeg til ca 20.000 kr.

 

Det er for min del snakk om en Volvo v40 D2 summum 2013 mod. med alt ekstrautstyr (untatt panorama).

edit: ikke alt, men mye, det er noe av ekstrautstyret jeg ikke har ser jeg etter å ha vært å sjekket på bilia.no

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...